از قدیم گفته‌اند که بهترین دوربین همان دوربینی است که در دست دارید. شاید با چرخی در اینستاگرام از کیفیت عکس‌های موبایلی دیگران شگفت‌زده بشوید. اما پشت این عکس‌های موبایلی فوق‌العاده عکاسان ماهری قرار دارند که هر روز مرزهای این هنر را گسترش داده و از نو تعریف می‌کنند.

در این مقاله با بیش از بیست نکته عکاسی موبایلی از زبان این عکاسان آشنا می‌شویم. پس بیایید نگاه آنها به جهان را جستجو کنیم و سر از ترفندها و ابزار کارشان در بیاوریم!

@PKETRON
@PKETRON

نکته ۱. خطوط هدایت‌گر را دنبال کنید

توصیه Pei:

هنگام ترکیب‌بندی، به خطوطی توجه کنید که می‌توانند در عکس‌تان حس حرکت و جهت به وجود بیاورند. به‌کمک خطوط هدایت‌گر می‌توانید توجه بیننده‌تان را به‌درون عکس بکشانید و چشمان‌شان را وسوسه کنید که کاملاً در میان عکس بچرخند.

ابزار کار Pei:

من با آیفون ۷ پلاس و لنزهای الحاقی Moment عکاسی می‌کنم. برای ویرایش عکس‌هایم، بسته به نوع عکس ممکن است از یکی یا همه‌ی این برنامه‌ها استفاده کنم: SKRWT، Priime، Snapseed و Touch Retouch.

@ALICE_GAO
@ALICE_GAO

نکته ۲. تصویر را عامدانه فلو کنید

توصیه Alice:

برای گرفتن عکس‌های فلو یا مات، تقریباً همیشه از دوربین آیفونم استفاده می‌کنم، اما اپ‌ها و برنامه‌هایی که امکان قفل کردن جداگانه‌ی نوردهی و فوکوس را بدهند هم به کار می‌آیند. این کار واقعاً ساده است. منتظر می‌مانم که نزدیک‌های غروب بشود، زمانی که چراغ ماشین‌ها تازه روشن می‌شوند، و یک خیابان خوب پیدا می‌کنم که نورهای بوکه‌ای زیبایی داشته باشد.

بعدش دوربینم را درمیاورم و فوکوس را روی چیزی در فاصله‌ی بسیار نزدیک قفل می‌کنم (معمولاً برای این کار روی انگشترم فوکوس می‌کنم چرا که کنتراستش خوب است). دوربین را به طرف صحنه‌ای می‌گیرم که می‌خواهم شکلی محوشده و فلو داشته باشد و با اسلایدر تنظیمات نوردهی، نوردهی مناسب را برای عکس تعیین می‌کنم.

ابزار کار Alice:

VSCO cam و Snapseed

@SAMHORINE
@SAMHORINE

نکته ۳. نزدیک بشوید

توصیه Sam:

خوب است که همیشه برای عکاسی خودتان را محدود نکنید. از این که وسط گرفتن عکس‌ها بخواهید برنامه‌تان را تغییر دهید نترسید. نزدیک بشوید و تا جای ممکن عکس بگیرید. هر تغییر کوچکی در سوژه و زاویه دید می‌تواند تغییر بزرگی در عکس به‌وجود بیاورد.

به نور توجه داشته باشید. برای دست‌یابی به نورهای دراماتیک‌تر می‌توانید در اواخر یا اوایل روز عکاسی کنید. همچنین بهتر است برای عکاسی پرتره یا عکاسی از غذا از یک چراغ ال‌ای‌دی کوچک استفاده کنید.

ابزار کار Sam:

با آن که ابزارهای زیادی دورم را احاطه کرده‌اند، با آیفون ۷ پلاس بیشتر از ابزارهای اصلی خود دوربین استفاده می‌کنم (دوربینش واقعاً خوب است!).

با ابزارهای Boomerang و Hyperlapse و نیز بازی با ویدئو اسلوموشن در این دوربین ویدئوهای زیادی گرفته‌ام. تمام ویرایش را درون دوربین انجام می‌دهم، بیشتر با VSCO و Videon.

