عکس: عباس کیارستمی
 

   هفتمین دوره حراج تهران ویژه هنر کلاسیک و مدرن ایران در عصر روز ۱۶ تیر ۱۳۹۶ در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد. در حراجی امسال ۷۲ اثر از هنرمندان ایرانی برای فروش عرضه شده بود که در ‌‌نهایت ۷۱ اثر به مبلغ ۲۶ میلیارد و ۱۱۳ میلیون تومان به فروش رسید. این مبلغ نسبت به فروش دوره قبل که ۲۵ میلیارد بود بالغ بر یک میلیارد افزایش داشته که رکورد جدیدی برای این حراجی محسوب می‌شود. 

   در بین آثار فروخته شده، تنها یک عکس دیده می‌شود که متعلق به زنده‌یاد عباس کیارستمی (۱۳۹۵-۱۳۱۹) است. در قیاس با دوره قبلی این حراجی که در آن چکش فروش ۶ عکس خورده بود، امسال شاهد حضور تنها یک عکس بودیم. گفتنی‌ست در این دوره و دوره پنجم حراج تهران، برخلاف سایر دوره‌ها، عکاسی حضوری کم‌رنگ داشته است.

   عکس به فروش رسیده، از مجموعه سفید‌برفیِ این هنرمند سر‌شناس بین‌المللی است که در ابعاد ۱۴۰×۲۴۴ روی بوم به نمایش گذاشته شده است. تاریخ تولید این اثر تک نسخه‌ای ۱۳۹۲ هست. عکس کیارستمی بالا‌تر از قیمت پایه، ۲۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

   مجری حراج هفتم حسین پاکدل بود. او مراسم را با نام و یاد هنرمند فقید عباس کیارستمی آغاز کرد و عکس او را به عنوان نخستین اثر برای فروش معرفی کرد و در ادامه سایر آثار به معرض فروش گذاشته شد. 

   به گزارش ایران‌آرت: «عنوان گران قیمت‌ترین اثر هنری حراج هفتم تهران به نقاشی سهراب سپهری، هنرمند نوستالژیک ایرانیان رسید؛ اثری بدون عنوان از معروف‌ترین مجموعه او، تنه درختان در ابعاد ۱۳۰ در ۱۹۰ که در سال ۱۳۵۱ خلق شده به قیمت سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد. این اثر اکنون گرا‌ن‌ترین نقاشی ایران در سراسر تاریخ هنر ایران محسوب می‌شود. 

   دومین رکورد این شب را اما یک مجسمه و یک مجسمه ساز شهیر خلق کردند: مجسمه تک نسخه‌ای شاعر و قفس برنزی از پرویز تناولی که در سال ۱۳۸۷ آفریده شده دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

   نقاشی تراژیکی از بهمن محصص با عنوان «عقاب نابینا» و نیز نقاشی دیگری از سهراب سپهری به طور مشترک عنوان سوم را به خود اختصاص دادند و هر کدامشان یک میلیارد و دویست میلیون تومان به فروش رسیدند.» 

   در حراج هفتم علی مراد‌خانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ستودن و ارزشمند دانستن این اتفاق هنری و سپاس‌گزاری از بانیان آن، از جانب وزیر فرهنگ و ارشاد قول حمایت همه‌جانبه از این رویداد را دادند. ایشان دو اثر را برای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خریداری کردند. 

+ کاتالوگ آثار فروش رفته هفتمین حراج تهران را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.