پاسخ عکاسان معروف جیمز کیسبیِر، راجر بلن و سامان مویسس به پرسش‌های سایت عکاسی

اختصاصی سایت عکاسی – از زمانی که فعالیت اینستاگرام به عنوان رسانه‌ای متکی بر عکس آغاز شد، پرسش‌های مختلفی درباره‌ی ماهیت عکاسی در اینستاگرام و تأثیرگذاری این روش ارتباطی بر کلیت عکاسی مطرح شد. به ویژه پس از آن‌که عکاسانی معروف و حرفه‌ای نیز با کارکرد‌هایی متفاوت در آن شروع به فعالیت کردند. در این راستا، پرسش‌هایی را برای تعدادی از عکاسان معروف و شناخته‌شده‌ که در اینستاگرام نیز حساب کاربری دارند، ارسال کردیم تا دیدگاه این عکاسان را درباره‌ی اینستاگرام و تاثیرات آن بر عکاسی جویا شویم. در ادامه، ابتدا پرسش‌هایی را مشاهده می‌کنید که به صورت مشترک برای این عکاسان فرستاده شده و پس از آن، پاسخ‌های عکاسان را در این بخش و بخش‌های آتی، بدون ترتیب خاصی در درج اسامی، می‌توانید بخوانید. (بخش اول و دوم) لازم به ذکر است پرسش‌ها اواخر خردادماه ۱۳۹۷ برای عکاسان فرستاده شده و تصاویر و اطلاعات حاضر مربوط به بازه‌ی زمانی فوق است.

 

پرسش‌ها:
۱. ممکن است نظر شما را درباره‌ی اینستاگرام به عنوان رسانه‌‌ای برای به اشتراک‌گذاری عکس بدانیم؟
۲. از دیدگاه شما اینستاگرام در عکاسی معاصر چه نقشی ایفا می‌کند؟
۳. شما برای چه مقاصدی در اینستاگرام، عکس به اشتراک می‌گذارید؟
۴. درباره‌ی کسانی که شهرت و هم‌چنین راه خود در عکاسی را از طریق به اشتراک گذاشتن تصاویر در اینستاگرام پیدا می‌کنند چه نظری دارید؟

 

جیمز کیسبیِر
حساب کاربری: jamescasebere
تعداد دنبال‌کننده در اینستاگرام: ۷ هزار نفر
میانگین حدودی تعداد لایک در هر پست: ۳۰۰ لایک

پاسخ‌ها:
۱. به نظرم اینستاگرام راه بسیار خوبی برای به اشتراک گذاشتن عکس‌های استودیویی غیر رسمی از مدل‌هایی است که در حال کار‌ کردن بر روی آن‌ها هستم و سبب می‌شود مخاطب درباره‌ی فرایند کاری‌ام اطلاع کسب کند. من تصاویری از هنر و معماری را به اشتراک می‌گذارم که آن‌ها را دوست دارم یا این‌که از آن‌ها در کارم تأثیر پذیرفته ‌باشم. همچنین علاقه‌مندم بدانم که بقیه‌ی هنرمندان و افرادی که در هنر یا دیگر رشته‌های مرتبط مشغول کارند، بر روی چه چیز‌هایی کار می‌کنند، در واکنش به چه چیز‌های فعالیت می‌کنند و به چه موضوعاتی می‌اندیشند.

۲. اینستاگرام راهی است که من از آن برای به اشتراک گذاشتن آثارم بهره می‌برم، اما عکسی که در اینستاگرام قرار می‌دهم، به ندرت تصویر نهایی‌ای ‌است که آن را یکی از آثارم بدانم. این رسانه می‌تواند به عنوان رسانه‌ای عالی برای آزمودن ایده‌ها برای عکس‌ها، پیدا کردن الهام‌هایی برای تصاویر و… به کار رود.

