لاری سُلتان (Larry Sultan) در سال ۱۹۴۶ در نیویورک متولد شد. دوران کودکی و نوجوانی را در لس آنجلس گذراند و در سال ۱۹۶۸  در رشته علوم سیاسی از دانشگاه کالیفرنیا فارغ التحصیل شد. او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد هنرهای زیبا در انستیتوی هنر سانفرانسیسکو ادامه داد. به دلیل فعالیت های گروهی و انفرادی بسیار، کمک هزینه و بورس‌های تحصیلی متعبری به وی اعطا گردید که از آن میان می‌توان از Guggenheim fellowship، Engelhard Award و  NEA fellowships نام برد.

larry.jpg

مجموعه آثار او با عنوان "عکس‌هایی از خانه"  (Pictures from Home)، پروژه‌ای بود که حدودا ده سال به طول انجامید. شروع این پروژه هنگامی بود که پدر لاری ناخواسته و زودهنگام مجبور به بازنشستگی شد. هدف عکاس به تصویر کشیدن اثرات نامطلوب این اتفاق بر روابط خانوادگی‌اش بود. پدر لاری گفته است که هیچ گاه جلوی دوربین پسرش ژست نگرفته است چراکه لاری روزانه از وی در موقعیت‌های مختلف مثل خواندن روزنامه، تماشای تلویزیون، خوردن صبحانه عکس می‌گرفته و او نیز به این اتفاق عادت کرده بود.

لاری می‌گوید: داستان روزمرگی زندگی پدر و مادرم، ارتباطات روزانه و حتی بحث و جدل‌هایشان، سوژه اصلی پروژه "عکس‌هایی از خانه" است. من تلاش کردم تصویر یک خانه کلیشه‌ای صمیمی را با نمایش صحنه‌های واقعی و گاهی لجوج در هم بریزم. در عین حال سعی کردم با دیدی واقع گرایانه به والدینم و رابطه روزمره‌شان نگاه کنم.

sultan_dad.jpg

sultan_dad2.jpg

sultan_dad3.gif

sultan_dad4.jpg

sultan_dad1.jpg

این مجموعه عکس در امریکا منتشر شد و از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ در چندین موزه و گالری شهرهای مختلف از جمله موزه هنر سن خوزه، موزه هنرهای معاصر سان دیه گو، موزه هنر سانفرانسیسکو و فرهنگسرای شیکاگو به نمایش درآمد.

از دیگر کارهای موفق لاری می‌توان به مجموعه عکسی به نام "درّه"  (The Valley)اشاره کرد که در درّه سان فرناندو در ایالت کالیفرنیا گرفته شده است. او در بعضی آثار خود گویی قصد دارد "هنرعکاسی" را زیر سئوال ببرد. از طرفی نشان می‌دهد که چگونه عکس و عکاسی می‌تواند توهمی رویاگونه ایجاد کند و از طرف دیگر با عکس‌هایی دیگر، تهی بودن آن  توهم ‘را نمایان می‌سازد.

لاری همچنین از اواسط دهه ۷۰  با مایک مندل (Mike Mandel) همکاری نزدیک داشته که منجر به خلق چندین مجموعه عکس ، انتشار آنها و برپایی چندین نمایشگاه  شده است. نحوه کار این دو عکاس در تمامی پروژه‌هایشان مشابه است؛ در واقع آن‌ها از طریق عکاسی کار مطالعاتی – تحقیقاتی انجام می‌دهند. لاری سُلتان می‌گوید: "لطف این کار در این است که به عنوان عکاس کار می‌کنیم و خوبی عکاس بودن این است که در کنار مردم می‌نشینیم، آنها را نگاه می‌کنیم، با آنها حرف می‌زنیم و از تمامی این اتفاقات ایده‌های جدید می‌گیریم. من و مایک هنوز تا حدی به عنوان عکاس مستند کار می‌کنیم، هرچند کارهای ما شبیه کارهای مستند نیست."

از جمله کارهای موفق آن دو می‌توان به مجموعه‌ای به نام "مدرک" (Evidence) اشاره کرد که شامل عکس‌هایی است از بایگانی ادارات دولتی، شرکت‌های محلی، مراکز پلیس و موسسات تحقیقاتی که جمع آوری و با کیفیت عالی تجدید چاپ شده‌اند. این مجموعه نگاهی است بحث برانگیز و خردمندانه به فرهنگ معاصر آمریکا.

Mike_anf_1.jpg

Mike_anf_Larry.jpg

لاری سُلتان همواره کوشیده است تا در آثارش موضوعاتی برای یادگیری وجود داشته باشد و مخاطبینش مطالب جدیدی بیاموزند، ولی این مسئله باعث نشده که عکس‌های وی بیش از اندازه ساده و گویا باشند. در آثار وی قسمت‌های مبهمی نیز به چشم می‌خورد که به بحث و بررسی نیاز داشته و این اجازه را به بیننده می‌دهد که از تخیل خود استفاده کند و ناگفته ها را بیابد. در واقع عکس‌های سُلتان مخاطب را برمی‌انگیزد که به موضوع خاصی بیندیشد ولی برای او معین نمی‌کند که باید به کدام جنبه از موضوع بپردازد.

سُلتان هرگونه ادعایی را مبنی بر صادقانه بودن عکس سست می‌پندارد و تلویحا نشان می‌دهد که یک مجموعه عکس مستند تاریخی، مانند داستانی است که به تفصیل بیان شده است. او معتقد است که عکاسی بیشتر از هنرهای تجسمی دیگر بر روابط اجتماعی تاثیرگذار بوده و در عین حال از آن تاثیر می‌پذیرد. او اکنون به عنوان استاد رشته هنر درCalifornia College of Arts and Crafts  مشغول به تدریس است.

_ مجموعه عکس‌هایی از لاری را اینجا ببینید.

_صحبت‌های کوتاهی از وی را اینجا ببینید و بشنوید.