انتشار آنلاین مجلات عکاسی سابقه چندین ساله دارد. فناوری وب، کار انتشار مجله را ساده کرده است و امروزه مجلات بسیاری تنها به صورت آنلاین منتشر می‌شوند. سرعت انتشار و سرعت دسترسی مخاطبین به این نوع مجلات، یکی از نقاط قوت آنهاست. از سوی دیگر، وجه مشکل انتشار مجله، همچنان پابرجاست و آن، کیفیت مجله از لحاظ مطالب و نیز طراحی است. در زمینه عکاسی مجلات آنلاین فراوانی در وب وجود دارند که بسیاری از آنها از لحاظ محتوا در سطح خوبی قرار دارند. برخی از این مجلات، کاملاً به صورت یک مجله چاپی طراحی و صفحه بندی می‌شوند و از طریق وب یا به صورت دریافت فایل، قابل مطالعه‌اند. برخی دیگر، خیلی شبیه مجلات چاپی نیستند و با قالبی شبیه پایگاههای تحت وب، قابل دسترسی و مطالعه هستند. برخی از مجلات، علاوه بر متن و عکس، حاوی مدیا‌های دیگری مانند ویدیو و صوت نیز می‌باشند. برخی از مجلات، دارای موضوعات متنوع عکاسی هستند و برخی به صورت تخصصی در مورد یکی از زیرشاخه‌های عکاسی مانند فتوژورنالیسم، پرتره یا عکاسی طبیعت مطلب منتشر می‌کنند. مطالب متنوع و جذابی را در این مجلات خواهید یافت که شاید در سایتهای اینترنتی معمول عکاسی نیابید. شاید یکی از دلایل آن، وجود سردبیر و هیئت تحریریه مجلات باشد که به دقت بر مطالب مجله نظارت دارند.

اخیراً در کشور ما نیز چندین مجله عکاسی آنلاین منتشر می‌شود که حرفهای زیادی برای گفتن دارند و در انتهای این مطلب، به معرفی آن‌ها نیز می‌پردازم.

در این مطلب، که در دو قسمت ارائه می‌شود، نگاهی داریم به معروف ترین مجلات عکاسی آنلاین دنیا که در انتخاب آن‌ها دو اصل زیر را در نظر گرفتم:
الف) مجله رایگان باشد و به سادگی بتوان به آرشیو آن دسترسی داشت.
ب) مجله از لحاظ محتوا دارای کیفیت قابل قبول بوده و ارزش صرف وقت برای مطالعه را داشته باشد.

هر کدام از این مجلات، منبع غنی از عکس ‌های خوب و مطالب خواندنی هستند و مجموعه آنها با توجه به آرشیو کامل‌شان، منبع بزرگی برای آموزش و استفاده علاقمندان عکاسی خواهد بود.



The 37th Frame

Screen_Shot_2012_04_13_at_12.02.28_PM

این مجله عکاسی به فتوژورنالیسم می‌پردازد و قسمت عمده مجله، شامل مطالب گردآوری شده از بهترین Essay ها و Storyهای مرتبط با فتوژورنالیسم در اینترنت است.





The Posi+ive Magazine

Screen_Shot_2012_04_11_at_6.25.03_PM

این مجله به صورت PDF و به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی منتشر می‌شود و حاوی مطالب متنوعی در زمینه عکاسی است. در قسمت آرشیو آن می‌توان به شماره های قبلی مجله نیز دسترسی داشت. هر شماره مجله شامل مجموعه‌های متنوعی از عکس همراه با مصاحبه با عکاسان می‌باشد.



The Big Picture

Screen_Shot_2012_04_11_at_6.32.54_PM

یکی از بهترین مجلات عکاسی آنلاین است که چندسالی است به صورت مرتب منتشر می‌شود. در هر شماره مجله، موضوعی انتخاب می‌شود که عمدتا در ارتباط با موضوعات مهم روز دنیا است و سپس عکسهای مختلفی در همان رابطه از منابع مختلف انتخاب و منتشر می‌گردد. مزیت مهم عکس ها، اندازه بزرگ آنها، کیفیت خوب‌شان و نیز دارا بودن Caption کامل است. قابلیت جستجوی موضوعی در شماره‌های پیشین نیز جزو مشخصات مفید آن است.




Flak Photo

Screen_Shot_2012_04_11_at_6.53.21_PM

این مجله که از سال ۲۰۰۶ منتشر می‌شود، دارای مطالب منحصر به فردی در عکاسی است. قسمت اصلی مجله به نام Collection است که ۵ بار در هفته به روزرسانی می‌شود و شامل مجموعه‌های متنوعی از عکاسی معاصر است.  قسمت Galleries مخصوص انتشار پورتفولیو و نمابشگاههای انلاین متنوع است. قسمتی به نام Features دارد که در آن مصاحبه‌ها و مطالب نوشتاری در رابطه با عکاسی منتشر می‌گردد و در نهایت، قسمتی به نام Motion که مخصوص ویدیو‌های کوتاه است. این مجله از لحاظ نوع و مقدار محتوا، یکی از بهترین مجلات آنلاین عکاسی محسوب می‌گردد.




