آندریاس گورسکی گرانترین هنرمند تاریخ عکاسی و قطعا یکی از مهمترین عکاسان هنری فعال در دنیای امروز است. از این رو برپایی نمایشگاه مروری بر کارنامه‌ی درخشان این هنرمند تجسمی و عکاس نامدار آلمانی که از دوم مهرماه سالجاری در دوسلدورف برگزار شده مسلما برای هنرمندان، هنردوستان و فعالان عرصه‌ی اقتصاد هنر حائز اهمیت بسیاری باشد.

10

این نمایشگاه قرار بود تا ۲۴ دی‌ماه در محل موزه‌ی کنست‌پالاس شهر دوسلدورف، در غرب آلمان، پذیرای علاقه‌مندان به آثار این هنرمند باشد اما با توجه به استقبال فراتر از حد انتظار تا ۱۵ بهمن‌ماه جاری تمدید شده است.

08

در این گرد‌هم‌آیی بزرگ و جامع از آثار گورسکی مجموعا ۶۰ اثر مربوط به دوران مختلف کاری او ارائه شده است. برخی از عکس‌ها لحظه‌ای و مستندگونه هستند و برخی دیگر آثاری کاملا طراحی و صحنه‌آرایی شده که دارای طرح دقیق و دکوپاژ اولیه بوده‌اند.

04

آندریاس گورسکی همواره در کارهایش نگاهی خاص به نسبت میان انسان و محیط پیرامونش داشته است. عکس‌های او همواره در اندازه‌های بزرگ و به صورت رنگی چاپ و ارائه می‌شوند و این قضیه به ویژگی مهمی برای سبک کاری او تبدیل شده است.

05

ترکیب‌بندی و چیدمان اغلب عکس‌های گورسکی از تسلط گسترده‌‌اش بر تاریخ هنر تاثیر پذیرفته‌اند به طوری‌ که گاهی شانه به شانه‌ی نقاشی‌های انتزاعی مدرنیستی می‌سایند و گاه شبیه تابلوی کلاسیک رنگ و روغن می‌شوند.   

02

به گفته‌ی منتقدی هنری، آندریاس گورسکی سعی دارد در کارهایش به سرمایه‌داری معاصر به عنوان بزرگ‌ترین قدرتی نگاه کند که انسان امروزی را در کنترل خود دارد. او معتقد است کوچکی و حقارت انسان‌ها در سیستم‌های بزرگ سرمایه‌داری و از پس مناسبات و روابط پیچیده‌ی حاکم بر آن کاملا مشهود است.

07

از این رو چشم‌اندازهای وسیع با آدم‌هایی کوچک که به عنوان اجزایی حقیر در دل دنیایی بزرگتر مشغول به کار هستند در اکثر آثار او به تصویر ‌کشیده می‌شوند. دست‌اندرکاران برپایی این نمایشگاه سعی کرده‌اند مروری داشته باشند بر بیش از سه دهه فعالیت حرفه‌ای آندریاس گورسکی. از این رو قدیمی‌ترین عکس نمایشگاه مربوط به سال ۱۹۸۰ یعنی دورانی است که گورسکی جوان در همین شهر دوسلدورف دانشجو بوده و تازه‌ترین آنها هم مربوط به سال ۲۰۱۲ می‌باشد.



آندریاس گورسکی که پدرش یک عکاس تبلیغاتی بود به سال ۱۹۵۵ در لایپزیک (در شرق آلمان) به دنیا آمد ولی در کودکی به همراه خانواده به دوسلدورف مهاجرت کرد. برپایی چنین نمایشگاه بزرگی از کارهای او در دوسلدورف از این جهت اهمیت دارد که این شهر جایی است که اولا گورسکی در آن بزرگ شده و ثانیا به دلایلی این شهر در جهت‌گیری کاری و هنری او بسیار موثر بوده است.

09

او بیشترین تاثیرات در زندگی هنری خود را از همین شهر گرفته است جایی که دوران دانشجویی را در آکادمی هنر دوسلدورف (یکی از تاثیرگذارترین و پیشروترین مدارس هنری در اروپای معاصر) گذراند. او در این آکادمی هنرجوی استادانی چون برند و هیلا بشر بود و به گمان بسیاری از منتقدین و کارشناسان هنوز هم به مکتب بشرها وفادار مانده است و رد مشخصی از سبک کاری این دو عکاس مشهور تاریخ عکاسی در نیمه‌ی دوم سده‌ی بیستم مانند نگرش ضدمدرنیستی، روش‌های توصیف غیرتفسیری، ترکیب‌بندی‌های یکسان و صلب، وفاداری به عینیت در عین سرشاری از نوآوری و اشارات سوررئالیستی در آثار گورسکی دیده می‌شوند.

11

آندریاس گورسکی تا پیش از اواخر دهه‌ی ۹۰ تمایلی به دستکاری و ویرایش ساختاری کارهایش پیش یا پس از عکاسی نداشت ولی از آن زمان تاکنون حجم ویرایش و ادیت کارهایش به شدت افزایش یافته و به ویژه میزان بالایی از ادیت نرم‌افزاری در بیشتر کارهایش دیده می‌شود. 

06

اما آندریاس گورسکی از آبان‌ماه سال گذشته تاکنون بر جایگاه گرانترین عکاس تمام دوران هم تکیه زده است. در حراجی موسسه‌ی کریستیز که ۱۷ آبان‌ماه ۹۰ تحت عنوان «هنر معاصر پس از جنگ» در نیویورک برگزار شد یکی از عکس‌های آندریاس گورسکی با عنوان «Rhein II» که پیش از حراج بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون دلار برآورد قیمت شده بود به ارزش ۴ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته شد و عنوان گرانترین تک عکس فروخته شده در تمام طول تاریخ عکاسی (عکس بالا) را از آن خود کرد و نام گورسکی را بر صدر فهرست ده عکاس گرانقیمت تاریخ عکاسی نشاند. آندرس گورسکی این عکس را، که بخشی از مجموعه‌ عکس‌هایی با موضوع و ترکیب‌بندی مشابه می‌باشد، در سال ۱۹۹۹ از یکی از مناظر کنار رود راین آلمان گرفته است. فریم‌های دیگر این مجموعه توسط موزه‌های هنر مدرن نیویورک و مونیخ، موزه‌ی تیت بریتانیا و برخی مجموعه‌های خصوصی خریداری شده است.