بزرگ کردن عکس بدون آن که عکس کیفیت خودش را از دست بدهد همیشه کار راحتی نیست. در این مقاله قصد داریم روش‌های ساده برای بزرگ کردن باکیفیت عکس برای چاپ را معرفی کنیم—صرف نظر از نوع نرم‌افزار یا سطح مهارت.

همه چیز به کیفیت برمی‌گردد

در زمان گذشته، برای بزرگ کردن عکس‌هایی که ارزش چاپ در ابعاد بزرگ را داشتند نیاز به یک دوربین دیجیتال پیشرفته یا اسکنر حرفه‌ای لابراتوار عکس بود. اما در این دوران که در آن گوشی‌های هوشمند دوربین‌های باکیفیتِ بیش از ۱۰ مگاپیکسلی دارند، احتمالاً هر عکسی از دوربین‌تان ظرفیت تبدیل به یک چاپ بزرگ زیبا را خواهد داشت!

جدول رزولوشن مورد نیاز برای چاپ در ابعاد مختلف
جدول رزولوشن مورد نیاز برای چاپ در ابعاد مختلف

اولین قدم این است که بدانیم عکس محبوب‌مان را تا چه اندازه‌ای می‌توانیم چاپ کنیم. این موضوع تماماً به مفهوم dpi بستگی دارد، که به معنای تعداد نقطه‌های چاپ‌شده در هر اینچ (معادل ۲.۵۴ سانتی‌متر) از عکس‌تان است. هر چه تعداد نقطه‌ها بیشتر باشند، عکس باکیفیت‌تر خواهد شد. dpi پایین، عکسی دانه‌دانه‌تر و کم‌کیفیت‌تر حاصل می‌کند.

بهترین dpi برای چاپ عکس چیست؟

برای چاپ عکس باکیفیت، ما معمولاً ۳۰۰ dpi را توصیه می‌کنیم. (این همان چیزی است که گاهی از آن با عنوان چاپ «ژیکله» یاد می‌شود.) به هر حال، بیشتر عکس‌ها در ۱۵۰ dpi و بالاتر هم هنوز ظاهر خوبی خواهند داشت و پیکسلی نمی‌شوند. بنابراین قاعده ساده این است: عکس‌ها را بیش از دو برابر حداکثر اندازه برای کیفیت عالی بزرگ نکنید. dpi پایین‌تر از ۱۵۰ به عکسی با رزولوشن پایین منجر خواهد شد.

همچنین خوب است به این نکته هم توجه داشته باشیم که اندازه‌ی عکس‌هایی که از گوشی موبایل، فیس‌بوک یا اینستاگرام می‌بینیم معمولاً برای نمایش در فضای وب در ۷۲ dpi تنظیم شده‌اند—صرف نظر از این که دوربین گوشی‌تان چقدر قوی باشد.

چگونه عکس را برای چاپ بزرگ کنیم؟

معمولاً برای تنظیم dpi و آماده سازی عکس برای چاپ همان ابزارهای پایه ویرایش عکس در کامپیوترتان کافی هستند. (اگر فتوشاپ یا سایر نرم‌افزارهای مشابه ویرایش عکس را دارید، کارهای دیگری نیز می‌توان کرد که در ادامه می‌بینیم.) با تنظیم dpi به بزرگترین اندازه‌ای که عکس‌تان را با حفظ کیفیت اصلی می‌توانید چاپ کنید پی خواهید برد. گام‌هایی که باید طی کنید از این قرارند:

  1. فایل‌تان را در فتوشاپ باز کنید.
  2. در نواره منو، روی گزینه Image کلیک کنید.
  3. گزینه Image Size را انتخاب کنید. (در این مرحله باید تنظیمات طول و عرض و رزولوشن را ببینید.)
  4. واحد طول و عرض را روی Centimeters قرار دهید و واحد pixels/inch را برای رزولوشن انتخاب کنید. (در اینجا، می‌توانیم پیکسل بر اینچ و dpi (نقطه بر اینج) را یکسان در نظر بگیریم.)
  5. تیک Resample را بردارید و رزولوشن خود را روی ۳۰۰ پیکسل بر اینچ قرار دهید. حداکثر ابعاد طول و عرض عکس در ۳۰۰ dpi به‌صورت خودکار نمایش داده می‌شود.
  6. عکس را روی اندازه دلخواه‌تان قرار دهید و ok را بزنید. (نگران این نباشید که نسبت طول و عرض برای چاپ درست نیست، بعداً به‌راحتی می‌توانید عکس را برش دهید.)