@BYTHEBRUSH
@BYTHEBRUSH

نکته ۴. جزئیات، جزئیات، جزئیات

توصیه Laura:

فوکوس کردن روی سوژه‌های ظریف در حالت کلوزآپ با دوربین موبایل گاهی سخت می‌شود. برای حل سریع این مشکل، دستم را به‌موازات سوژه روبه‌روی دوربین می‌گیرم. سپس ترکیب‌بندی را بررسی می‌کنم و فوکوس را به‌صورت دستی روی دستم قفل می‌کنم. دستم را از کادر خارج می‌کنم و عکس را می‌گیرم. با این روش تقریباً همیشه به عکس‌های فوق‌العاده شارپ و تمیزی می‌رسم که مملوء از جزئیاتی است که می‌خواهم.  

ابزار کار Laura:

Snapseed، VSCO و Lightroom

@JOSHUA_ALLEN_HARRIS
@JOSHUA_ALLEN_HARRIS

نکته ۵. صبر نتیجه می‌دهد

توصیه Josh:

عکاسی درباره صبر کردن است. من دوست دارم که یک نور جذاب پیدا کنم و منتظر بمانم که مجموعه‌ای از شرایط سر جای خود قرار بگیرند. گاهی اوقات میان نور و زندگی فصل مشترکی اتفاق نمی‌افتد و شما مجبوید که جای دیگری را امتحان کنید. اما گاهی همه چیز سر جای خود قرار می‌گیرند و به چیز جذابی دست پیدا می‌کنید.

ابزار کار Josh:

برای ویرایش عکس از VSCO استفاده می‌کنم و گاهی اوقات از Snapseed. من یک قاعده برای خودم دارم که همیشه به آن وفادارم. شاید بسته به ظاهری که به دنبالش هستم کمی آن را دستکاری کنم، اما عقیده دارم که حفظ انسجام در ویرایش عکس برای روند و سبک کاری‌ام مزایای بسیاری دارد… شما می‌توانید عکس‌ها را بگیرید و آنها را در معرض پردازش [از پیش‌تعیین‌شده] قرار دهید. این رویکرد زمان ویرایش را هم کاهش می‌دهد.

@OURWILDABANDON
@OURWILDABANDON

نکته ۶. حرکت را شکار کنید

توصیه Our Wild Abandon:

برای گرفتن یک عکس پنینگ خوب با موبایل بهتر است از یک برنامه مناسب استفاده کنید، مثلاً Slow Shutter، تا با آن بتوانید سرعت شاتر را کاهش دهید. سرعت حرکت دوربین‌تان باید با سرعت حرکت سوژه یکسان باشد و همزمان با حرکت عکس را بگیرید، پس از زدن دکمه شاتر سوژه همراه دوربین حرکت می‌کند و بنابراین پس‌زمینه که ساکن است تار می‌شود.  

ابزار کار Our Wild Abandon:

اپ Slow Shutter

@MICHAELGIROUX
@MICHAELGIROUX

نکته ۷. نور خوب پیدا کنید

توصیه Michael:

نور طبیعی وسط روز برای عکاسی می‌تواند زیادی تند باشد. در عوض، به دنبال شرایط ابری یا ابری که جلوی خورشید می‌آید باشید یا در جاهایی عکاسی کنید که زیر سایه هستند یا نور عمودی را سد می‌کنند. نواحی سایه شدت نور عمودی را کاهش می‌دهند و به نورهای افقی نرم‌تر اجازه می‌دهند که سوژه‌تان را روشن کند. مراقب باشید که سایه بیش‌ازحد عمیق نباشد چرا که در این شرایط دیگر نور آن شفافیت لازم را نخواهد داشت و عکس‌هایتان ظاهری تخت پیدا می‌کنند.

@OURWILDABANDON
@OURWILDABANDON

نکته ۸. به زیر آب بروید!

توصیه Our Wild Abandon:

عکاسی زیر آب با محدودیت دیدی که دارد چالش‌برانگیز است. راحت‌ترین روش این کار عکاسی در حالت (مود) فیلمبرداری و چند بار تجربه این کار است. معمولاً در پایان با تعدادی عکس جالب و بامزه مواجه خواهید شد.

