بنیانگذار  نمایشگاه  فتوکینا

36fgruber.jpg


پروفسور فریتز گرابر یکی از پیشگامان و نام‌های برجسته عکاسی در قرن بیستم است که در سال ۱۹۰۸ در شهر کلن به دنیا آمد او می‌خواست نقاش شود اما خیلی زود فهمید که استعدادش را ندارد.
در دانشگاه کلن مجموعه‌ای از رشته‌های فلسفه، ادبیات آلمانی، تاریخ هنر، تئاتر، روزنامه نگاری، نژادشناسی و زبان را مطالعه کرد. در دهه ۳۰ به عنوان سردبیر و ناشر روزنامه‌ای که بعدها توسط نازی‌ها توقیف شد کار می‌کرد. در ۱۹۳۳ هنگامی که هیتلر به قدرت رسید گرابر به لندن مهاجرت کرد. پس از جنگ به عنوان عکاس به استخدام قرارگاه نیروهای اشغالگر انگلیسی درآمد.
فریتزگرابر پایه گذار نمایشگاه فتوکینا و نیز انجمن عکاسی آلمان DGPh در سال ۱۹۴۹بود و در سال ۱۹۵۰در حالی نمایشگاه فتوکینا را بنیان گذاشت که شهر کلن ۵ سال بعد از جنگ جهانی دوم همچنان چهره یک شهر جنگ زده را به خود داشت. پس از آن فتوکینا هر دو سال یک بار برگزار و تبدیل به بزرگترین نمایشگاه تجاری در زمینه تمام صنایع مربوط به عکاسی شد و همیشه مورد استقبال مخاطبان و دست اندرکاران این صنعت قرار گرفته است گرابر تا سال ۱۹۸۰ شخصا مسولیت اصلی برگزاری نمایشگاه فتوکینا را بر عهده داشت و به مدت نیم قرن معروف به آقای فتوکینا بود.گرابر عکاس، نویسنده، کتابدار، ناشر و کلکسیونر عکس، بخشی از تاریخ عکاسی آلمان است و از سال ۱۹۷۳ در دروس و کتاب‌های دانشگاهی به نام او اشاره شده است. گرابر افزون بر ۳۰۰ نمایشگاه بین‌المللی عکس بر پا کرد و اغلب در این نمایشگاه‌ها استعدادهای جوان و گمنامی را به عالم عکاسی معرفی کرد. پروفسور فریتز گرابر ۳۱ مارس ۲۰۰۵ در سن ۹۶ سالگی در شهر کلن آلمان در گذشت.