Julia Le Duc از اسوشیتد پرس. ماتامُرُس، مکزیک، ۲۴ ژوئن ۲۰۱۹
اُسکار آلبرتو مارتینس رامیرس و دختر ۲۳ ماهه‌اش آنجی والریا، مهاجران السالوادوری هستند که حین تلاش‌شان برای عبور از رودخانه‌ی ریو گرانده غرق شده و جان باختند.

جنگ، فقر و ظلم در سال ۲۰۱۹ عده‌ی زیادی در نقاط مختلف جهان را مجبور به مهاجرت کرده است. آنها وادار به رستن از خانه و سرزمین خود شدند اما غالب کشورهای میزبان چندان پذیرای آنها نبوده‌اند. توجه رسانه‌های جهان در سال ۲۰۱۹ به‌ویژه معطوف به بحران مهاجرت به آمریکا بود. همچنین، عکس‌هایی از مهاجرت و پناهندگی و چالش‌های آن در نقاط مختلف جهان، از جمله ترکیه، یونان، بنگلادش و آفریقا می‌بینیم.

در این بخش از عکس‌های برگزیده سال ۲۰۱۹ در رسانه‌های جهان، با عکس‌هایی از بحران مهاجرت و پناهندگی همراه خواهیم شد.

981015_16
Daniel Ochoa de Olza از اسوشیتد پرس. مهاجران در حال عبور از حصار، مرز ایالات متحده و مکزیک، ۱ ژانویه ۲۰۱۹
مهاجران از تیخوئانای مکزیک در مقابل افسران مرزبانی ایالات متحده در حال عبور از حصار و ورود به آمریکا هستند.

Alexandre Meneghini از رویترز. مرز آمریکا و مکزیک، ۱۰ فوریه ۲۰۱۹
مأموران گشتی ایالات متحده در حال بیرون کشیدن مهاجران از درون آب هستند. این مهاجران سعی داشتند از رودخانه‌ی ریوگرانده در نزدیکی شهر پی‌یِدراس‌نگراس مکزیک عبور کنند.

Moises Saman از نشنال جئوگرافیک. مهاجران درون رودخانه‌ی نُوی‌یِّرو در حوالی اُئاخاکا، مکزیک، ۲۰۱۹
صدها مهاجر اهل آمریکای مرکزی درون رودخانه‌ی نُوی‌یِّرو در حوالی اُئاخاکا در جنوب مکزیک در حال خنک کردن خود، حمام و شست‌وشو هستند. این مهاجران دو شب را در سن‌پدرو می‌مانند و سپس راهشان را به سمت شمال و مرز آمریکا پیش می‌گیرند.

Pascal Maitre از نشنال جئوگرافیک. کاروان مهاجران، ۲۰۱۹
کاروانی از اهالی نیجر و آفریقایی‌های دیگر، مهاجرتی سه‌روزه را از آگادز در نیجر آغاز کردند. بسیاری از آنها به قصد یافتن کار از صحرای بزرگ آفریقا عبور می‌کنند و برخی دیگر امیدوارند که بتوانند به اروپا برسند.

Burak Kara از گتی ایمیجز. قایق مهاجران و پناهندگان، دریای اژه، نوامبر ۲۰۱۹
مهاجران و پناهندگان درون یک قایق بادی طی عملیات نجات گارد ساحلی ترکیه در دریای اژه میان شهر بُدروم در ترکیه و جزیره‌ی کس در یونان. از ماه ژانویه، مقامات ترکیه ۵۳.۳۱۴ مهاجر و پناهنده را در دریای اژه رهگیری کرده‌اند. یونان برنامه‌هایی را اعلام کرده است مبنی بر بستن برخی از پناهگاه‌ها در جزایر یونان و انتقال مردم به سرزمین‌های اصلی. جمعیت حاضر در پناهگاه جزیره‌ی سامُس شش برابر ظرفیتش است.

Angelos Tzortzinis از گتی ایمیجز. درگیری با پلیس، پناهگاه مُریا، جزیره‌ی لسبُس، یونان، ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۹
مردی به‌همراه یک پسربچه در میان درگیری با پلیس، خارج از کمپ پناهندگان مُریا در جزیره‌ی لسبُس در یونان.

James Nachtwey از تایم. جانُکا بیبی، بیست ساله، پناهگاه کوتوپالونگ، بنگلادش، آوریل ۲۰۱۹
یک قابله یاسمین دختر تازه‌متولد‌شده‌ی جانُکا بیبی بیست ساله را در پناهگاه کوتوپالونگ نگه داشته است. پدر این دختر خانواده‌اش را ترک کرده است.

Munir Uz Zaman از گتی ایمیجز. تجمع پناهندگان روهینگیایی، پناهگاه کوتوپالونگ، Cox’s Bazar، بنگلادش، آگوست ۲۰۱۹
حدود ۲۰۰.۰۰۰ پناهنده‌ی روهینگیایی در پناهگاه کوتوپالونگ حوالی Cox’s Bazar دومین سالگرد برخوردهای نظامی که منجر به مهاجرت گسترده‌ی مردم از میانمار به بنگلادش شد را گرامی می‌دارند. بیش از یک میلیون پناهنده اکنون در بنگلادش ساکن هستند، اما حکومت با کشیدن حصار، ضبط تلفن‌های همراه و قوانین خاموشی، زندگی در آنجا را سخت‌تر کرده است. حکومت بنگلادش همچنین در حال عملی کردن برنامه‌اش برای انتقال ۱۰۰.۰۰۰ پناهنده به جزیره‌ای در خلیج بنگال است.

Mauricio Lima از نیویورک تایمز. پناهنده‌ی سوری مشغول کار، کاوالجیک، ترکیه، ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹
عمار یک پناهنده‌ی سوری است که در کنار زنان و کودکان ترک مشغول برداشت گیاه جعفری است. ترکیه «منطقه‌ی امنی» را برای پناهندگان سوری در نظر گرفته است، اما بسیاری از آنها از بازگشت به سوریه می‌ترسند.

Nora Lorek از نشنال جئوگرافیک. استیون لادو در حال فروش آبنبات، پناهگاه بیدیبیدی، اوگاندا، ۲۰۱۹
اکثریت ساکنان کمپ پناهندگان بیدیبیدی در اوگاندا را کودکان تشکیل می‌دهند. بسیاری از آنها برای کمک به خانواده‌شان کار می‌کنند. در این عکس استیون لادو ۱۳ ساله را می‌بینیم که درون مغازه‌ی کوچکش در نزدیکی خانه‌شان در منطقه‌ی ۵، آبنبات می‌فروشد.

Christopher Lee از نیویورک تایمز. تانی، نیویورک، ۱۴ مارس ۲۰۱۹
Tanitoluwa Adewumi مشهور به تانی، یک پناهنده‌ی ۸ ساله از نیجریه است که با خانواده‌اش در پناهگاه بی‌خانمان‌ها زندگی می‌کند. او قهرمان ایالتی شطرنج است.

برای دیدن سایر عکس‌های برگزیده سال ۲۰۱۹ در رسانه‌های جهان به اینجا رجوع کنید.