به گزارش روابط عمومی ششمین همایش «۱۰روز با عکاسان»، سیف الله صمدیان؛ رییس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران گفت: «تا پایان سال نهادها و مراکز طرف حساب برای راه ­اندازی موزه و مقدمات کار و رسیدن به توافقات مکتوب انجام می شود و از سال آینده مقدمات کار اجرایی شروع می‌شود.

   راه ­اندازی موزه به مشارکت و همکاری همه­ کارشناسان انجمن، دانشگاهیان، مدرسان، استادانی که از تاریخ عکاسی شناخت دارند، پژوهشگرانی که از گنجینه‌­های شخصی اطلاع دارند، و افرادی که با نهادهای تصویری خارج از کشور ارتباط دارند نیاز دارد.

   این کار باید جدی پیگیری شود که تا چشم ما در این جهان باز است بتوان موزه­ عکس ایران را بنیان گذاشت و قطعا در این موضوع اصلی‌ترین دستور را باید دولت صادر کند و  به عنوان یک زنجیر متصل به هم همه­ همکاری­‌ها انجام شود. طبیعتا هیچ نهادی تخصصی‌تر و حرفه‌­ای­ تر از انجمن عکاسان ایران نمی‌تواند پیگیر موزه باشد.»

   صمدیان افزود: «انجمن در کنار دیگر خدماتی که باید به اعضای خود و عکاسان غیر­ عضو که تقاضاهای فرهنگی، اجتماعی و هنری گوناگونی دارند، ارائه کند باید موزه­ عکس را پیگیری کند و امیدوارم در زمان حیات ما این اتفاق بیفتد.

   این اتفاق گرانبهاترین آرشیو تصویری ایران از لحاظ قدرت عکس‌های قاجار، دوران پهلوی­ ها، انقلاب اسلامی و جنگ ایران، بعد از جنگ و دیجیتالی شدن خواهد بود و اگر عکاسان شب و روز برای راه ­اندازی موزه عکس فعالیت کنند سال‌های سال از نظر فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی با این موضوع در ارتباط و درگیر خواهند بود و موزه می‌­تواند انگیزه­‌های اقتصادی بالایی را برای دولت و ملت داشته باشد.»

   رییس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران گفت: «من قبلا هم گفته­‌ام که انگیزه­ اصلی‌­ام برای پذیرفتن ریاست انجمن عکاسان ایران علاوه بر وظیفه­‌ای که هیئت مدیره بر عهده‌­ام گذاشت، آرزویی بود که طی سال­‌ها به یک حسرت تبدیل شده است.

   اینکه چرا کشوری که با فاصله نزدیک با اختراع عکس و عکاسی در دنیا مرکز تصویر و عکاسی بوده است، هنوز موزه عکس ندارد. چرا در جهانی که امروز بیشترین تولیدات بشر عکس است و میلیاردها عکس در روز تولید می‌شود یعنی بیش از هر انگیزه و تولید بشری، ما هنوز موزه عکس نداریم. این وضعیت و تولید میلیاردها عکس به یک پاسخگویی جمعی نیاز دارد که در کشور ما انجمن عکاسان ایران به عنوان یک تشکل عکاسی می­‌تواند دنبال کند.»

   صمدیان درباره بودجه فرهنگی و فرهنگ تصویری افزود: «ما در جهانی زندگی می­کنیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم، فرهنگ غالب فرهنگ تصویری به شکل­‌های گوناگون و متعدد است. در این فرهنگ تصویری باید یک شعور و عدالت بودجه‌ای هم برقرار باشد، در غیر این صورت باخته‌ایم. یعنی از پیش بازنده غیر عادلانه برخورد کردن با بودجه­‌هایی هستیم که به‌ویژه در عرصه­ هنرهای تجسمی و تصویر برای کارهای در ظاهر فرهنگی صرف می­‌کنیم.