Blue Eyes Magazine

Screen_Shot_2012_04_11_at_7.30.31_PM

این مجله از سال ۲۰۰۳ و توسط گروهی از دانش‌آموختگان Missouri School of Journalism منتشر می‌شود که هدف عمده‌اش، انتشار پروژه های عکاسی مستند خاص است. این خاص بودن، به معنای پروژه‌های طویل‌ المدت، با دید شخصی و با جزئیات زیاد است که آن‌ها را متفاوت با essayهای منتشر شده در روزنامه‌ها و مجلات معمول می نماید. هر پروژه به صورت یک مجموعه عکس با اطلاعات کامل در سایت قرار می‌گیرد. در این مجله آنلاین مطالب دیگری مانند مصاحبه نیز یافت می‌شود.




Social Documentary

Screen_Shot_2012_04_11_at_7.33.22_PM

این مجله از سال ۲۰۰۸ منتشر می‌شود و تاکنون شامل بیش از ۴۵۰ مجموعه عکس مستند از سراسر جهان است. مشخصه مشترک این مجموعه ها، کیفیت زیباشناسانه، ویژگی خوب استنادی و کیفیت تکنیکی عکسهاست که به دقت توسط هیئت تحریریه آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. هر مجموعه عکس با اطلاعات کامل، کیفیت خوب و اندازه قابل انتخاب عکس‌ها منتشر می‌شود. امکان جستجوی موضوعی در کل مجموعه‌های این مجله نیز وجود دارد.




Lunatic

Screen_Shot_2012_04_11_at_7.42.20_PM

موضوع این مجله عکاسی خلاق معاصر و فتوژورنالیسم است. تاکنون ۷ شماره از این مجله منتشر شده است که هر یک با حال و هوای شبیه یک مجله واقعی همراه با موسیقی زمینه، در دسترس مخاطبین قرار دارد. در هر شماره از این مجله، چند مجموعه عکس انتخابی از عکاسان سراسر دنیا همراه با توضیحات مربوطه قرار می گیرد.




Making Room

Screen_Shot_2012_04_11_at_7.53.15_PM

مجله‌ای در مورد Image Making (اصطلاحی در برابر Image Taking) که شامل مجموعه عکس‌های متنوعی است با تأکید بر فرآیند و اراده Image Making. هر مجموعه عکس به صورت یک نمایش اسلایدی تحت وب همراه با مصاحبه با عکاس منتشر می‌گردد.




F-Stop Magazine

Screen_Shot_2012_04_11_at_8.00.47_PM

مجله‌ای با تأکید بر عکاسی معاصر که در هر شماره (تاکنون ۵۲ شماره)، شامل چهار قسمت است: یک مجموعه عکس ویژه از یک عکاس همراه با متن با عنوان Featured Artist. یک نمایشگاه گروهی از عکاسان مختلف در مورد یک موضوع خاص (مانند پرتره). قسمتی با عنوان Essay که شامل متن و مجموعه عکس از یک عکاس است  و قسمتی برای نقد کتاب. این مجله نیز از لحاظ کیفیت و مقدار محتوا، بسیار خوب است.




VEWD

Screen_Shot_2012_04_11_at_8.15.47_PM

یک مجله خوب دیگر در مورد عکاسی مستند است که هدفش تأکید بر وجه روایی مدیوم عکاسی است. Essayهای مختلف با کیفیت و اندازه نمایش خوب در این مجله دیده می‌شود. یکی دیگر از محتویات خوب این مجله مولتی‌مدیاهای جالب است که شامل عکس، صداهای زمینه محل عکاسی و توضیح روایی روی عکس‌هاست.




Enter Magazine

Screen_Shot_2012_04_11_at_8.23.19_PM

این مجله از سال ۲۰۰۵ توسط بخش آموزش World Press Photo منتشر می‌شود که در هر شماره خود شامل بخشهای مختلفی است: بخشی به نام Gallery  که حاوی مجموعه عکسهای منتخب از سراسر جهان است، بخشی به نام Master class که با عکاسانی مصاحبه می‌کند که برای کلاسهای عکاسی WPP انتخاب شده و کلاسها را گذرانده‌اند و نیز بخشی به نام CloseUp که شامل کارها و توضیحاتی در مورد عکاسان برتر فتوژورنالیست دنیا است که می‌توانند به عنوان الگویی برای عکاسان تازه‌وارد به این حیطه باشند.




