اختصاصی سایت عکاسی- آثاری از هنرمندانی ایرانی در نمایشگاهی با عنوان «در دشت ایام تهی: تلاقی گذشته و حال در هنر ایران» در موزه‌ی هنر لس آنجلس (لکما LACMA) به نمایش در خواهد آمد.

  این نمایشگاه که از ۱۶ اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد، به مدت چهارماه ادامه دارد و حدود ۱۲۵ اثر در حوزه‌های مختلف تجسمی از قبیل عکاسی، نقاشی، مجسمه‌سازی، ویدئو، پوستر و … در آن به نمایش در می‌آید. همچنین کتاب آثار این نمایشگاه در ۲۰۸ صفحه و توسط انتشارات پرستل منتشر شده که در سایت آمازون به قیمت ۶۰ دلار قابل خرید است.

  انتخاب و گردآوری آثار این نمایشگاه را لیندا کامارف، مدیر هنر اسلامی موزه‌ی هنرهای محلی لس آنجلس بر عهده داشته است. در توضیح این نمایشگاه آمده:

    «در دشت ایام تهی»، حضور همیشگی و اجتناب‌ناپذیر گذشته در جامعه‌ی ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد. این بررسی که در زمینه‌ی هنر و ادبیات ایران صورت گرفته، نشان می‌دهد که پادشاهان و اسطوره‌های باستانی به عنوان شخصیت‌های سرگرم کننده و اسباب خنده معرفی می‌شوند، در حالی که مقدسین در نقش قهرمانان مستمندان و ناجی مظلومان ظاهر می‌شوند. با شروع قرن چهاردهم هجری از نسخه‌های مصور شاهنامه گرفته تا کتاب‌های حماسی درباره‌ی پادشاهان گذشته و قهرمانان و اسطوره‌های پیش از اسلام، برای توجیه و قانونی کردن حکمران‌های جدید استفاده شده است.

   در اوایل قرن شانزدهم، پذیرش اسلام شیعی در ایران، گذشته‌ی مذهبی را از طریق یادبود شهادت امامان شیعه، به زندگی حال حاضر کشاند و آن را تقویت و تثبیت کرد.

  «در دشت ایام تهی»، این اقتباس از گذشته را با جمع آوری ۱۲۵ اثر هنری در حوزه‌های مختلف از قبیل عکاسی، نقاشی، مجسمه‌سازی، ویدئو، پوستر، کارتون‌های سیاسی، انیمیشن و نسخه‌های خطی تاریخی مورد بررسی قرار داده است. تمرکز این نمایشگاه بر تقاطع گذشته و حال، رویکرد جدیدی را برای مشاهده‌ی نگرش‌های تاریخی در هنر ایران ارائه کرده است.

   این نمایشگاه با ارائه‌ی آثار هنری زیبا و تاریخی قابل توجه و متنوع، فرهنگ چند وجهی ایران را نمایش می‌دهد. ضمن اینکه توجه‌ها را به این نکته جلب می‌کند که هنرمندان ایرانی در خلق گذشته، به ایجاد استعاره‌های دیداری جدید در توصیف حال حاضر ادامه می‌دهند.


   هنرمندان حاضر در این نمایشگاه:
شجاع آذری، فریدون آو، پویا افشار، پرویز تناولی، نیوشا توکلیان، بهمن جلالی، رعنا جوادی، خسرو حسن‌زاده، رامین حائری‌زاده، مریم زندی، یاسمین سینایی، علی‌اکبر صادقی، احمد عالی، سیامک فیلی‌زاده، شادی قدیریان، کاوه گلستان، شیرین نشاط، محسن یزدی‌پور، و…


   تاریخ نمایشگاه:
۱۶ اردیبهشت ماه تا ۱۸ شهریور ماه سال ۱۳۹۷


   مکان نمایشگاه:
موزه هنر لس آنجلس (لکما LACMA)