من ری. سلف‌پرتره با تفنگ، ۱۹۳۲

امروز ۲۷ آگوست زادروز هنرمند شناخته‌شده مَن رِی (Man Ray) (1890 – ۱۹۷۶) است. اگر چه بسیاری او را هنرمندی سورئالیست می‌دانند که در حوزه‌ی عکاسی کار کرده اما حقیقت آن است که من ری هیچ گاه به دوربین علاقه‌ای نداشت. آرتورو اشْوارتس در این باره نوشته است که «من ری هیچ وقت عاشق دوربین نبود و آن را نمی‌ستود—او به هنرجویانش می‌گفت «اگر می‌خواهید عکس بسازید دوربین‌تان را دور بی‌اندازید!»

در واقع، بخش عمده‌ای از آثار من ری—که با نام امانوئل رادْنیتْسْکی به دنیا آمده—را عکس‌هایی تشکیل می‌دهند که عملاً او آنها را با دوربین تهیه نکرده. فتوگرام (یا به‌قول خود من ری، رِیوگراف) شیوه‌ای از تصویرگری است که بدون نیاز به دوربین و صرفاً از طریق تماس مستقیم اشیاء با کاغذ عکاسی حاصل می‌شد. من ری از این طریق تجارب نوآورانه‌ای را آزمود. او تجربه‌گری پرشور بود و در دوران شکل‌گیری تفکر سورئالیستی و طلیعه‌ی هنر مدرن، با کاربرد تکنیک‌های مختلف، از جمله سولاریزاسیون، و نیز به‌کارگیری مدیوم‌های مختلف، از جمله نقاشی، عکاسی، فیلمسازی و حجم، از خلق و عرضه‌ی فرم‌های نامتعارف و جدید نمی‌ترسید. شاید به همین دلیل است که بسیاری او را یکی از بزرگترین هنرمندان قرن بیستم می‌دانند.

من ری. کشت غبار، 1920
من ری. کشت غبار، ۱۹۲۰
من ری این عکس را از غبار نشسته روی اثر هنری مارسل دوشان با عنوان تازه‌عروس شبانه به‌دست مردان عزب عریان شد (۱۹۱۵ – ۱۹۲۳) گرفته است. دو سال بعد، من ری با برداشتی متفاوت این عکس را با عنوان عکس هوایی منتشر کرد.

من ری. اشک‌های شیشه‌ای، 1932
من ری. اشک‌های شیشه‌ای، ۱۹۳۲

من ری. ریوگراف، 1927
من ری. ریوگراف، ۱۹۲۷

من ری. بدون عنوان، 1929
من ری. بدون عنوان، ۱۹۲۹

من ری. بدون عنوان، 1932
من ری. بدون عنوان، ۱۹۳۲

من ری. بدون عنوان، 1931
من ری. بدون عنوان، ۱۹۳۱

من ری. بدون عنوان، 1929
من ری. بدون عنوان، ۱۹۲۹

من ری. آناتومی، 1929
من ری. آناتومی، ۱۹۲۹

من ری. لفاف، 1930
من ری. لفاف، ۱۹۳۰

من ری. بدون عنوان، 1930
من ری. بدون عنوان، ۱۹۳۰

من ری. ریوگراف، 1923
من ری. ریوگراف، ۱۹۲۳

من ری. سیاه و سفید، 1926
من ری. سیاه و سفید، ۱۹۲۶

من ری. نوشتن در هوا (سلف‌پرتره)، 1935
من ری. نوشتن در هوا (سلف‌پرتره)، ۱۹۳۵