   واقعیت این است که ما نهادهای گوناگونی داریم که هر کدام در جای خود محترم هستند اما تقسیم‌بندی بودجه غیر عادلانه، غیر اخلاقی، غیراقتصادی، غیر ­فرهنگی و مغایر کشور مداری است. تا در تقسیم بودجه فرهنگی بویژه فرهنگ تصویری عدالت برقرار نباشد، موزه­ عکس و جشنواره­ درست تاثیرگذار و داشته­ منطقی برای حیات درست در جهانی که کشورها هر لحظه برای آن سرمایه­ گذاری میلیاردی می‌کنند، نخواهیم داشت.»

   صمدیان درباره جایگاه انجمن عکاسان ایران و نقش فرهنگی اجتماعی انجمن در طول یک دهه فعالیت گفت: «انجمن عکاسان ایران در این ۱۰ سال و هشت سالی که جدی‌تر فعالیت کرده، چند اقدام مهم انجام داده است. یکی از مهم‌ترین حرکت‌هایی که انجمن انجام داد این بود که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با زبان فرهنگی گفت که طبق قانون و آیین‌نامه­ خود این وزارتخانه حق برگزاری جشنواره­‌ها و بی‌ینال‌های هنری را ندارید، باید ناظر و حمایت­ کننده فرهنگی و مالی باشید. غیر از این اشتباه و ضد دولت و ملت است. تنها انجمنی که توانست این موضوع را با وزارت ارشاد به توافق برسد انجمن عکاسان ایران بود که گفت باید بی‌ینال به بخش تخصصی یعنی انجمن که از نظر حقانیت موقعیت حرفه‌ای و مجموعه‌های تشکیل دهنده­ آن قانونی‌ترین گروه است سپرده شود.

   وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پذیرفت و سیزدهمین بی‌ینال عکس ایران در سال ۱۳۹۳ را انجمن برگزار کرد که متاسفانه بعد از آن هنوز برگزار نشده است اما اگر اتفاق بیفتد انجمن برگزار خواهد کرد. این به نفع وزارت ارشاد هم هست که کارهای اصلی خود را انجام دهد نه کارهایی که وظیفه ارشاد نیست. الان هم مشکل بی­ ینال­‌های هنری که برگزار نمی شود همین موضوع است. در بخش دیگر انجمن عکاسان ایران توانست برای هفت انجمن تخصصی نه به عنوان تابع و زیر مجموعه­ انجمن عکاسان ایران، بلکه به عنوان شاخه‌های مختلف عکاسی ایران یک چتر حمایتی ایجاد کند و کمترین تنش‌ها را هم داشته‌ایم.

   در بخش دیگر انجمن «۱۰روز با عکاسان» را بنیان گذاشت و برگزار کرد که پرکارترین فعالیت یک انجمن است که باید به حداقل خواسته‌های جامعه­ عکاسی ایران جواب دهد. مسایل متعدد و مختلف حوزه عکس و عکاسی در ۱۰ روز با عکاسان ارائه و بررسی می‌شود. در این برنامه سعی کردیم که همه­ جامعه­ عکاسی را درگیر کنیم و امیدواریم هر سال بهتر باشد.»

   او در ادامه افزود: «طبیعتا هر کشوری بخواهد در این جهان درست نفس بکشد باید به فرهنگ تصویری این جهان متصل باشد و از مسیری عبور کند که دیگران عبور کردند، البته منظور تحت تاثیر قرار گرفتن یا تحت­ تاثیر قرار دادن نیست. فرهنگ تصویری جهان به جایی رسیده که ما برای گرفتن اخبار به تلویزیون احتیاج نداریم. با کم­ کاری و کار غیر ­قابل بخششی که تلویزیون ما در انعکاس سریع اخبار انجام می‌­دهد ما سریع به گوشی خود پناه می‌بریم و حمله­ داعش به مجلس شورای اسلامی را از تلگرام پیگیری می‌­کنیم.

