شرکت ژاپنی Canon سپتامبر امسال هشتادمین سالگرد ابداع نخستین دوربین خود با نام Kwanon را جشن گرفته است؛ دوربینی که سرآغاز راه درازی شد که این شرکت تاکنون در عرصهٔ تولید تجهیزات عکاسی پیموده است. 



     دوربین Kwanon سال ۱۹۳۴ توسط مهندسی با نام گورو یوشیدا به عنوان یک نمونهٔ آزمایشی ساخته شد. Kwanon نخستین دوربین ۳۵ میلیمتری تولید ژاپن با شا‌تر صفحه کانونی بود. Kwanon نام الههٔ بخشش در آئین بودایی است. لنز این دوربین هم Kasyapa نامگذاری شد که برگرفته از نام Mahakasyapa به عنوان یکی از مشهور‌ترین مریدان بودا است. 
 
    گورو یوشیدا سال ۱۹۰۰ در هیروشیما به دنیا آمد ولی در توکیو بزرگ شد. او به دوربین عکاسی علاقه‌ی خاصی داشت و یکی از عاداتش باز و بسته کردن اجزای دوربین‌های لایکا بود. دههٔ ۱۹۳۰ میلادی شرکت لایکای آلمان یکه‌تاز بازار دوربین‌های عکاسی بود و یوشیدا بر این باور بود که می‌توان در ژاپن هم دوربین‌های مشابهی ساخت. 



   او پاییز ۱۹۳۳ با کمک برادر ناتنی خود یک لابراتوار اپتیک دایر کرد و توانست کمتر از یک سال بعد دوربین Kwanon را تولید کند. تصویری از الههٔ Kwanon بر بالای این دوربین حک شده بود. به باور مهنسان شرکت Canon ساخت دوربین Kwanon پایه‌ و اساس محقق شدن رویای دیرینهٔ مهندسان ژاپنی برای رقابت با دوربین‌سازان اروپایی بود. 



   سال ۱۹۳۶ نمونهٔ تکمیل‌شدهٔ Kwanon با نام Hansa به عنوان نخستین دوربین تولید انبوه‌شدهٔ ژاپنی به بازار آمد و شرکتCanon رسما فعالیت تجاریش را آغاز کرد. این شرکت نامی شبیه Kwanon برای خود انتخاب کرد و Canon نامیده شد؛ به معنی معیار و استانداردی برای قضاوت. 

    این شرکت در طول دوران کاری خود فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته تا امروز به یکی از بزرگ‌ترین برندهای تولید دوربین عکاسی در جهان تبدیل شده است. برخی مدل‌هایی که این شرکت تولید کرده است همواره تاریخ‌ساز بوده‌اند. 



    از مهم‌ترین این مدل‌ها می‌توان به Canonflex محصول سال ۱۹۵۹ اشاره کرد که به عنوان نخستین دوربین SLR این شرکت شناخته می‌شود. این مدل قابلیت تعویض فیلم سریع داشت و از لنزهای Super-Canomatic با دیافراگم‌های اتوماتیک بهره می‌برد. 



    پس از آن Canon در سال ۱۹۶۱ یکی از موفق‌ترین تولیداتش را به بازار عرضه کرد: Canonet. این دوربین در دستهٔ Rangefinder قطع ۳۵ میلیمتری با شا‌تر صفحه کانونی قرار می‌گرفت، توفانی در بازار به راه انداخت. مقداری که Canon پیش‌بینی کرده بود در عرض یک هفته فروش برود فقط در دو ساعت و نیم به پایان رسید و انبارهای شرکت و فروشگاه‌ها خالی شدند. «هر کسی می‌تواند این را بخرد و هر کسی هم می‌تواند با آن عکس بگیرد» شعار تبلیغاتی موفق شرکت برای این دوربین بود. 



     در پاسخ به نیاز عکاسان حرفه‌ای شرکت Canon در سال ۱۹۷۱ دوربین ۳۵ میلیمتری F-1 را به بازار عرضه کرد. مدلی که به سرعت محبوب شد و تا ۱۰ سال تولیدش ادامه داشت و مورد استقبال قرار گرفت. این دوربین بدنهٔ مقاومی داشت و در رطوبت ۹۰ درصدی و گسترهٔ دمایی منفی ۳۰ درجه تا ۶۰ درجهٔ سانتیگراد کار می‌کرد و از عمر مفید بیش از ۱۰۰ هزار شات برخوردار بود. 



    کانن در سال ۱۹۷۶ نخستین مدل از سری AE-1 را معرفی کرد که نخستین دوربین SLR مجهز به میکروکامپیو‌تر در جهان بود؛ نقطهٔ عطفی برای تبدیل دوربین‌های تمام مکانیکی به دوربین‌هایی الکترونیکی. خط توید این دوربین نسبت به مدل‌های قبلی ماشینی‌تر شد و لذا هزینهٔ تولید ارزان‌تر درمی‌آمد. 


   این شرکت در سال ۱۹۸۷ هم بار دیگر شوک بزرگی به بازار لوازم عکاسی وارد کرد. در این سال نخستین مدل دوربین‌های سری EOS کانن راهی بازار شد. این دوربین Canon EOS 650 نام داشت و نخستین دوربینی بود که از سیستم اتوفوکوس بهره‌ می‌برد و لنز الکترونیکی داشت. 



   با عرضهٔ دوربین EOS DCS 3 در سال ۱۹۹۵ شرکت Canon رسما وارد دنیای دیجیتال شد. این دوربین می‌توانست با سرعت ۲.۷ فریم در ثانیه عکس بگیرد و از گسترهٔ حساسیت ۲۰۰ تا ۱۶۰۰ برخوردار بود. کارت حافظهٔ ۲۶۰ مگابایتی این دوربین در بهترین کیفیت عکاسی، قابلیت ذخیره کردن ۱۸۹ شات را داشت. 


   کانن سال ۲۰۱۲ وارد عرصهٔ ساخت دوربین‌های ویژهٔ ثبت ویدئو هم شد و مدلی به نام EOS C300 و به تازگی سری C100 را هم ارائه داد. این دوربین فیلمبرداری قابلیت نصب لنزهای سری EOS را دارد و به سرعت پرفروش شد چون به فیلمبرداران امکان می‌دهد تابا لنزهای متنوع EOS در شرایط مختلف و تنوع بسیار فیلمبرداری کنند. 

   شرکت Canon امروزه یکی از غول‌های دنیای ساخت لوازم عکاسی است. میزان فروش این شرکت در سال ۲۰۱۳ میلادی در سراسر جهان بالغ بر ۳۵.۵ میلیارد دلار بوده است.

منبع: Kwanon Camera Anniversary – History in Photos factsheet