اختصاصی «سایت عکاسی» – براندون جوهاس  هنرمندی است غرق شده در دنیای اینترنت که با بهره‌گیری از آن همواره در حال تغییر در تصاویر خود است. متن و قصد او به مثابه دنیای مجازی روز به روز شکل جدیدی را به خود می‌گیرند. یکی از اصلی‌ترین منابع کاری جوهاس استفاده از همین منابع و تصاویر اینترنتی هستند؛ ایده‌ها و تصاویری که به صورت دو بعدی و سه بعدی و با استفاده از امکانات دیجیتال تولید می‌شوند و دوباره در یک فضای جدیدتر و به شکل‌های مختلف مورد بازآفرینی قرار می‌گیرند. این تصاویر عمدتا همچون ابژه‌هایی می‌مانند که چه به صورت فیزیکی و چه غیرفیزیکی تاثیرات زیادی را می‌توانند بر روی مخاطب خود گذارند.

   براندون جوهاس در یکی از مجموعه‌های خود با عنوان «I can’t promise to try» به دنبال مفاهیمی چون درماندگی‌، نقص‌، عدم موفقیت‌، نارسایی‌ها است. او برای بیان این مفاهیم از کاغذ‌های تا یا مچاله شده شهر فرنگی می‌سازد که معمولا ساخته شده از عکس‌های انتخابی از تصاویر بی‌پایان دنیای آنلاین هستند. او مسیری را در عکاسی پیدا کرده است که در آن وابستگی زیادی به هنر عامه‌پسند و سنتی دارد.  جوهاس در این مسیر به صورت  مبهم و منحصر به فردی به دنبال نشان دادن ‌هاله‌ای از واقعیت است. تصاویر او داستان‌هایی هستند از زمانه او‌، منحصر به فرد و دو پهلو که به حد کافی نشان‌دهنده‌ی حالت‌هایی از شرح و حال‌نویسی و نقل‌قول‌هاست.



  عکس‌های براندون را می‌توان به نوعی برگرفته شده از نظریات فرانکنشتاین و نیز آثار پیکاسو دانست. او اشاره می‌کند که کار‌های من کشف و بررسی در فرهنگی است که اشباع شده از تصاویر هستند. من همواره به دنبال کشف مفهومی از عکاسی در جامعه معاصر و طبیعت اطراف خودم هستم.  عکاسی در حال حاضر بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ماست. عکاسی در عین حال که دیگر به عنوان یک سرگرمی و ابزاری برای جست‌وجو نیست می‌تواند همچون رانندگی یک ماشین متداول و عمومی نیز باشد.



   آثار براندون جوهاس را می‌توان تحت تاثیر مارشال مک لوهان، فیلسوف کانادایی و کتاب او با نام «عروس مکانیکی» دانست او در این کتاب ارتباط بین هنر و صنعت و فرهنگ عامه را با بررسی مجموعه‌‌‌ای از آگهی‌ها و نشان دادن عناصر سمبلیک توضیح می‌‌دهد و نتیجه می‌‌گیرد که آگهی‌‌‌های تبلیغاتی یک نوع فولکور هستند. تصاویر جوهاس مجموعه از آثار ساخت‌شکنی شده‌، دستکاری شده و کشف شده‌ای را با امید درک و رساندن مفهومی روان و قابل انعطاف رواج داده است‌. از نظر او عکاسی سیستم پیچیده و قدرتمندی است از نشانه‌ها و سمبل‌ها.







   تصاویر براندون جوهاس را می‌توان تاثیر گرفته از  مفهوم دهکده جهانی نیز دانست. مفهومی که از دیدگاه مک لوهان رسانه تاثیر عمیقی بر زندگی انسان دارند. جوهاس با استفاده از تصاویر مختلف که یکی از محصولات این دهکده است سعی در خوانش دوباره فرهنگی دارد که ذهن و افکار مردمانش تحت تاثیر تبلیغات‌، جوسازی‌ها و روش‌هایی است که برگرفته از دنیای مجازی‌، تبلیغات و غیره است. او در این مسیر تا جایی پیش می‌رود که دنیا را با تمامی المان‌هایش همچون اسباب‌بازی می‌انگارد که توسط رسانه‌ها به شکل‌های گوناگونی دوباره ساخته شده است. شخصیت و دنیای جوهاس غرق در مصرف‌زدگی‌، مدگرایی و مواردی هستند که توسط همین رسانه تبلیغ می‌شوند.

پی‌نوشت:
  براندون جوهاس متولد ۱۹۷۶ در شهر کلیولند ایالت اوهایو در آمریکاست. او دانش‌آموخته رشته «هنر‌های زیبا» از دانشگاه باولینگ گرین‌استیت است. او در اکثر کارهایش به دنبال تشریح و درک تجاوز و حدود رسانه عکاسی به فرهنگ انسانی و تغییر ماهیت این رسانه است. کارهای او تا به حال در گالری‌های زیادی چون ماریا نیل  در ۲۰۰۵‌، موزه هنر‌های معاصر کلیولند و… به نمایش در آمده‌اند.

منابع:
– FlakePhoto
– اهالی دهکده جهانی، نه! (چشم‌چران‌ی‌های تماشاگران جهانی، آری! / نوشته: بوش راندال / ترجمه: مقداد محرابی (مقاله)
– وسایل ارتباط جمعی از دید مارشال مک لوهان / نوشته: تیراژه تهرانچیان (مقاله)
– درباره تلویزیون و سلطه ژورنالیسم / نوشته: پیر بوردیو / ترجمه: ناصر فکوهی / نشر: آشیان