Digital Journalist

Screen_Shot_2012_04_11_at_8.35.38_PM

افراد صاحب‌نامی چون Dirck Halstead با سابقه طولانی و قابل توجه در عکاسی مستند جزو هیئت تحریریه این مجله هستند. این مجله از سال ۱۹۹۷ منتشر می‌شود و تاکنون به شماره ۱۴۷ رسیده است که کل این آرشیو نیز در دسترس مخاطبین قرار دارد. در این مجله قسمتهای متنوعی مانند مصاحبه، نمایش عکس، نقد کتاب و مقالات مختلف وجود دارد. از لحاظ تنوع مطالب و نیز دارا بودن مقالات مختلف، شباهت زیادی به مجلات چاپی دارد.




Apogee Photo
این مجله سابقه طولانی انتشار دارد و یک مجله عمومی عکاسی محسوب می‌گردد که موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهد. از عکاسی منظره تا عکاسی خبری. نسبت به مجلات قبلی، بیشتر حاوی متن و مقاله است. آرشیو کامل آن به صورت موضوعی قابل جستجو است.




Chambre Noire

مجله عکاسی فرانسوی است که به دو زبان فرانسوی و انگلیسی منتشر می‌شود و با تأکید بر وجه شخصی عکس و لحظه قطعی شخصی، مجموعه های عکس بسیار خوبی را در معرض دید مخاطبان قرار می دهد.




Nature Photographers online Magazine

Screen_Shot_2012_04_11_at_8.52.15_PM

همانگونه که از نامش پیداست، مجله‌ای است در مورد عکاسی طبیعت در شاخه‌های مختلف آن. این مجله از سال ۲۰۰۰ منتشر می‌شود و شامل مقالات متنوع، گالری های عکس در شاخه‌های مختلف عکاسی طبیعت و عکسهای منتخب است.  هیئت تحریریه این مجله شامل افراد صاحب‌نامی چون Alain Briot است.




Lens Culture

Screen_Shot_2012_04_11_at_8.55.54_PM

یک مجله معروف و صاحب‌نام در زمینه عکاسی معاصر در شاخه‌های مختلفی نظیر مستند، فاین آرت، فتوژورنالیسم، شعر، شخصی، آبستره، انسان و عکاسی خیابانی است. این مجله از سال ۲۰۰۴ منتشر می‌شود و تاکنون ۳۱ شماره از آن منتشر شده است. هر شماره آن شامل مقاله، مجموعه عکس، مصاحبه‌های صوتی/تصویری و مطالب متنوع دیگر است.
این مجله نیز از لحاظ اهمیت، کیفیت و مقدار مطالب، یکی از مجلات قابل توجه عکاسی آنلاین محسوب می‌گردد.




File Magazine

Screen_Shot_2012_04_11_at_10.18.00_PM

در وصف این مجله بهتر است توضیح خود مجله را بخوانیم که نوشته است : مجله File مختص عکسهای غیر منتظره است، عکس‌هایی که با سوژه خود برخوردی غیرمعمول دارند. برداشتهایی در مسیرهای دیگر، مشاهدات غیرروتین و زوایای عجیب. عکس‌هایی که برای ژانرهای معمول عکاسی، تعریفی دوباره داشته باشند.
با این توضیح در این مجله شاهد دو قسمت Collection و Projects خواهید بود. در Collection عکس‌های منفرد و در Project مجموعه عکسهایی از عکاسان مختلف در مورد موضوعات خاص می‌بینید. این مجله را نیز از دست ندهید.




Zone Zero

Screen_Shot_2012_04_11_at_11.59.53_PM

یک مجله عکاسی آنلاین با اصلیت مکزیکی که از سال ۱۹۹۵! در فضای وب حضور دارد. نامش برگرفته از سیستم نورسنجی آنسل آدامز است و به گفته سردبیرش به دو اصل اعتقاد دارند:
۱- تصویرسازی ( Image Making) همواره و به صورت فزاینده‌ای، اساس ابراز خلاقیت و بیان فرهنگی است.
۲- فناوری دیجیتال فراهم کننده ابزارهای جدید و بهتر برای بیان و اشتراک ایده های‌مان است.
هر شماره آن شامل گالری‌های عکس، نوشته‌هایی در مورد عکس‌ها، پادکست و قسمتهای دیگر است. همچنین ۱۷ عدد کتاب الکترونیک قابل دریافت نیز در این مجله وجود دارد. این مجله و آرشیوش نیز جزو مجلات با‌ارزش است که می‌توان ساعتها در آن وقت صرف کرد.


ادامه این مطلب را در قسمت دوم آن بخوانید…