Lana H. Haroun. سودان، ۸ آوریل ۲۰۱۹
معترضان سودانی برای ماه‌ها در پایتخت سودان شهر خارطوم راهپیمایی کردند و خواستار سرنگونی رهبر سودان عمر البشیر پس از سه دهه شدند. سه روز پس از گرفته شدن این عکس که فعال سیاسی ۲۲ ساله آلاء صلاح‎ را در حال سخنرانی میان نسل جدید سودان نشان می‌دهد، بشیر سقوط کرد. 

شمار و گستره‌ی اعتراضات و مبارزات ضدحکومتی در سال ۲۰۱۹ قابل توجه بود. آمریکای جنوبی، خاورمیانه، هنگ‌کنگ، پاریس و آفریقا. در این سال بخش بزرگی از جهان شاهد ناآرامی‌های شهری، مبارزات ضدحکومتی و قیام‌های مردمی بود. برخی از این اعتراضات سرکوب شدند، برخی پیروز شدند و برخی همچنان ادامه دارند.

در این بخش از عکس‌های برگزیده سال ۲۰۱۹ در رسانه‌های جهان، عکس‌هایی از مبارزات ضدحکومتی در سرتاسر جهان را می‌بینیم.

Lam Yik Fei از نیویورک تایمز. هنگ کنگ، ۱ جولای ۲۰۱۹
معترضان ضدحکومتی پیش از مراسم سالگرد بازگشت هنگ کنگ از بریتانیا به چین با برخورد پلیس مواجه شدند.

Tyrone Siu از رویترز. مجلس هنگ کنگ، ۱ جولای ۲۰۱۹
یک معترض در حال اسپری کردن در داخل مجلس هنگ کنگ، جایی که معترضان به‌زور داخل آن شدند. هزاران معترض در ۲۲مین سالگرد انتقال قدرت از بریتانیا به چین به خیابان‌ها آمدند.

Vincent Yu از اسوشیتد پرس. تجمع معترضان هنگ کنگی، ۱۶ ژوئن ۲۰۱۹
تجمع معترضان هنگ کنگی در خیابان‌های هنگ کنگ برای اعتراض به لایحه‌ی بحث‌برانگیز استرداد مجرمان به چین. کری لام (Carrie Lam) رئیس اجرایی دولت هنگ‌کنگ در چهارم سپتامبر از این لایحه صرف نظر کرد. اما او از اجرایی کردن چهار مطالبه‌ی دیگر معترضان سر باز زد. این مطالبات مشتمل بودند بر دمکراسی بیشتر برای این شهر و شکل‌گیری یک کمیسیون مستقل برای نظارت بر رفتار پلیس.

Lam Yik Fei از نیویورک تایمز و Redux. هنگ کنگ، ۲۵ آگوست ۲۰۱۹
مأمور پلیس سلاحش را به سمت یک معترض نشانه رفته است. این شب یکی از خشونت‌بارترین شب‌ها از شروع اعتراضات بود.

Thibault Camus از اسوشیتد پرس. پاریس، ۵ دسامبر ۲۰۱۹
حضور پلیس ضدشورش طی اعتراضات گسترده‌ی پاریس به اصلاح قانون بازنشستگی.

Myriam Boulos. بیروت، لبنان، ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹
مردان جوان در حال شکستن شیشه‌ی مغازه در نخستین روز اعتراضات در بیروت. پس از حدود دو هفته اعتراضات ضدحکومتی، نخست وزیر لبنان سعد حریری استعفاء داد.

Ahmad Al-Rubaye از گتی ایمیجز. بغداد، عراق، نوامبر ۲۰۱۹
معترضان عراقی در جوار دیواری در میدان تحریر بغداد جمع شده‌اند، پس از یک روز خونین دیگر در پایتخت عراق که تا کنون بیش از ۴۰۰ نفر کشته داشته است. معترضان نقاشی‌هایی روی دیوارهای بتونی کشیده‌اند. این هنرمندان، که خیلی از آنها را زنان جوان تشکیل می‌دهند، تونل منتهی به میدان تحریر را به گالری هنری انقلاب تبدیل کرده‌اند.

Tomas Munita از نیویورک تایمز. سانتیاگو، شیلی، ۲۹ اکتبر ۲۰۱۹
راهبند آتش‌گرفته‌ی درون خیابان در پایان روزی طولانی از ناآرامی‌ها در پایتخت شیلی.

David Diaz Arcos از بلومبرگ. اکوادور، ۹ اکتبر ۲۰۱۹
در اکوادور، معترضان پس از افزایش قیمت سوخت به خشم آمدند و به ادارات و میدان‌های نفتی حکومتی هجوم آوردند. رئیس جمهور و مدیرانش از ترس کودتا از شهر کیتو پایتخت اکوادور گریختند. در اینجا یک زن مبارز را طی درگیری‌های ۹ اکتبر می‌بینیم.

Carlos Becerra از بلومبرگ. ونزوئلا، ۲۳ فوریه ۲۰۱۹
با برخورد نیروهای امنیتی با حامیان اپوزیسیون که تلاش داشتند محموله‌های کمکی را به این کشور محنت‌زده برسانند، خشونت‌ها در ونزوئلا ادامه یافت. در این واقعه در ۲۳ فوریه، معترضان در حال کشیدن یک اتوبوس در نزدیکی مرز کلمبیا هستند.

Meridith Kohut از نیویورک تایمز. کلمبیا، ۲۳ فوریه ۲۰۱۹
معترضان روی پل Simón Bolívar هستند که ونزوئلا را به کلمبیا متصل می‌کند. درگیری‌ها وقتی شدت گرفت که نیروهای نیکلاس مادورو از ورود محموله‌های کمکی خارجی جلوگیری کردند.

Ueslei Marcelino از رویترز. کاراکاس، ونزوئلا، ۳۰ آوریل ۲۰۱۹
ماشین گارد ملی ونزوئلا یک معترض را زیر گرفته است.

Rodrigo Abd از اسوشیتد پرس. ماراکایبو، ونزوئلا، ۱۵ می ۲۰۱۹
مردم به‌علت قطعی برق خانه‌ها و نداشتن دسترسی به سیستم خنک‌کننده در پیاده‌رو خوابیده‌اند تا از گرمای شدید هوا در امان بمانند.

برای دیدن سایر عکس‌های برگزیده سال ۲۰۱۹ در رسانه‌های جهان به اینجا رجوع کنید.