کتاب عکس‌های رومین محتشم با عنوان «جام تهی»؛ گزیده عکس‌های دریاچه ارومیه توسط انتشارات نظر روانه‌ی بازار چاپ شد.

   علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را که در ۱۲۰ صفحه رنگی مصور بر روی کاغذ گلاسه و با تیراژ ۱۰۰۰ جلد به چاپ رسیده است را هم اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند.

   رومین محتشم در ابتدای این کتاب می ‌نویسد: «بیا … بیا! پشت همین تپه است. خیلی نزدیک… الان آفتاب از توش درمیاد. اندازه یک سینی بزرگ. می‌رفتیم بالای تپه، می‌نشستیم و آبی سحرگاهی دریا هوشمان را می‌ربود.

   آفتاب که از دلش بیرون می‌زد و رنگ طلا را بر گندمزاران و علف‌های اطراف می‌پاشید و با نسیم صبحگاهی همه چیز موج بر‌می‌داشت. از آن روزها بیشتر از چهل سال می‌گذرد و هر بار که به بالای تپه می‌رسم پیکر آهک‌زده‌ای را می‌بینم که در خِرخِر آخرین نفس‌های خود غرق شده است.

   نمی‌دانی همسایگی با دریا چه لذتی داشت. اکنون صدای تو خاموش است و برق گزنده‌ی سفیدی نمک‌پاش تو، در آن دورها خطی است بین زمین و آسمان. هر بار بالای تپه که می‌رسم دلم پر می‌شود از کودکی‌هایم و غمی بزرگ به سراغم می‌آید که این همه سال چرا در کنارت نبودم تا دور شدنت را ببینم.

   لعنت به این چهاردیواری‌ها. لعنت به این میزهای انزوا. اکنون هرچه اشک بریزم در وسعت بی‌کرانه‌ی تو قطره‌ای بیش نیست. دل سوخته‌ات آب دریاها را می‌خواهد. من در همسایگی تو متولد شدم و نمک تو طعم سفره من بود. بزرگ شدم و دلم رنگ آبی تو را گرفت.»

   ناشر کتاب نیز در یادداشتی بر این کتاب می‌نویسد: «مجموعه عکس حاضر تلاشی است که به شکل ممتد تغییر چهره دریاچه را، چه در بعد جغرافیایی و چه در بعد انسانی، از آغاز بحران تاکنون با نگاه خاص خود ثبت کرده است.

   مولف این کتاب، در دو کیلومتری دریاچه زاده شده است و در تمام عمر، دریاچه را زیسته است. او به عنوان شاهدی از دوره‌های حیات دریاچه توانسته حزن این بحران را با عکس‌هایش در ما بیدار کند و اندوه تاریخی این زیاده خواهی را در قاب دریاچه بنشاند.»

   رومین محتشم، متولد ۱۳۴۰ در ارومیه است. وی فارغ‌التحصیل عکاسی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. آثار او در بیش از ۶۰ نمایشگاه انفرادی، گروهی و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی در ایران، ژاپن، یونان، اتریش، سنگاپور، قبرس، فرانسه، ترکیه، ایتالیا، عمان، عراق و بلژیک به نمایش درآمده و برنده جایزه شده است.