اگر فکر می‌کنید که عکاسی کردن از یک نفر سخت است، باید بگویم که عکاسی از چند نفر حتی می‌تواند سخت‌تر باشد! در عکاسی دسته جمعی نه تنها باید به همه بگویید که چه کار کنند، بلکه همچنین باید مطمئن شوید که تمامی آنها در عکس ظاهر خوبی خواهند داشت!

برای راهنمایی شما در مواجهه با چنین موقعیتی، ما ۷ نکته کلیدی در عکاسی دسته جمعی را مرور می‌کنیم، از این که چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم تا نحوه چینش افراد در عکس. امیدواریم این نکته‌ها علاوه بر کمک به شما برای ثبت عکس‌های گروهی عالی باعث شوند که لحظات خوشی را رقم بزنید. پس بیایید شروع کنیم!

Priscilla Du Preez
Priscilla Du Preez

۱. اعتماد به نفس داشته باشید

ساماندهی یک پرتره گروهی می‌تواند کار استرس‌آوری باشد. به همین دلیل است که باید به قابلیت‌های خودتان باور داشته باشید، نه فقط در رابطه با گرفتن عکس، بلکه همچنین در همکاری و هماهنگی با دیگران. شما از قبل باید بدانید که می‌خواهید چه کار کنید چرا که اگر قرار باشد روی تصمیمات خود دائماً تجدید نظر کنید، احتمال این وجود دارد که جمع شما را جدی نگیرد.

برای ایجاد اعتمادبه‌نفس در خود، از قبل کوچکترین جزئیات جلسه عکاسی را برنامه‌ریزی کنید. قبل از به دست گرفتن دوربین، به دنبال یک جای خوب با پس‌زمینه‌ای زیبا، نور خوب و فضای کافی بگردید. سپس به این فکر کنید که می‌خواهید گروه را چگونه در آن قرار دهید. بنابراین وقتی همه آنجا باشند، دقیقاً می‌دانید که هر یک از آنها باید کجا قرار بگیرند.

Priscilla Du Preez
Priscilla Du Preez

وقتی نوبت به چینش افراد رسید، مختصر و روشن توضیح بدهید تا همه بتوانند به‌راحتی خواسته‌های شما را اجرا کنند. باید صدایتان به‌اندازه کافی بلند باشد، چرا که معمولاً در عکس‌های دسته جمعی محیط بسیار شلوغ می‌شود. وقتی چیزی را دیدید که درست به نظر نمی‌رسد (مثلاً، کراواتی که کج شده، پیراهنی که خوب نمانده و غیره) به آن اشاره کنید و بی‌خیال این چیزهای کوچک نشوید تا مطمئن شوید سوژه‌هایتان بهترین ظاهر را خواهند داشت.

این که بتوانید نگاه خودتان را انتقال دهید و کاری کنید که دیگران از خواسته‌هایتان پیروی کنند مهم است، اما فراموش نکنید که باید مؤدب باشید. اگر رابطه‌تان با دیگران دوستانه باشد آنها به شما اعتماد خواهند کرد و راحت‌تر به حرف‌هایتان گوش می‌دهند.

Noel Besuzzi
Noel Besuzzi

۲. لازم نیست همیشه آنها را در صف‌های منظم قرار دهید!

وقتی دارید افراد را برای عکس دسته جمعی می‌چینید، معمولاً قاعده‌ای که در خیلی از عکس‌های گروهی دیده‌ایم اعمال می‌شود: معمولاً می‌خواهید که افراد کوتاه‌تر جلوتر باشند و افراد بلندتر عقب‌تر. اما مسلماً این تنها قاعده نیست!

شما می‌توانید آدم‌ها را در آرایش‌های متناوب قرار بدهید. به‌جای قرار دادن آنها را در یک فرم مستطیلی، می‌توانید آنها را در یک الگوی مثلثی عکاسی کنید. سعی کنید از ایستادن افراد هم‌قد در کنار هم جلوگیری کنید تا عکس‌تان زیادی ایستا به نظر نرسد.

Mark Engelen
Mark Engelen

برای این که همه در عکس گروهی قابل رویت باشند، می‌توانید آنها را در سطوح متفاوت، پله‌ها، یا ردیف‌های صندلی قرار دهید یا هر سطحی که بتوانند در ارتفاع‌های مختلف روی آن بایستند یا بنشینند. همچنین برای این که همه دیده شوند می‌توانید از تعدادی بخواهید روی زانو یا روی صندلی بنشینند. سطوح مختلف به عکس گروهی‌تان بُعد بیشتر می‌بخشد.

Ken McFarlane
Ken McFarlane

۳. گروه را به هم نزدیک کنید

موقع گرفتن عکس دسته جمعی فضای خصوصی را فراموش کنید. از سوژه‌ها بخواهید که به هم بچسبند!