   در شرایطی که تلویزیون ایران تصویر واقعی ملت ایران را پاک کرده است و به جای آن تصویری قرار می‌دهد که مورد قبول نیست، افرادی در جامعه سراغ سریال‌های تلویزیونی خارج از کشور می­‌روند که هزاران فساد اخلاقی، خانوادگی، فرهنگی و اقتصادی برای جامعه می‌­آورد. ملت با این واقعیت طرف است و ما باید فرهنگ تصویری را از طریق انجمن عکاسان ایران، سینمای مستند و داستانی و تلویزیون پیش ببریم. هنوز لحظه­‌ای فرصت هست و تلویزیون اگر می­‌خواهد اقدامی کند تا فرزندان خود را نجات دهیم باید از شکل شعارزدگی و سیاست­زدگی در بیاید.»

   صمدیان درباره تعامل انجمن عکاسان ایران با انجمن‌های تخصصی عکاسی گفت: «انجمن عکاسان ایران یک موقعیت خاص چتر حمایتی برای هفت انجمن تخصصی را دارد که هیچ انجمن دیگری چنین موقعیتی را ندارد و فقط خانه سینما هست که برای شاخه‌های مختلف سینما کانون­‌هایی را دارد، ما لازم است که انجمن‌های تخصصی را حمایت کنیم. اما انجمن‌های تخصصی نیز می‌بایست برنامه‌های خود مانند نمایشگاه سالانه را به صورت منظم برگزار کنند و برگزیدگان این سالانه‌ها در «۱۰روز با عکاسان» نمایش داده شود و ۱۰ روز با عکاسان فینال باشد.

   به عنوان مثال چرا هنوز پس از ۱۴ سال نمایشگاه عکس سالانه­ فتوژورنالیسم ایران برگزار نمی­‌شود. کاری که سه نفر در هلند انجام دادند و بعد به ورلد­ پرس­ فتو تبدیل شد و سال­‌های سال است به عنوان اسکار عکاسان مطبوعاتی دنیا مطرح است. البته مقصر فقط انجمن تخصصی نیست و نهادهای مسئول هم تقصیر دارند. معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انجمن صنفی عکاسان مطبوعات باید حمایت جدی مالی کند. ضرورت دارد این سالانه‌ها در همه حوزه‌های تخصصی و انجمن‌های تخصصی برگزار شود.»

   صمدیان با تاکید بر توجه به استان‌ها در حوزه عکاسی گفت: «خوشبختانه امسال یکی از اعضای هیئت مدیره­ انجمن که روزی با پول تو جیبی خودش از شهرستان برای جلسات به تهران می­آمد و بر می‌­گشت؛ ساعد نیک­ ذات؛ عکاس و مدیر فیلمبرداری صاحب­ نام سینما به عنوان دبیر ۱۰ روز با عکاسان انتخاب شد و به شکل جدی قرار شد که اتفاق شیرینی را در کنار دیگر برنامه‌­های ۱۰ روز راه­ اندازی کنیم و به ترتیب در سال­‌های مختلف به استان‌های عکس­ خیز کشور بپردازیم.

   امسال نمایشگاهی از عکس‌های استان‌های خراسان و آذربایجان غربی نمایش داده می‌شود و در روزی که به نام این استان­‌ها در «۱۰روز با عکاسان» داریم، برنامه­ هایی برای نمایش عکس این استان‌­ها به صورت مالتی مدیا یا اسلایدشو و کارگاه­ برگزار می‌شود تا توانایی عکاسی این استان‌­ها معرفی شود. البته در دوره­‌های قبل ۱۰ روز با عکاسان هم به استان­‌ها پرداخته شده و مثلا پروژه‌­های عکاسان استان­‌ها در بخش نگاه شخصی ارائه شده است اما از این دوره برای عکاسی استان­‌ها منسجم‌­تر برنامه‌ریزی شده است که  این حرکت شور و جوششی را در استان‌ها ایجاد کرده است. با فعالیت جدی‌تر کمیته‌های انجمن نوع رابطه­ انجمن با استان‌ها  از لحاظ سازمانی و جشنواره ­ها و مسابقات استانی یا ملی نیز مشخص می‌شود.»