ابزار کار Our Wild Abandon:

برای عکاسی زیر آب، باید یک کاور محافظ ضد آب تهیه کنید.

@KRISTINROGERS
@KRISTINROGERS

نکته ۹. اجازه دهید کوچک باشند

توصیه Kristin:

من عاشق عکاسی از کودکان در جاهایی هستم که میزان کوچک بودن‌شان را نشان می‌دهند. معمولاً آنها را در پایین کادر قرار می‌دهم، از آنها به‌اندازه کافی فاصله می‌گیرم و اجازه می‌دهم کلی فضای منفی دورشان شکل بگیرد.

وقتی در جای درست قرار گرفتند، چیز زیادی نمی‌گویم—دوست دارم صرفاً کودک باشند، در فضای امن خودشان و نه برای خوشایند دیگران. روحیه‌ی رهای این کوچولوها همه کار را می‌کند!

@KYLESTEED
@KYLESTEED

@KYLESTEED
@KYLESTEED

نکته ۱۰. هنر را در ظرافت زندگی بیابید

توصیه Kyle:

در هنر و زندگی‌ام یاد گرفته‌ام که همیشه مجبور نیستیم عکس‌های رنگارنگ بگیریم یا مناظر دراماتیک پست کنیم. زیبایی در ظرافت زندگی یافت می‌شود. عقیده دارم که آماده بودن بهترین راه برای ثبت هر لحظه‌ای است. به‌ویژه در رابطه با لحظات ظریف و ساده‌ی زندگی‌مان، باید به‌دقت آماده باشیم که از دست نروند و آن لحظات را به چیزی بیشتر از آنچه که هست تبدیل کنیم.

همچنین، باید مراقب این باشیم که سرعت شاتر بیش‌ازاندازه کند نباشد. این کار صرفاً نیاز به تمرین دارد—تمرین زیاد. این گونه است که در هر چیزی بهتر می‌شویم. صرفاً با بیشتر انجام دادن آن کار.

ابزار کار Kyle:

PHHHOTO

@ALEXSTROHL
@ALEXSTROHL

نکته ۱۱. سوژه‌تان را مشخص کنید

توصیه Alex:

وقتی بیرون هستید و عکاسی می‌کنید، یک قدم به عقب برگردید و به این فکر کنید که چرا دارید این عکس را می‌گیرید—سوژه یا موضوع اصلی‌تان چیست؟ پس از پاسخ به این سؤال، دیگر راحت‌تر می‌توانید به بیننده پیام یا احساسی که قصد انتقالش را دارید نشان دهید.

وقتی می‌بینم چشم بیننده فوراً به‌سمت سوژه‌ی مد نظرم کشیده شده خیلی خوشحال می‌شوم. این امر تنها زمانی اتفاق می‌افتد که سوژه‌تان را مشخص کرده باشید.

ابزار کار Alex:

VSCO و Snapseed

@JUNGLETIMER
@JUNGLETIMER

نکته ۱۲. عقب بکشید

توصیه Lisa:

از دور شدن نترسید. درها و پنجره‌ها می‌توانند ابزارهای کادربندی فوق‌العاده‌ای بسازند. از زمان بچگی، عاشق خانه‌های عروسکی و مینیاتوری بوده‌ام—در وارد شدن به یک صحنه از فضای بیرون، یک چیز جادویی و مجذوب‌کننده وجود دارد. هر چه فضای بیشتری نشان دهید، بستر بزرگتری به عکس‌تان اضافه می‌کنید—و تکه‌های بیشتری از داستان‌تان.

معمولاً فضای اطرافِ افراد به‌قدر خود آن افراد جذاب است. دادن کمی فضا به سوژه‌تان همچنین باعث می‌شود که کمی حضور دوربین را فراموش کنند، که کمک می‌کند خودشان باشند… برای من، این همیشه چیز خوبی است.