۳. اینستاگرام مهم‌ترین رسانه‌ی اجتماعیِ من برای ارتباط برقرار کردن با افرادی است که آثارم را دنبال می‌کنند. این رسانه بسیار متمرکز بر ارتباط تصویری است و از این لحاظ برای اشتراک‌گذاری تصاویر و ارتباط برقرار کردن با افرادی که می‌خواهند آثار در حال تولید و زندگی روزمره‌ی هنرمندان را ببینند، بسیار مناسب است. هم‌چنین این رسانه، راهی عالی برای ارتباط برقرار کردن با هنرگردانان، مدیر موزه‌ها، هنرمندان و دوستانی است که دیدگاه‌های تصویریِشان را از طریق اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند.

۴. اینستاگرام رسانه‌ای نو برای عکاسان است تا با آن، آثارشان را بپرورانند و ایده‌هایشان را به صورت آنلاین بیازمایند. این روز‌ها فشار بیشتری برای داشتن یک پروفایل دیجیتال وجود دارد، پروفایلی که رسیدگی به آن می‌تواند سخت باشد، به ویژه زمانی که افراد مشغول به کار در استودیو هستند یا صرفاً تلاش می‌کنند که بدون حواس پرتیِ چک کردن رسانه های آنلاین، زندگی کنند. اما این رسانه می‌تواند ابزار بسیار خوبی هم باشد؛ من از عکاسانی که آثارشان را از طریق اینستاگرام توسعه و پرورش می‌دهند (وقتی که می‌تواند راه جدیدی برای تعامل ایجاد ‌کند) حمایت می‌کنم. این رسانه نمی‌تواند جایگزین صحبت رو در رو با استادان یا دیگر هنرمندان باشد، اما می‌تواند سبب افزایش ارتباطاتی شود که به شخص در پیداکردن دید شخصی‌اش کمک می‌کند و بعداً برقراری ارتباطات انسانی در دنیای حقیقی را نیز آسان‌تر می‌کند.

فکر می‌کنم اینستاگرام می‌تواند محل مناسبی برای خودبیانگری و گسترش شبکه‌ی ارتباطی افراد باشد تا بتوانند دیگران را در دیالوگ و گفتگویی گسترده‌تر که عکاسی تنها بخشی از آن است، درگیر کنند یا به چالش بکشند. وقتی قدرت بیان هنری یا دیدگاه هر شخص به صورت خلاقانه‌ای توسط این رسانه‌ی منحصربه‌فرد شکل گرفته یا سامان می‌یابد، طوری که برانگیزاننده‌ی گفت‌وگو است و به همین خاطر شهرت یا بدنامی به همراه می‌آورد، عالی و بی‌نظیر است.

 

راجر بلن
حساب کاربری: rogerballen
تعداد دنبال‌کننده در اینستاگرام: ۱۰۲ هزار نفر
میانگین حدودی تعداد لایک در هر پست: ۵۰۰۰ لایک

پاسخ‌ها:
۱. اینستاگرام از دیدگاهی عملی، رسانه‌ای عالی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر است. خیلی راحت می‌توان تصاویر را در این رسانه بارگذاری کرد و مخاطب بالقوه‌ای که برای دیدن تصاویر وجود دارد، انبوه است.

۲. اینستاگرام مانند فیسبوک بدون توجه به کیفیت مورد نیاز تصاویر، به مردم اجازه می‌دهد که تصاویرشان را به اشترک گذارند. خطر این پروسه این است که ارزش واقعی هر تصویر بر اساس میزان «لایک»‌هایش قضاوت می‌شود. به نظرم این روش ارزش‌گذاری عکس‌ها، در نهایت اثر بسیار منفی بر توانایی افراد برای قضاوت در مورد ارزش حقیقی یک عکس خواهد گذاشت.

۳. به ندرت چیزی به جز تصاویر دارای ویژگی‌های زیبایی‌شناسانه به اشتراک می‌گذارم. باور دارم که برای دنبال‌‌کنندگان آثارم در اینستاگرام، مهم است که متوجه ماهیت عکس‌هایم شوند، نه اینکه با تصاویری نامربوط سردرگم شوند.

