نگاهی به آلمان
جمهوری فدرال آلمان در قلب اروپا، غرب، شرق، شمال و جنوب این قاره را به یکدیگر وصل می‌کند. آلمان به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور اروپا، از زمان اتحاد در سال ۱۹۹۰ با نه کشور همسایه است و در حلقه اتحادیه اروپا و ناتو شریک کشورهای مرکز و شرق اروپاست که به این اتحادیه پیوسته‌اند یا آماده پیوستن به آن هستند. وسعت این سرزمین ۳۵۷۰۲۲ کیلومتر مربع و فاصله دورترین نقطه از شمال به جنوب آن در خط هوایی ۸۷۶ کیلومتر و فاصله غرب به شرق آن ۶۴۰ کیلومتر است. جمعیت آلمان در سال ۲۰۰۹ حدود ۸۳۸/۸۱ میلیون نفر بوده است و خصوصیت بارز آن تنوع فرهنگی با ویژگی‌های بومی و شهرها و طبیعت جذاب است. زبان آلمانی جزو گروه بزرگ زبان‌های هند و ژرمنی است و در حوزه زبان‌های ژرمنی قرار می‌گیرد. این زبان با دانمارکی، نروژی و سوئدی و زبان‌های هلندی و فلمی و هم‌چنین انگلیسی هم‌خانواده است. مردم در آلمان به لهجه‌های گوناگونی صحبت می‌کنند که اغلب از لهجه و نوع تلفظ آنها می‌توان به منشاء محلی آنها پی برد. امروزه در اتریش، لیختن اشتاین، بخش بزرگی از سوییس، تیرول جنوبی (در شمال ایتالیا) شلزویک شمالی (در دانمارک) و بخش‌های کوچکی از بلژیک و لوکزامبورگ در امتداد مرز آلمان به زبان آلمانی تکلم می‌شود و زبان مادری به حساب می‌آید.
آلمانی، زبان مادری بیش از ۱۰۰ میلیون نفر است. از هر ده کتابی که در جهان منتشر می‌شود یکی به زبان آلمانی است. در سال ۲۰۰۸ میلادی نزدیک به ۲ میلیون دانشجو در این کشور مشغول به تحصیل بوده که از این تعداد ۲۳۳ هزار و ۶۰۶ دانشجو خارجی هستند. بر اساس آمار سال های ۲۰۰۹ – 2008 میلادی ۴۱۸۲ دانشجوی ایرانی در آلمان حضور داشتند.
انتشار کتاب در آلمان بعد از بریتانیا و چین در رتبه سوم جهان قرار دارد و سالانه ۸۰ هزار عنوان کتاب جدید روانه بازار نشر این کشور می‌شود. در آلمان بیش از ۶ هزار و ۱۵۰ موزه وجود دارد. از جمله آنها موزه‌های ایالتی شهری، اتحادیه‌ای، بومی، خصوصی و همچنین موزه‌های متعلق به خزانه‌ها، مناطق اسقفی کلیساهای جامع اقامتگاه‌ها، کاخ‌ها، قصرها و موزه‌های فضای آزاد هستند.
در بن تالار نمایشگاه و هنر جمهوری فدرال آلمان و خانه تاریخ جمهوری فدرال آلمان هزاران بازدید کننده را به سوی خود جذب می‌کند.
موزه تاریخ آلمان در برلین مجموعه تاریخ آلمان را به نمایش گذاشته است. در آلمان بیش از ۱۰۰ جشنواره به موسیقی اختصاص دارد. مهمترین جشنواره سینمایی آلمان جشنواره فیلم برلین (برلیناله) است که در سال ۱۹۵۱ تاسیس شده است و در کنار جشنواره‌های کن و ونیز از جمله مهم‌ترین جشنواره‌های فیلم اروپایی و از مراکز مهم فرهنگ و اقتصاد سینما است.
صادرات آلمان به ایران در سال ۲۰۰۸ میلادی ۳۹۲۰ میلیون یورو و واردات آلمان از ایران ۸/۵۵۷ میلیون یورو، نرخ تورم این کشور در سال ۲۰۰۷ معادل ۲/۲ درصد و در سال ۲۰۰۸ معادل ۶/۲ درصد و در سال ۲۰۰۸ ارزش هر یورو معادل ۳۲۳/۱ دلار بوده است. آلمان با مجموع بازدهی اقتصادی خود، به عنوان سومین اقتصاد ملی قدرتمند، نقشی پیشتاز در عرصه بین‌المللی دارد و در تجارت جهانی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده برای سرمایه‌گذاران خارجی کماکان محلی جذاب، با زیر ساخت‌هایی پیشرفته و نیروی کار متخصص و دارای انگیزه بالاست. تحقیق و توسعه با حداکثر بازدهی ویژگی دیگر آلمان است.

منبع: نگاهی به آلمان امروز، آیینه اقتصاد ایران و آلمان