اختصاصی «سایت عکاسی» – کارینا کرن (Corinna Kern) عکاس خبری  آلمانی است که هم‌اکنون در آفریقای جنوبی زندگی می‌کند. او کار‌شناسی ارشدش را در رشته عکاسی خبری در سال ۲۰۱۳ در دانشگاه وست‌مینس‌تر به پایان رسانیده است. این عکاس جوان که اغلب پروژه‌های شخصی بلند مدتی را انتخاب می‌کند بیشتر تمرکزش را به روی شیوه‌های زندگی غیرمعقول آدم‌ها می‌گذارد و با بی‌پرده به تصویر کشیدن زندگی مردم در حاشیه اثری معنا دار خلق می‌کند. با نگاه به مجموعه‌های متعدد او این‌طور به نظر می‌رسد که تلاش برای به چالش کشیدن مسائل پنهان جامعه معاصر از دغدغه‌های همیشگی او محسوب می‌شود. 




  از میان مجموعه‌های متعدد کارینا کرن مجموعه «George's World» جالب و دیدنی به نظر می‌رسد. در این پروژه‌ عکاس نگاهی کرده است به زندگی جورج فاولر ۷۲ ساله که محتکر اجباری است. جورج در سال ۱۹۷۰ به عنوان زاغه‌نشین زندگی کرده و حال در این خانه به مدت ۳۳ سال به جمع آوری انواع و اقلام وسایل، ابزار، لباس و هرآنچه که از دید او زباله محسوب نمی‌شود می‌پردازد و به گفته عکاس کم‌کم به بیماری انباشتن مبتلا شده است. 



   عکس‌های این مجموعه روایت زندگی جورج در خانه‌ای شبیه به انباری است. خانه‌ای به هم ریخته، شلوغ و نا‌به سامان که هویتش زیر انبوهی از خرت و پرت‌های جمع‌آوری شده از زباله‌دانی‌ها پنهان شده است. جورج در همین خانه روزگار می‌گذراند. در این انباشتگی محض. میان انبوهی از وسائلی که شاید خودش هم نمی‌داند کی و چه زمان می‌تواند استفاده‌اشان کند. با نگاه به عکس‌های این مجموعه جدا از شلوغی و به هم ریختگی محیط زندگی جورج، ما با تضادی درباره خود جورج همراه می‌شویم که عکاس عمدا توجه مخاطب را به این مسئله جلب می‌کند.



   ظاهر جورج بسیار موقر و تمیز و قابل احترام است. کت و شلواری که به عنوان یکی از لباس‌های روزانه‌اش به تن می‌کند، سیگاری که به دست می‌گیرد، کفش‌های تمیز و همیشه براقش، خرید روزانه از سوپر مارکت مورد علاقه‌اش و… او را کاملا از محیط زندگیش جدا می‌کند. هیچ‌کس باورش نمی‌شود که او با ظاهری چنین آراسته در وضعیتی وحشتناک زندگی می‌کند. این تفاوت محیط داخلی و شخصیت انسان مورد نظر در مقابل محیط خارجی که روزانه انسان با هر دوی آن‌ها درگیر است‌‌ همان نکته‌ای است که عکاس را درگیر کرده است. توجه به انسانیتی که هویتش بر اساس محیطی که درآن زندگی می‌کند در تضاد قرار گرفته است. 



    توجه به حمام جورج که کارینا کرن از دل مجموعه اولش بیرون کشیده خود مسئله قابل توجهی است. «George' s bath» نامی است که کرن برای این مجموعه انتخاب کرده است. توجه به وان حمام جورج که در میان خانه شلوغ و به هم ریخته‌اش تنها جایی است که او ساعات طولانی را با خیال راحت در آنجا سپری می‌کند. در واقع جهان جورج در اینجا در این مکان به خصوص که تنها جایی است که تمیز و قابل دسترس است خلاصه شده است.



  تنها جایی از آن خانه بزرگ است که از انباشتگی و به هم ریختگی خبری نیست و به راحتی می‌توان ماهیتش را تشخیص و درک کرد. جورج در این مکان خودش را از جهان پر هرج و مرج خود ساخته‌اش جدا می‌کند و با آرامش تمام به خودش می‌پردازد. کتاب می‌خواند، قهوه‌اش را می‌نوشد، لباس می‌شوید، ظروفش را تفکیک می‌کند و به استراحتی خوش که‌گاه چندین ساعت طول می‌کشد مشغول می‌شود. وان حمان جورج همچون پناهگاه امنی است که او را برهنه همچون رحم مادر و فارغ از تمام نگرانی‌ها و اضطراب‌ها در بر می‌گیرد. 



   تصاویر این مجموعه و لمس زندگی نامتناجس جورج با محیط اطرافش گیج‌کننده و غمگین است. نگاه نزدیک و تمرکز بر روی زندگی روزمره او توسط عکاس می‌تواند نگاه کنایه آمیزی باشد به زندگی انسان امروز که بیش از حد مصرف‌گراست و بیش از اندازهٔ نیاز دست به تولید می‌زند و رفته رفته این رفتار به هنجاری در جامعه تبدیل شده است که به نظر راه چاره‌ای برایش یافت نمی‌شود.

منبع:
Lensculture
It's Nice That