در ادامه بیانیه و مجموعه‌عکس The Earth Belongings اثر مجید حجتی را می‌بینیم. این مجموعه به‌تازگی به‌عنوان یکی از شش اثر منتخب (shortlist) دسته‌بندی «منظره» بخش حرفه‌ای مسابقه عکاسی بین‌المللی سونی ۲۰۲۲ انتخاب شده است.

زندگی در باورهای آدمی با نمادهایش معنا دارد. کوه‌ها، جنگل‌ها، دشت‌ها، موجودات آزاد و زیبا، و آسمان صاف و آبی، همگی آن مخلوقاتی هستند که با شنیدن واژه‌ی «زندگی» به ذهنمان خطور می‌کند. «طبیعت» همان جایی است که از حصار انسان آزاد است و اثری از حضور انسان در آن نیست. اما همین که انسان‌ها بدون درک و احترام به روح طبیعت وارد شدند، موجودیت سایر موجودات به خطر افتاد. و آن‌گاه از این خاک چیزی جز جسمی بی‌جان باقی نخواهد ماند.

کوه‌ها پرواز عقاب‌ها را فراموش خواهند کرد و نعره‌ی نجیبانه‌ی اسب‌ها در دشت به گوش نمی‌رسد. و حتی شیر، سلطان جنگل، تنها اسمی در کتاب‌ها خواهد بود.

این عناصر به سیاره زمین تعلق دارند و از آن نمی‌توان جدایشان کرد. بدون آنها تنها چیزی که باقی خواهد ماند تصویری سرد، ازیادرفته و مخدوش است که دیگر به چیزی شباهت ندارد. شاید وقت آن رسیده که آنچه از طبیعت گرفته‌ایم و آنچه به آن داده‌ایم را بسنجیم و ببینیم که با جهان چه کرده‌ایم.

صفحه اینستاگرام عکاس

Source :