foto8.gif

منصور نصیری


مجله فوتوژورنالیسم ‏Ei8ht‏ در لندن با خوانندگان و مشترکانی در سراسر جهان منتشر می شود. این مجله در میان نشریات حوزه فوتوژورنالیسم از جایگاه و شهرت خاصی بر خوردار است. صفحات برگزیده ای از این مجله به مناسبت آغاز پنجمین سال انتشار آن در وب سایت مجله به نمایش در آمده است.

‏این صفحات از شماره های اینترنتی و آنلاین مجله که بین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ میلادی‏ ده شماره از آنها منتشر شده انتخاب گردیده است. Foto8‎‏ که در سال ۱۹۹۸ کار خود را به عنوان یک وب سایت و با نمایش عکس ها و مقالات تصویری
‏ با استفاده از جلوه های تصویری و صفحه آرایی حرفه ای و جذاب شروع کرد، رویه خود را در صفحه ‏آرایی مقالات تصویری در نسخه چاپی فصل نامه ‏Ei8ht‏ هم حفظ کرد و امروز به عنوان یکی از نمونه های ‏درخشان و حرفه ای صفحه آرایی در میان مجلاتی که به فوتوژورنالیسم می پردازند جایگاه ویژه ای دارد.
ازسال ۱۹۹۸ تا کنون در سایت ‏foto8.com‏ بیش از ۸۰ مقاله تصویری از فوتوژورنالیست های آزاد و ‏مستقل جهان در موضوعات مختلف بین المللی به نمایش در آمده است.
در این مقالات نشانی از جانبداری های سیاسی و مصلحتی بسیاری از خبرگزاری ها و نشریات مختلف دیده ‏نمی شود و
آن چه به تصویر کشیده شده، برداشت شخصی و آزاد فوتوژورنالیست های مستقل و آزاد است ‏که اغلب، این پروژه ها را
به صورت شخصی دنبال کرده اند.


coverv3n4_resize.jpg

در آخرین شماره مجله که ۱۱ خردادماه منتشر شده به مناسبت پنجمین سال انتشار آن در کنار ‏عکس ها و مقالات بین المللی ازسراسر جهان، بخش ویژه ای به لندن و نگاهی به این شهر اختصاص یافته ‏است.
این بخش با عکس های “ایوان اسپنسر” از جوانان و باند های موزیک ‏Grime/Garage‏ لندن شروع ‏می شود. پس از آن عکس های پانوراما “راد شان ” از روستای ‏Walkern‏ جایی که آخرین زن جادوگر ‏در سال ۱۷۱۲ محاکمه و به مرگ محکوم شد به چشم می خورد.
در بخش های دیگر طبق روال معمول مجله مقالات تصویری از موضوعات مختلف بین المللی همچون ‏وضعیت فعلی بغداد، نفت در نیجریه و پرتره هایی از قربانیان اسیدپاشی در بنگلادش چاپ شده است.

‏ با آن که مجله ‏Ei8th‏ یک مجله چاپی است و سایت آن تنها بخش های محدودی از نسخه چاپی را به ‏نمایش می گذارد
اما سایت ‏http://www.foto8.com‏ تاکنون جوایز مختلفی را به عنوان سایت برتر در ‏زمینه های متنوع به دست آورده است.
گردانندگان سایت مجله پس از آن که دریافتند مخاطبان تنها به نسخه چاپی علاقه نشان نمی دهند و به مرور ‏و مشاهده محتوی سایت نیز علاقه زیادی دارند، بخش ها و امکانات متنوعی به آن افزوده ا ند. از جمله این بخش ها وب لاگ مجله است که در آدرس ‏http://www.foto8.com/blog8‎‏ قرار دارد و خبر های تکمیلی و گاه لینک ها و مطالب به درد خوری در آن پیدا می شود.
در قسمت “فروشگاه کتاب” شماره های قدیم و جدید مجله در کنار کتاب های متنوع عکاسی فروخته ‏ می شود. در قسمت”روزانه” و “وقایع” هم اطلاعات مفصل و کاملی از نمایشگاه ها و گالری های‏ عکس اروپا و آمریکا همراه با لینک آنها قرار دارد.

CoverV3N3_resize.jpg

بخش دیگری که تنها در سایت و نسخه آنلاین مجله می توان آن را دید، بخش ‏‎۸xtra‏ است که در آن عکس ها و مطالبی اضافه بر آن چه در مجله چاپ شده در دسترس است.
همان طور که سایت مجله نشنال جئوگرافیک، تایم، نیوزویک و بسیاری مجلات دیگر چنین بخشی را در وب ‏سایت و در نسخه آنلاین خود قرار داده اند، فصل نامه ‏Ei8ht‏ هم عکس های اضافی، گفتنی های عکاس و ‏مسایل حاشیه ای مقالات تصویری چاپ شده در مجله را بر روی وب سایت آن و در بخش ‏‎۸xtra‏ قرار می ‏دهد.
گردانندگان مجله و سایت ‏foto8‎‏ معتقدند با عرضه مقالات تصویری فوتوژورنالیست های مستقل ‏موجب جلب توجه بینندگان به موضوعات مختلف جوامع بشری می شوند. آنها معتقدند فوتوژورنالیسم نقش ‏اساسی و مهمی را در جامعه مدرن ایفا می کند و با استفاده از این ابزار مهم می توان مردم را از زندگی و ‏مسایل انسان های جوامع دیگر که ممکن است بسیار دور و متفاوت از زندگی آنها باشد، آگاه کرد.‏‎
هزینه اشتراک چهار شماره این فصل نامه، سالانه ۲۹ پوند در انگلیس، ۳۳ پوند در سایر کشورهای ‏اروپا و ۴۰ پوند برای بقیه کشورهای جهان است. ‏

*روزنامه اعتماد ملی،۱۱ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۲۰ (نسخه PDF)