ابزار کار Lisa:

Afterlight و Snapseed

@DANRUBIN
@DANRUBIN

@DANRUBIN
@DANRUBIN

نکته ۱۳. از بافت‌های طبیعی و مصنوعی بهره ببرید

توصیه Dan:

سایه و رنگ درست مثل نور نقش مهمی در ترکیب‌بندی دارد—بافت‌ها به عکس جزئیات می‌بخشند و با سایر عناصر تعامل دارند. پس از تشخیص این‌که یک بافت طبیعی (یا مصنوعی) می‌تواند نقطه‌ی عطف مهمی در عکس باشد، می‌توانید با محوریت آنها ترکیب‌بندی و نوردهی کنید، و نیز در مرحله ویرایش عکس آنها را حفظ یا برجسته سازید.

فرقی نمی‌کند که بافت پیش رویتان یک دیوار آجری است یا یک صخره، جنگل است یا دریاچه‌ای ساکن، به نحوه برخورد نور روی سطوح توجه داشته باشید، و سعی کنید تا جای ممکن جزئیات را ثبت کنید، حتی از دور.

در صورت نیاز، با تنظیمات «Structure» برنامه Snapseed (ذیل ابزار «Details») می‌توانید آن جزئیات را کمی برجسته کنید. من معمولاً این تنظیمات را روی عددی بیشتر از ۲۵ قرار نمی‌دهم چرا که در غیر این صورت جلوه‌ی این افکت زننده می‌شود. کمی افزایش وضوح (شارپنینگ) (معمولاً این کار را در VSCO Cam در مرحله پایانی ویرایش انجام می‌دهم)، به‌همراه ویرایشِ بادقتِ میزان روشنایی، کنتراست، سایه‌ها و پریست یا فیلتر منتخب‌تان نیز مفید خواهد بود. از آنجایی که بافت عنصری کلیدی در عکس محسوب می‌شود، من پریست VSCO Cam خودم را بر اساس این که چه چیزی بیشترین توجه را به بافت جلب می‌کند انتخاب می‌کنم.

ابزار کار Dan:

Cortex Camera، Average Camera Pro، Snapseed، VSCO، سه‌پایه Glif و سه‌پایه کوچک Manfrotto

@AMANDAJANEJONES
@AMANDAJANEJONES

نکته ۱۴. خوش بگذرانید!

توصیه Amanda:

کسانی که دخترم را دیده‌اند می‌دانند که او اصلاً آرام و قرار ندارد! و من عاشق این رفتارش هستم. اما به هر حال، این برای عکاسی مشکل‌ساز است.

یاد گرفته‌ام که عکس گرفتن را فقط بخشی از زندگی او کنم. اگر بخواهم عکسی از او بگیرم، معمولاً یک اسباب‌بازی کوچک—کلیدهایم یا یک حیوان اسباب‌بازی—را در جایی که می‌خواهم آنجا باشد قرار می‌دهم. او از «کشف» چیزی که برایش آنجا گذاشته‌ام ذوق می‌کند و من هم عکسم را می‌گیرم. این کار جواب می‌دهد چرا این یک چیز طبیعی و بخشی از زندگی روزمره‌اش است. 

ابزار کار Amanda:

VSCO

@CURIOUS2119
@CURIOUS2119

نکته ۱۵. از عناصر طبیعت بهره ببرید

توصیه Tim:

بسیار مهم است که به اطراف‌تان دقت داشته باشید. ببینید که نور از کجا می‌آید و چه عناصری دور و برتان هستند. خطِ یک درخت که از پشت روشن شده با سایه‌هایی که خطوط خوبی می‌سازند می‌تواند به عکس جذابی ختم شود و چشم بیننده را جذب خود کند. آب‌ها و چالاب‌های راکد می‌توانند انعکاس‌های فوق‌العاده‌ای ایجاد کنند و ناقل قصه‌ای شگفت‌انگیز باشد یا حتی تخیل بیننده را به کار بیاندازند.

