«پر از دریاچه‌ است….و این واقعا ترسناک است»…لیبر ، عکس: تیمو لیبر


   این مطلب توسط سایت کرسیران اختصاصی برای «سایت عکاسی» ترجمه شده است – همیشه مناظر پوشیده از یخ را دوست داشته ام. هفت هشت باری به ایسلند سفر کرده‌ام و به بخش قطبی نروژ و گرینلند هم رفته‌ام. آب شدن یخ‌های گرینلند به تنهایی به اندازه سه برابر قاره قطب جنوب در افزایش سطح آب‌های جهان نقش داشته است. من به چشم خودم سرعت تغییر چشم‌انداز آنجا را می‌دیدم. به همین دلیل سعی کردم در قالب یک پروژه عکاسی روی آن کار کنم. 

   با مؤسسه تحقیقات قطبی اسکات در کمبریج یک تیم تشکیل دادم. آن‌ها به من گفتند که این دریاچه‌های عمیق آبی‌رنگ هر تابستان بیشتر و بیشتر به سمت شمال پهنه یخی شمالگان حرکت می‌کنند و تعدادشان نیز افزایش می‌یابد. تعدادی هم عکس‌های ماهواره‌ای به‌م دادند که نشان می‌داد بیشتر در کجا می‌توان پیدایشان کرد. صادقانه بگویم: از لحظه‌ای که رفتم آن بالا دیگر نیازی به هیچ‌کدام از عکس‌ها نداشتم. آنجا پر است از دریاچه. و این ترسناک است. منظره‌ای که انتظار دارید سفید سفید باشد اکنون پر از چاله‌های آبی‌رنگ شده است.


مرکز تحقیقات قطبی اسکات بر روی پهنه یخی گرینلند، عکس: تیمو لیبر


   تابستان پیش، من به مدت یک هفته بر روی این یخ‌ها بودم و هروقت هوا مساعد بود بر فراز آن پرواز می‌کردم. آنجا طوفان‌های شدید می‌آید، مه همه جا را فرا می‌گیرد، و ناگهان دوباره هوا صاف می‌شود. اما در این وقت سال خورشید تقریبا غروب نمی‌کند و به راحتی می‌توان مثلا ساعت سه و چهار صبح در یک نور عالی پرواز کرد.


«عکس‌ها را عمدا انتزاعی گرفته‌ام»…لیبر، عکس:تیمو لیبر


   تصور کنید در هلیکوپتری نشسته اید که هیچ دری ندارد و بر فراز سطحی عظیم از یخ جولان می‌دهد. اصلا راحت نخواهید بود! هزینه پرواز با هلیکوپتر هم حدودا ساعتی ۲۰۰۰پوند است و به همین دلیل بی‌خیال شدم. در آخر از یک هواپیمای دوموتوره برای عکاسی استفاده کردم که فقط یک سوراخ خیلی کوچک در پنجره‌اش داشت. خلبان مجبور بود هواپیما را تا اندازه ۶۰ درجه کج کند تا من بتوانم با زاویه‌ای عمودی از پایین عکس بگیرم. کلی هم به‌م فحش داد.


«[خلبان] کلی هم به‌م فحش داد»…لیبر در حال عکاسی بر فراز گرینلند.


   عکس‌ها را عمدا انتزاعی گرفته‌ام. نمی‌خواستم مستند باشند. وقتی می‌خواهید جزییات ریز و پنهان را ببینید، باید به آن‌ها نزدیک شوید. در این صورت است که می‌فهمید دارید چه می‌بینید. عکس‌های زیبایی‌اند. اما در واقع اوضاع اسف‌بار گرمایش زمین را نشان می‌دهند. فریم مورد علاقه من آن است که شبیه چشم شده. نیم‌دایره‌ای با رنگ‌های آبی متحدالمرکز در بالای آن تشکیل شده‌است. انگار زمین هم دارد به شما نگاه می‌کند.


این زیبایی عواقبی ترسناک دارد.

در اینجا سطح یخی گرینلند به تکه‌های کوچک تقسیم شده است.


رودخانه‌ای که از میان یخ‌ها عبور کرده.


تعداد بیشتر و بیشتری از این دریاچه‌ها در حال تشکیل شدن اند.


منبع:
The Guardian