ریساکو سوزوکی. از مجموعه «ساکورا (شکوفه گیلاس)»، ۲۰۰۷

«قدرت عکاسی» عنوان نمایشگاه عکس آنلاینی است که گالری‌دار شناخته‌شده حوزه عکاسی پیتر فترمن در آن عکس‌هایی از عکاسان مشهور و گاه گمنام در تاریخ عکاسی را گرد هم آورده و شرحی کوتاه بر هر یک از آنها نگاشته است.

وقتی زیر یک درخت گیلاس می‌ایستم و به شکوفه‌هایش نگاه می‌کنم، همیشه احساس تعلیق به من دست می‌دهد. شکوفه‌ها به ورای محدوده‌ی نگاهم می‌روند، هر یک  به‌زیبایی سوسو می‌زند. به‌راستی که نمی‌توان همه‌شان را دید.

ریساکو سوزوکی


ریساکو سوزوکی به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین عکاسان ژاپن بیش از ۳۰ سال است که جهان طبیعی را به‌سبک شخصی و نیز با جوهره‌ی سبک ژاپنی به تصویر می‌کشد. او پس از تهیه‌ی مجموعه‌هایی در باب کوه‌ها، دریاها، برف و باغ‌های مونه، برای بیش از ۲۰ سال به موضوع شکوفه‌های گیلاس برگشت و به‌شکلی آنها را عکاسی کرد که همزمان بی‌زمان و معاصر باشند.

«ساکورا» سوزوکی با اندازه ۱۵۵ سانتی‌متری‌اش بیش از یک تصویر زیباست. هر عکس این مجموعه بازی میان آسمان و گل، فضای مثبت و منفی، خط و فرم—و نیز تعمق روی طبیعت و گرانبهایی هر لحظه را نشان می‌دهد.

به گفته خود سوزوکی:

«۲۰ سال است که از شکوفه‌های گیلاس (ساکورا) عکاسی می‌کنم و سعی دارم این تجربه را ثبت کنم و انتقال دهم. برای تهیه‌ی عکس‌های چاپ‌شده‌ی قطع بزرگ از یک دوربین فیلمی ۲۰ در ۲۵ و ۱۰ در ۱۳ سانتی‌متری استفاده می‌کنم. عمق میدان را باریک می‌کنم و اجازه می‌دهم پیش‌زمینه و پس‌زمینه مات شوند.

در «ساکورا» شکوفه‌های شاخه‌های درهم‌رفته در هم ادغام می‌شوند طوری که انگار یکی هستند، و تشخیص این که کدام یک پیش‌زمینه هستند و کدام‌یک پس‌زمینه دشوار می‌شود. کار من در باب تجربه‌ی زمان و دیدن است. زیبایی ساکورا ریشه در ایجاز شکوفه‌هایش دارد، بنابراین باید از درخشندگی و سرزندگی‌شان عکاسی کنم. من از شکوفه‌های گیلاس نه به‌عنوان نماد سنتی زیبایی ژاپنی بلکه به‌منزله‌ی بیانی از زمان حال عکاسی می‌کنم.»

ریساکو سوزوکی متولد ۱۹۶۳ در استان واکایاما ژاپن است و در حال حاضر در توکیو زندگی و کار می‌کند. او علاوه بر نمایش عکس‌هایش در نمایشگاه‌هایی در نقاط مختلف جهان، برنده جوایز متعددی نیز شده است، از جمله جایزه کیمورا ایهئی که مشهورترین جایزه عکاسی در ژاپن است.