ابزار کار Tim:

Snapseed، VSCO و Cortex Camera

@BRENTON_CLARKE
@BRENTON_CLARKE

نکته ۱۶. از چیزهایی که دارید استفاده کنید

توصیه Brenton:

با گوشی موبایل خود می‌توانید عکس‌های زیبایی بسازید. با یاد گرفتن ترفندهای عکاسی با موبایل که در جیب‌تان جا می‌شود لازم نیست ده‌ها میلیون خرج دوربین و لنز کنید. شخصاً من گوشی آیفون را نسبت به باقی گوشی‌های هوشمند ترجیح می‌دهم، اما تمامی مدل‌های جدید گوشی‌های هوشمند دوربین‌های فوق‌العاده‌ای دارند—معمولاً بیشتر از نیازتان. اما چطور با دوربین گوشی‌های هوشمند به سطح جدیدی برسیم؟

اپ‌های فوق‌العاده‌ی زیادی وجود دارند که می‌توانید با آنها ظاهری شگفت‌انگیز و حرفه‌ای به عکس‌هایتان بدهید. من برای ثبت عکس از برنامه‌ی خود گوشی استفاده می‌کنم و بیشتر عکس‌ها را ویرایش می‌کنم. Touchretouch اپ واقعاً مفیدی برای حذف چیزهای ناخواسته از عکس است، از جمله لکه‌ها، سیم‌های برق، آدم‌هایی که نمی خواهید در عکس‌تان باشند و غیره.

فیلترهای VSCO Cam برخلاف خیلی از اپ‌های ویرایش عکس که فیلترهایشان می‌تواند ظاهری جلف و زننده پیدا کند، ملایم و برای چشم خوشایند هستند. این فیلترها به عکس‌هایتان ظاهری شبیه فیلم آنالوگ می‌بخشند. تون‌های ظریف و رنگ‌پریدگی‌ها عکس‌هایی دلپذیر و بی‌زمان می‌سازند.

SKRWT نیز «حلقه مفقوده‌ای» است که واقعاً می‌تواند به عکس هر گوشی هوشمندی ظاهر حرفه‌ای بدهد. این برنامه با اصلاح خطوط کج‌ومعوجی که عکس موبایل را قابل‌تشخیص می‌کنند، خطاهای لنز را اصلاح می‌کند و باعث می‌شود که عکس کیفیتی شبیه عکس‌های دوربین‌های تک‌لنزانعکاسی پیدا کند.
‌  

ابزار کار Brenton:

SKRWT، VSCO و TouchRetouch

@HELLOPOE
@HELLOPOE

نکته ۱۷. این چیزهای کوچک هستند که اهمیت دارند

توصیه Adrienne:

عکاسی سفر همیشه درباره‌ی چشم‌اندازهای زیبا نیست—جزئیات کوچک و ظرافت مکان‌ها و فرهنگ‌های مختلف هستند که هر مکان را منحصربه‌فرد و عکاسی کردن از آنها را ارزشمند می‌کنند! برای من، احساس در عکس است که اهمیت دارد. و این مهم معمولاً با تمرکز کردن روی جزئیاتی که برایتان معنایی دارد حاصل می‌شود.

برای من بزرگ شدن کنار اقیانوس (که اکنون دور از آنجا زندگی می‌کنم) این معنا را دارد که هر وقت نزدیک دریا هستم احساس آرامش دارم. و این همان احساسی بود که هنگام گرفتن این عکس داشتم.

ابزار کار Adrienne:

SKRWT، VSCO، TouchRetouch، Cortex Camera، سه‌پایه Glif، کاور ضدآب Optrix

@BRADLEYCASTANEDA
@BRADLEYCASTANEDA

نکته ۱۸. روی نوردهی مناسب تمرکز کنید

توصیه Bradley:

نوردهی مؤلفه‌ی کلیدی یک عکس خوب است و به نظر من، می‌تواند عکس را خوب یا خراب کند. هنگام عکاسی از منظره به نوردهی توجه ویژه‌ای داشته باشید. مراقب باشید که ابرها و آسمان نسوزند (اوِراکسپوز نشوند) و پیش‌زمینه به‌قدر کافی روشن باشد که بتوانید جزئیات را ببینید. نکته مهم در اینجا این است که تعادل مناسبی میان جزئیات در این دو ناحیه برقرار کنید. زمانی می‌فهمید که نوردهی اشتباه است که روشنیِ آسمان به‌اندازه‌ای شده باشد که لبه‌های افق را محو کند. (برای آشنایی بیشتر با نوردهی در عکاسی، این مقاله آموزشی را بخوانید.)