Becca Tappert
Becca Tappert

اگر از خانواده یا دوستان عکاسی می‌کنید، از آنها بخواهید که دستان‌شان را دور هم بگیرند. اگر از همکاران و در فضایی رسمی‌تر عکاسی می‌کنید، از آنها بخواهید که در فاصله‌ی کمتر از پنج سانتی‌متری یکدیگر قرار بگیرند.

Marilyn Torres
Marilyn Torres

برای منسجم‌تر به نظر رسیدن عکس دسته جمعی‌تان، از آنها بخواهید که یک نیم‌دایره تشکیل بدهند. با این کار نه‌تنها آنها به‌شکلی طبیعی نزدیک‌تر به هم دیده می‌شوند، که در فضا هم به‌مقدار زیادی صرفه‌جویی می‌شود. علاوه بر این، این نیم‌دایره آن الگوی مستطیلی که خیلی از عکس‌های دسته جمعی را خسته‌کننده می‌کند از بین می‌برد. نیم‌دایره به‌خاطر قرارگیری غیرهم‌سطح افراد، همچنین باعث می‌شود که چهره‌ی سوژه‌هایتان پیداتر از زمانی باشد که در یک ردیف می‌ایستند.

همیشه به یاد داشته باشید که صفحه نمایشگر یا منظره‌یاب‌تان را پیش از گرفتن عکس بررسی کنید. مراقب باشید که صورت هیچ‌کسی برش نخورد. گاهی اوقات، افراد خجالتی تمایل دارند به پشت دیگران بخزند یا از باقی جمع فاصله بگیرند—مؤدبانه از آنها بخواهید که به گروه نزدیک بشوند.

Blake Cheek
Blake Cheek

۴. مراقب باشید که چهره افراد پوشانده نشود

هنگام چینش افراد، مراقب باشید که سوژه‌هایی که در جلو هستند چهره‌ی افراد پشتی را نپوشانند. از آنها بخواهید که دستان‌شان را پایین بگیرند یا آنها را پشت‌شان مخفی کنند. اینجا همچنین بهترین موقع برای قرار دادن افراد در چینش‌های تناوبی است. اگر این کار را به‌درستی انجام دهید، دیگر نباید نگران ماسکه شدن افراد در عکس‌های دسته جمعی باشید.

پیش از فشردن شاتر، بررسی کنید که آیا تمامی چهره‌ها پیدا هستند و چیزی جلوشان را نگرفته—مثلاً سر فرد دیگر یا سایه‌اش. اگر لازم بود چیدمان را تغییر بدهید. وقتی آماده شدید، با صدای بلند بشمارید تا سوژه‌ها زمان کافی برای آماده شدن در موقعیت جدیدشان را داشته باشند.

Tookapic
Tookapic

۵. برای نور استراتژی داشته باشید

داشتن یک پس‌زمینه زیبا برای عکس‌های دسته جمعی کفایت نمی‌کند. شما باید همچنین بدانید نور یک مکان چطور روی عکس‌هایتان تأثیر می‌گذارد. چهره همه‌ی افراد داخل عکس صرف نظر از موقعیت و فاصله‌شان باید به‌طرز کافی روشن باشد.

اگر در فضای بیرون عکاسی می‌کنید، نگذارید گروه مستقیماً در مقابل خورشید قرار بگیرد چرا که تابش خورشید باعث می‌شود چشمان‌شان را در هم بکشند. برای جلوگیری از افتادن سایه‌های عمیق روی چهره افراد، می‌توانید از درختان یا دیوارهای بلند به‌عنوان سایه‌بان کمک بگیرید یا حتی منتظر بمانید که ابرها نور خورشید را نرم کنند.

عکاسی در فضای داخلی می‌تواند کمی مشکل باشد چرا که معمولاً در فضای داخلی منابع نوری مختلفی وجود دارد. اگر به پنجره دسترسی دارید، آنها را باز کنید تا نور طبیعی وارد شود. اگر نه، دنبال اتاقی بگردید که به‌طرز کافی روشن باشد.

Matt Kosterman
Matt Kosterman

اگر زیر نور مصنوعی عکاسی می‌کنید، مراقب باشید که رنگ پوست افراد طبیعی باشد. لامپ‌های التهابی معمولاً سایه‌رنگ زرد روی پوست ایجاد می‌کنند که ممکن است در مرحله‌ی پردازش اصلاح‌شان سخت باشد. پیش از عکاسی مراقب تراز سفیدی دوربین باشید.