وقتی حداکثر اندازه طول و عرض در ۳۰۰ dpi را بدانید، می‌توانید با اندازه‌ها بازی کنید تا ببینید که تا چه حد می‌توانید عکس را بزرگ کنید طوری که کیفیت زیادی از دست ندهد. در آخر، این به شما بستگی دارد که برای عکس‌تان چه اندازه و کیفیتی می‌خواهید. اما با فتوشاپ همچنین می‌توانید کیفیت عکس‌تان را بهتر کنید:

  1. فتوشاپ را باز کنید.
  2. به Image Size رفته و تیک گزینه Resample را فعال کنید و در مقابل آن گزینه Preserve Details را انتخاب کنید.
  3. Resolution باید روی ۳۰۰ پیکسل بر اینچ باشد.
  4. طول و عرض مد نظر برای بزرگ کردن عکس را به سانتی‌متر وارد کنید. (توجه داشته باشید که برای حفظ کیفیت بهتر است بیشتر از دو برابر اندازه اصلی عکس نروید!)
  5. اکنون در بخش لایه‌ها عکس بزرگ‌شده را در قالب یک Smart Object ذخیره کنید اگر که قبلاً این کار را نکرده‌اید.
  6. یک کپی از لایه بگیرید و blend mode را روی گزینه soft light قرار دهید.
  7. فیلتر High Pass را روی این لایه اعمال کنید. (Filter > Other > High Pass)
  8. در پیش‌نمایش لبه را تنظیم کنید (برای مسلط شدن روی آن باید چند باری این کار را انجام دهید!)

روش بزرگ کردن عکس بدون افت کیفیت بالا در فتوشاپ

بزرگ کردن عکس برای چاپ با اسکنر

اگر به رزولوشن یا قدرت تفکیک مد نظرتان در عکس بزرگ شده نمی‌توانید برسید، یک ترفند دیگر می‌تواند مفید باشد. کافی است عکس را در بزرگترین اندازه ممکن در ۳۰۰ dpi چاپ کنید و سپس عکس چاپ‌شده را اسکن کنید. اگر چه شاید این ترفند منطقی به نظر نرسد، اما رزولوشن بالای اسکنر به شما امکان بزرگ کردن عکس تا چهار برابر آن اندازه را خواهد داد. در ادامه به شما نشان می‌دهیم که این ترفند چگونه کار می‌کند.

چگونه عکس‌های قدیمی را بدون افت کیفیت بزرگ کنیم؟

اسکن کردن عکس‌های قدیمی ملاحظات خاص خودش را دارد—اما درست مثل عکس‌های دیجیتال، در بزرگ کردن عکس‌های چاپ‌شده همه چیز به dpi برمی‌گردد؛ در این مورد، به dpi اسکنر. بسیاری از اسکنرهای خانگی می‌توانند عکس‌هایی با dpi 1200 ثبت کنند—چهار برابر رزولوشن مورد نیاز برای چاپ عکس باکیفیت! این بدین معناست که شما باید بتوانید با اسکن کردن یک عکس چاپ‌شده و چاپ مجدد فایل اسکن‌شده، به چاپی با ابعاد چهار برابر بزرگتر و با کیفیت عکس چاپی اسکن‌شده دست پیدا کنید.

برای انجام این کار، اول resolution اسکنرتان را زیاد کنید چرا که به احتمال زیاد به‌صورت خودکار روی ۱۲۰۰ dpi تنظیم نمی‌شود. بعد از اسکن عکس، باید رزولوشن فایل دیجیتال را نیز تنظیم کنید. از اینجا به بعد فقط کافیست همان گام‌هایی که در بالا اشاره شد را طی کنید!