دومین دوره‌ی حراج تهران شامگاه جمعه ۷ تیرماه ۹۲ در محل هتل آزادی تهران برگزار شد و تعداد ۸ عکس نیز در میان آثار به فروش رفته‌ی این حراج دیده می‌شود.


   در این رویداد مرتبط با اقتصاد هنر، که به نظر می‌رسید با الگوبرداری از حراج‌های موسسه‌ی کریستیز شکل گرفته است، گروهی از مجموعه‌داران و علاقه‌مندان به هنر حضور داشتند و بیش از ۸۰ اثر از هنرمندان سرشناس یا جوان ایرانی ارائه شد و در پایان به گفته‌ی مسئولین حراج تمام این آثار به ارزش ۶ میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومان به فروش رفتند تا شبی غرورانگیز برای هنر معاصر ایران رقم بخورد. در میان این آثار به فروش رفته ۸ عکس نیز در مجموع به قیمت ۲۲۱ میلیون تومان فروخته شدند.

920411_2


   گران‌ترین عکس این حراج ایرانی عکسی با عنوان «گاو گریان» از عباس کیارستمی بود که با برآورد ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان عرضه شد و نهایتا ۷۰ میلیون تومان به فروش رسید. تاریخ این اثر سه لته‌ای مربوط به ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ عنوان شده است. 

920411_3
  «او می‌رود دامن‌کشان من زهر تنهایی چشان» (محصول ۲۰۱۲) عنوان اثری سه لته‌ای از رضا کیانیان بود که علی‌رغم برخورداری از برآورد اولیه‌ی ۸ تا ۱۲ میلیون تومانی در نهایت به ارزش ۵۰ میلیون تومان فروخته شد تا در جای دوم گران‌ترین عکس این حراج بنشیند. 

920411_4


  تک عکسی به نام «گل‌ها» از مجموعه‌ی تصویر خیال زنده‌یاد بهمن جلالی (۱۳۸۸ – ۱۳۲۳) که ۲۲ میلیون تومان فروخته شد در جای سوم عکس‌های گران‌قیمت این حراج ایستاد. این عکس که مربوط به سال ۲۰۰۴ است در برآوردهای اولیه ۸ تا ۱۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود.


920411_5
 جایگاه چهارم هم نصیب اثری بدون عنوان از آرمان استپانیان شد که با برآورد اولیه‌ی ۶ تا ۸ میلیون تومان به حراج آمد ولی نهایتا ۲۰ میلیون تومان خریداری شد. طبق اعلام وبسایت حراجی تهران این عکس در سال ۲۰۱۰ گرفته شده است. 

920411_6
 جمشید بایرامی نیز با عکسی بدون عنوان مربوط به سال ۱۳۸۵ که به قیمت ۱۸ میلیون تومان فروخته شد در جای پنجم قرار گرفت. این عکس پیش از حراج ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود. 

920411_7
 تک عکسی از مجموعه‌ی «هیچ، هیچ» شادی قدیریان نیز در این شب عرضه شد که ۱۶ میلیون تومان فروخته شد. این عکس مربوط به سال ۲۰۰۸ است و از برآوردی معادل ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان برخوردار بود. 

920411_8
عکس شماره ۲ از مجموعه‌ی صد سالگی سمیرا علیخانزاده اثری ترکیبی و میان‌رسانه‌ای بود که به ارزش ۱۴ میلیون تومان فروخته شد. این اثر مربوط به سال ۹۱ بود و پیش از حراج حدود ۷ تا ۹ میلیون تومان قیمت داشت. 

920411_9
  یکی از جدیدترین آثار مجید کورنگ بهشتی مربوط به سال ۲۰۱۳ با عنوان «از بالا» هشتمین عکس فروخته شده در دومین حراج تهران لقب گرفت. این عکس که برآوردی معادل ۸ تا ۱۲ میلیون تومان داشت به قیمت ۱۱ میلیون تومان فروخته شد. 

920411_10


   اما بیشترین رقم پرداختی این حراج از آن تابلویی از سهراب سپهری شد که ۷۰۰ میلیون تومان را نصیب خود کرد. این تابلو که از مجموعه‌ی «تنه‌ی درختان» بود و در سال ۱۳۴۹ نقاشی شده، با قیمت پایه‌ی ۳۰۰ میلیون تومان به حراج آورده شده بود.


     آثار ارائه شده در این رویداد از پنج روز پیش از حراج، در محل هتل آزادی برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده بودند. گفتنی‌ست اجرای این حراجی را، که چه در نحوه‌ی برگزاری و چه حتی در طراحی وب‌سایت شباهت بسیاری به حراج‌های موسسه‌ی کریستیز داشت، رضا کیانیان، بازیگر تئاتر و سینما بر عهده داشت که پیش از این در چند حراجی کریستیز در دبی شرکت کرده بود.

    علیرضا سمیع آذر، مدیر «حراج تهران» و رئیس پیشین موزه‌ی هنرهای معاصر تهران (۱۳۷۷ تا ۱۳۸۴) در گفتگو با رسانه‌ها استقبال از این حراج را غیرمنتظره خواند و گفت: «پیش‌بینی چنین موفقیتی را نداشتم، من فکر می‌کردم، اگر حراج تهران دو برابر سال پیش یعنی حدود ۴ میلیارد تومان هم بفروشد، موفقیت بزرگی خواهد بود. لذا با یقین اعلام می‌کنم که چنین موفقیتی حتی در معتبرترین حراج‌های بین‌المللی نیز بسیار کم‌سابقه است. البته فروش ۱۰۰ درصدی همه‌ی آثار را هم باید در نظر بگیریم، خصوصا آن که این اتفاق دومین سال پیاپی است که رخ می‌دهد.»