Jan Jack Klos
Jan Jack Klos

اگر اتاق بیش از حد تاریک است، به فکر استفاده از فلاش اکسترنال باشید (نه فلاش خود دوربین). روی فلاش دیفیوزر نصب کنید تا نور آن را نرم کند. هنگام عکاسی، زاویه‌ی فلاش را طوری تنظیم کنید که نور آن از سقف بازتاب پیدا کند و آن را مستقیماً به‌سمت سوژه‌ها نگیرید.

به یاد داشته باشید که، صرف نظر از منبع نوری که دارید، نور به‌شکل یکسانی به چهره افراد داخل عکس برسد. احتمالاً نمی‌خواهید که برخی بیش‌ازحد نزدیک به منبع نور باشند که باعث می‌شود زیادی روشن شوند و برخی بیش‌ازحد دور از منبع نور که باعث سایه شدن‌شان می‌شود.

Pete and Charlotte
Pete and Charlotte

Pete and Charlotte
Pete and Charlotte

۶. چند عکس متوالی بگیرید

وقتی همزمان از چند نفر عکس می‌گیرید، تقریباً چک کردن همزمان همه آنها در لحظه عکاسی غیرممکن است. همیشه ممکن است یکی از آنها پلک بزند یا تغییر موقعیت بدهد و شما متوجهش نشوید. برای دست‌یابی به بهترین عکس، دوربین را روی حالت عکاسی متوالی قرار دهید و چند عکس پشت سر هم بگیرید.

با گرفتن چند عکس گزینه‌هایتان بیشتر می‌شود و به سوژه‌های عکاسی نیز فرصت آماده شدن داده خواهد شد. به‌عنوان مثال، اگر بعضی از آنها با اولین شاتر هنوز آماده نبودند، هنوز فرصت این را دارند که با دومین یا سومین کلیک خودشان را آماده کنند. همین اتفاق در مورد کسانی که پلک می‌زنند رخ می‌دهد. کسانی که در اولین شاتر پلک زده‌اند، در دومین یا سومین عکس احتمالاً دیگر چشمان‌شان باز خواهد بود.

Pete and Charlotte
Pete and Charlotte

Pete and Charlotte
Pete and Charlotte

وقتی دیدید همه در جای خودشان هستند، تا جایی که می‌شود عکس بگیرید. وقتی آنها از هم جدا شوند دیگر جمع کردن‌شان دور هم سخت (و خجالت‌آور) است چرا که همان بار اول کار را درست انجام نداده‌اید!

Katy Belcher
Katy Belcher

۷. اجازه دهید سوژه‌هایتان خوش بگذرانند!

در زمان عکاسی از جمع، پویایی آنها خیلی مهم است. وقتی سوژه‌هایتان به‌خوبی با هم تعامل داشته باشند، زمانی که شروع به عکاسی می‌کنید احساس راحت‌تری خواهند داشت. از ارتباط با آنها نترسید، به‌ویژه وقتی که آنها را به‌خوبی نمی‌شناسید. با آنها صحبت کنید. این گونه آنها احساس راحت‌تری پیرامون شما و هنگام عکاسی خواهند داشت.

اگر از دوستان یا خانواده عکاسی می‌کنید، از امتحان کردن ژست‌های بامزه نترسید. از آنها بخواهید به هوا بپرند، به سمت دوربین بدوند، یا حتی شکلک‌های بامزه دربیاورند! شما حتی می‌توانید آنها را در حال بازی کردن یا وقت گذراندن با هم عکاسی کنید. این ایده خوبی است که به سوژه اجازه دهید کار خودش را انجام بدهد و آنها را در لحظه واقعی خودشان مستند کنید. این نوع عکس‌ها معمولاً خاطره‌انگیزتر از آن دسته عکس‌هایی هستند که در آنها از افراد می‌خواهید مثل مجسمه رو به دوربین بایستند.

Mar Laza
Mar Laza

به هر حال، شما باید همچنین مراقب این باشید که از چه چیزی دارید عکاسی می‌کنید. افراد را طوری عکاسی نکنید که در عکس ظاهر ناجوری پیدا کنند. کاری کنید که آنها احساس راحتی داشته باشند. شما باید بتوانید حالت‌های واقعی و پزهای طبیعی هر کسی را ثبت کنید.

Zachary Nelson
Zachary Nelson

گرفتن عکس دسته جمعی گاهی اوقات می‌تواند بسیار سخت و پرچالش باشد. اما پس از یاد گرفتن نکاتی که در این مقاله مطرح شد، کل این فرآیند می‌تواند بسیار راحت انجام شود. وقتی دارید از یک گروه همکار یا دوستان‌تان عکاسی می‌کنید، فراموش نکنید که همیشه لبخند بزنید و این کار را به تجربه‌ای لذت‌بخش و سرگرم‌کننده برای همه تبدیل کنید!

Source :