صبح و بعد از ظهر روز گذشته در حاشیه نمایشگاه هنر و نیایش دو کارگاه آموزشی در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. کارگاه اول توسط عکاس مطرح بنگلادشی شهید الاعلم و عضو هیات داوران جایزه جهانی هنر و نیایش و کارگاه دوم توسط کریس مالوژنسکی عکاس جوان سوئدی و از منتخبین جایزه جهانی هنر و نیایش برگزار شد.

artwp15.jpg
عکس: محمد خیرخواه

شهید الاعلم با بیانی قوی و نافذ سخن خود را با داستانهای کهن مادر بزرگش در دوران کودکی آغاز کرد و با دقت و زیبایی تمام خاطرات کودکی خود را از داستانهای قدیمی به عکاسی خبری و گزارش تصویری Story Picture پیوند زد. وی با اشاره به تصاویری که از شنیدن یک داستان در ذهن بیننده شکل می گیرد و مقایسه با تصویری که یک عکاس خبری در ذهن مخاطب ایجاد می کند عکاس خبری را فقط به عنوان یک واسطه در انتقال تصویر به مخاطب شناخت و گفت: ما فقط این داستان را تعریف می کنیم. وی در ادامه با نمایش تعدادی از عکس ها ی خود به تشریح داستان هر تصویر پرداخت و اطلاعات ارزشمندی را از تجربه های عکاسی خود و چگونگی ایجاد ارتباط با موضوع و انتقال داستان عکس، به مخاطب را برای حاضرین تشریح کرد. در ادامه شهید الاعلم به پرسش ها پاسخ گفت.

artwp14.jpg
عکس: منصور نصیری کارگاه دوم در ساعت ۲ بعد از ظهر تشکیل شد. کریس مالوژنسکی ده سال از فعالیت های حرفه ایش می گذرد و در آژانس عکس MOMENT که خود و چند تن از همکارانش تاسیس کرده اند، فعالیت می کند. کارگاه او با موضوع “جوامع بسته ” ۴ مجموعه عکس از کارهایش را در بر گرفت. سه مجموعه ی درباره ی اماکن و مراسم های مذهبی، یازده مادر مسیحی، مراسم سالانه ی یهودیان و … .آخرین مجموعه عکس ها از جزیره ای با حدود دو کیلومتر مربع مساحت و ۱۶۰ نفرسکنه . در پایان هر مجموعه کریس به سوال های حاضرین پاسخ گفت. نکته جالب، این عکاس حرفه ای، با دوربین دیجیتال عکاسی نمی کند و تمامی نگاتیو هایش را اسکن می کند.