ابزار کار Bradley:

لنز واید Moment، VSCO، پک باتری Goal Zero SWITCH8، تبر یخ‌شکن

@BETHANYMARIECO
@BETHANYMARIECO

نکته ۱۹. لباس‌های خوب داشته باشید

توصیه Bethany:

انتخاب لباس‌های خوب برای عکاسی با موبایل می‌تواند سخت باشد. به‌مرور زمان و کسب تجربه، موفق شدم لباس‌های محبوب برای عکاسی با موبایل—به‌ویژه برای اینستاگرام—را انتخاب کنم. من عاشق پارچه‌های بافت‌دار و طرح‌دار هستم، اما نه زیاد شلوغ. داشتن چیزهایی با طرح راه‌راه، زیگزاگ، خال‌دار یا چهارخانه بهترین راه برای جلب توجه به عکس است. من همچنین عاشق رنگ‌هایی هستم که با پس‌زمینه در تضاد باشند. رنگ‌های مورد علاقه‌ی من برای لباس عبارت اند از قرمز، زرد تیره و آبی روشن. 

ابزار کار Bethany:

VSCO

@ZACH_REED
@ZACH_REED

نکته ۲۰. ابعاد تأثیرگذار بسازید

توصیه Zach:

موقع عکاسی سعی کنید زاویه دیدهایی را پیدا کنید که سوژه‌تان را در چشم‌انداز قرار دهد و زیبایی، اتمسفر و مقیاس منظره و فضا نمایان شود. از منظره یا فضا بهره ببرید، سوژه‌تان را در جایی قرار دهید که جوهر آن مکان را بازتاب دهد. از محیط اطراف‌تان استفاده کنید. به‌عنوان مثال، برای ثبت کوهنوردی که در حال پیاده‌روی روی خط‌الرأس است می‌توانید به بالای یک تپه بروید یا برای عکاسی از تصویر سایه‌نمای (سیلوئت) یک دوست به پایین یک جاده کوهستانی بیایید.

ابزار کار Zach:

لنز واید Moment، Snapseed، VSCO

@INKEDFINGERS
@INKEDFINGERS

نکته ۲۱. به جنبه‌ی تاریک‌تر نور توجه کنید

توصیه Carli:

ما برای عکاسی به‌دنبال نور می‌رویم، اما در تاریکی همان‌قدر زیبایی هست که در روشنایی. به‌جای توجه کامل به سوژه عکاسی، به محیط پیرامون‌تان دقت کنید، نور فقط سوژه‌تان را روشن نمی‌کند بلکه فضاهای پیرامونش را نیز روشن می‌کند. آیا سایه‌هایی می‌بینید؟ از خودتان بپرسید: «نور کجا می‌تابد؟» اما گاهی این سؤال مهمتر است: «نور کجا نمی‌تابد؟» آیا وقتی سوژه‌تان از پشت روشن می‌شود جذاب‌تر نمی‌شود؟

اغلب اوقات صرفاً با یک لمس ساده روی صفحه‌ی نمایش موبایل می‌توانیم نوردهی را از پس‌زمینه به پیش‌زمینه، یا برعکس، تغییر بدهیم. باید پذیرای لحظه، حس‌وحال، شهود و کوچک‌ترین جزئیات باشیم… من این را به‌سختی یاد گرفته‌ام. گاهی که برای ادیت عکس‌ها به خانه می‌آیم، با سایه‌ی فوق‌العاده‌ای مواجه می‌شوم که از آن استفاده نکرده‌ام! ما یاد می‌گیریم که باید در لحظه کاملاً هشیار باشیم و مراقب باشیم که حواس‌مان با عکس بعدی یا افرادی که به ما خیره شده‌اند یا پیامک گوشی پرت نشود.

ابزار کار Carli:

Camera+ و Snapseed

برای یادگیری عکاسی و آشنایی با مفاهیم و تکنیک‌های عکاسی، مقالات آموزشی ما را دنبال کنید.