۴. همانطور که قبلاً اشاره کردم، مسائل مربوط به زیبایی‌شناسی دیگر جزء عوامل اصلی برای قضاوت در مورد تأثیر یک عکس نیستند. اغلب افراد ترجیح می‌دهند که با مد، افراد مشهور و رویداد‌های جاری همذات‌پنداری کنند تا اینکه از طریق راهی پیچیده و روانشناسانه خود را بیازمایند. در نتیجه، تعجب برانگیز نیست که کسانی که بیشتر تصاویری درباره‌ی فرهنگ عامه بارگذاری می‌کنند، نسبت به کسانی که تصاویرشان شامل تلاش‌های هنریِ چالش برانگیز است، از شانس بیشتری نیز برای معروف شدن برخوردارند.

 

سامان مویسس
حساب کاربری: moisessaman
تعداد دنبال‌کننده در اینستاگرام: ۲۲.۶ هزار نفر
میانگین حدودی تعداد لایک در هر پست: ۹۰۰ لایک

پاسخ‌ها:
۱. فکر کنم بهتر است با گفتن این حرف شروع کنم که من به هیچ وجه در زمینه‌ی رسانه‌های اجتماعی ماهر نیستم؛ از فیسبوک استفاده نمی‌کنم و از روی بی‌میلی، سال پیش یک کاربر اینستاگرام شدم. فکر کنم منصفانه باشد که بین خود رسانه و این‌که چطور توسط کاربرانش استفاده می‌شود، تمایز قائل شد. اینستاگرام به خودیِ خود ابزاری عالی برای ارتباط با مخاطب به نظر‌ می‌رسد؛ چه این افراد دوستان و یا افراد خانواده‌تان باشند یا اینکه اشخاصی ناشناخته باشند که به آثار شما علاقه‌مند هستند. اما شک و تردید من بیشتر درمورد جنبه‌ی زشت این رسانه است؛ مانند ویژگی اعتیادآور آن و تمایل به زیاده‌روی در به اشتراک گذاشتن و بد جلوه دادن و تحریف واقعیت.

۲. به نظرم مهم‌ تر از همه چیز، اینستاگرام ابزاری برای ارتباط فوری با مخاطب‌تان است. فکر می‌کنم به خاطر این حقیقت که کاربران اینستاگرام بیشتر از طریق عکاسی با هم ارتباط برقرار می‌کنند و این‌که میلیون‌ها نفر را به عکاسانی تبدیل می‌کند که در غیر این صورت با عکاسی ارتباطی نداشتند، اینستاگرام سواد بصری ما را به صورت جمعی افزایش داده است؛ اما بر طبق تجربه‌ی شخصی، اینستاگرام هیچ ارتباطی با فرایند خلاقانه‌ی کار من ندارد.

۳. نحوه‌ی ارتباط من با اینستاگرام همیشه یکسان نیست. برخی ‌اوقات آثار منتشر شده‌ام در مجله‌ها را به اشتراک می‌گذارم، بقیه‌ی مواقع ویدئوهایی را به اشتراک می‌گذارم که در زمانی که مشغول به کارهستم یا در طول زندگی روزمره‌ام، آن‌ها را ضبط کرده‌ام و گهگاه از آن برای اطلاع‌رسانی درباره‌ی داستان‌ها یا رویداد‌های مشخصی که با آثارم در ارتباط هستند، استفاده می‌کنم.

۴. فکر می‌کنم این پدیده، بازتابی از جامعه‌ی فعلیِ دیوانه‌ و شیفته‌یِ رسانه‌های جمعی است که ما نیز در آن زندگی می‌کنیم. وانمود نمی‌کنم که از میلیون‌ها نفری که باعث ایجاد پدیده‌ی «سلبریتی اینستاگرام» شدند، باهوش‌تر هستم، اما فکر می‌کنم که این شهرت، مسئولیت‌هایی نیز در قبال مخاطب به دنبال می‌آورد.