نمایشگاه اله یار نجفی با عنوان «شاعرانه‌های شهری» روز جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ در گالری آران گشایش خواهد یافت.

نازیلا نوع‌بشری در شرح این نمایشگاه نوشته است:

  «اله یار نجفی شاعر شهرهاست. او ترجمانی جدید از مجموعه‌هایی از کلمات را پیشنهاد می‌دهد: نام اماکن، نشانه‌های دیجیتالی و تبلیغاتی؛ تا به یادمان آورد که شهرها مجموعه‌ای از نام‌ها و کلمات هستند. انرژی و سرعت شهرهایی که در آنها زندگی کرده به‌طور واضح تأثیرگذار بوده‌اند. این شاعر در خیابان‌های شهر قدم میزند و به مدد تجربه زیسته‌اش معمولی‌ترین زوایای زندگی روزمره را در قالبی نو بازگو و برجسته می‌کند. او کلمات پراکنده شده در شهر را جمع می‌کند تا با بیانی شمرده و متمرکز هویت خود را به تصویر کشد و زیست خود در میان اجرها و سازه‌های شهری را توجیه کند. هیجان و سرخوردگی‌های زندگی روزمره شهری لحظاتی گذرا هستند و اگر شاعران شهرها که این دقایق را ضبط و بازگو می‌کنند و می‌خوانند و خاطره می‌سازند، نباشند شاید ما کمتر توضیح و توجیهی برای زیستن خود در این میانه بیابیم. در دنیای مدرن امروزی‌مان که در آن وسعت استفاده از وسایل ارتباطی الکترونیکی و شبکه‌های مجازی   گسترده است، به لطف این شاعران و نویسندگان شهری که گذرگاه‌ها و عرصه‌های جدید شهری را کاوش و سیاحت می‌کنند، شهروندان امکان برقراری ارتباط مجدد با فضای واقعی پیرامون خود را پیدا می‌کنند.

  انرژی این "شهرگرد" عناصر مکانیکی و طبیعی را با هم تلفیق می‌کند. دامگاهی که در آن فرم‌های گیاهی و صنعتی در کنار هم قرار می‌گیرند؛ لایه‌های بسیاری که برش و نموداری از زندگی شهری هستند. با هر لایه رنگ روی ورق‌های پلاستیکی چاپ شده لنتی کولار،  هنرمند مجموعه‌ی از پنجره‌ها و دریچه‌ها را باز می‌کند، پنجره‌هایی که هریک به تنهایی بخشی از قصه را روایت می‌کنند و در کنار هم به حافظه جمعی‌مان اضافه می‌شوند.

  در کولاژ عکس‌های هنرمند، موجودات پیوندی (هیبریدی) آزاد هستند که در آسمان‌ها حرکت کنند، فارغ از قید و بند آجر و سیمان؛ پرواز خیال‌انگیزی که جذاب و غریب است.


  در ویدئو "شطحیات"، به معنای سخنوری در زمان وجد صوفیان، شعر عاشقانه‌ی شکل می‌گیرد، شاید خطاب به دختری و یا خود شهر، انتخابی که به مخاطب واگذار می‌شود. در این اثر نیز هنرمند مجموعه‌ی از کلمات را انتخاب می‌کند و با در کنار هم گذاشتن و خواندن این کلمات با ریتمی مشخص و پرمعنی، شعری نظم دار و زیبا و سؤال برانگیز را می‌سازد. این رویه در مکعب‌های روبیک او نیز تکرار می‌شود،- در شباهتی غریب و  نزدیک با بلوک‌های ساختمانی شهری- باز هم ذهن بازیگوش هنرمند مجموعه‌ی از کلمات و مفاهیم را در ترکیب‌های متعدد پیشنهاد می‌دهد.

  هم در معنا و هم در پردازش ذهن خلاق و عمق بینش هنرمند مشهود است. او درگیر شهر است و دغدغه تأثیر مخرب ولع انسانی و شهرنشینی بر طبیعت را به تصویر می‌کشد. در دنیای مطلوب او شهروندان یک شهر در یک قصه زندگی می‌کنند، در شهرهایی که ایده آل نیستند ولی واقعی هستند. شهرها به‌مثابه قلمرو ایده‌ها و بسترهایی که که زشت و زیبا در کنار هم قرار می‌گیرند و کثرت و  چندگانگی و افسون و وقار زندگی را در آغوش می‌گیرند.»

 

افتتاحیه: جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ از ساعت ۱۶ تا ۲۰
نمایشگاه تا ۱۱ اسفندماه ادامه دارد. (ساعات کار: ۱۳ تا ۱۹)
نشانی: کریم‌خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک ۱۲