شما می‌توانید اکثر دوربین‌های بدون آینه و DSLR را با لنزهای کیت‌شان که زوم استاندارد دارند بخرید، و اکثر آنها عملکرد قابل قبولی دارند. پس چه نیازی به خرید مجزای لنزهای زوم استاندارد است؟

خب، لنزهای زوم کیت معمولاً این احساس را منتقل می‌کنند که با قیمت پایین‌تری ساخته شده‌اند. آنها اتصال مانت پلاستیکی دارند و در مقابل آب و هوا مقاوم نیستند. بنابراین، اگر لنز زوم استاندارد بهتری بخرید، می‌توانید از آن کیفیت ساخت بسیار بهتر، دیافراگم سریع‌تر و عملکرد بهتری را انتظار داشته باشید.

لنزهای کیت برای دوربین‌های بدون آینه با سنسور کراپ معمولاً طراحی جمع‌وجوری دارند که مشخصاً حمل آنها را راحت‌تر می‌کند و بر جذابیت این نوع دوربین‌ها می‌افزاید. لنزهای زوم استاندارد مجزا برای دوربین‌های بدون آینه اما معمولاً اندازه‌ی بزرگتری دارند و سنگین‌تر هستند، اما در عوض معمولاً نرخ دیافراگم ثابتی دارند که اغلب در حالت زوم‌شده در حدود ۲ استاپ سریع‌تر از لنزهای کیت است. این ویژگی برای دست‌یابی به عمق میدان کمتر و استفاده از سرعت شاترهای سریع‌تر زیر نور کم عالی است. این لنزها همچنین معمولاً کیفیت ساخت بهتری دارند.

بنابراین، این لنزهای زوم استاندارد می‌توانند بهترین جایگزین برای لنز کیت عرضه‌شده با دوربین‌ها باشند.

در ادامه با هم بهترین لنزهای زوم استاندارد برای دوربین‌های کانن، نیکون، سونی و فوجی‌فیلم را مرور می‌کنیم.

بهترین لنزهای زوم استاندارد

بخش اول: دوربین‌های کانن

۱. Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM

بهترین زوم استاندارد کانن، اگرچه گران است و تنها برای مانت RF دوربین‌های بدون آینه کانن ساخته شده

مشخصات
مانت: Canon RF
فول‌فریم: بله
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۲۱/۱۵
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
حداقل فاصله فوکوس: ۲۱ تا ۳۸ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۸۲ میلی‌متر
ابعاد: ۸۹ در ۱۲۶ میلی‌متر
وزن: ۹۰۰ گرم

نکات مثبت

  • کیفیت عکس فوق‌العاده
  • کیفیت ساخت شگفت‌انگیز
  • امکانات زیاد

نکات منفی

  • بسیار گران

این لنز با مانت RF برای دوربین‌های بدون آینه کانن با وزن ۹۰۰ گرمی و ابعاد ۸۹ در ۱۲۶ میلی‌متری کمی بزرگتر و سنگین‌تر از لنز EF 24-70mm f/2.8 برای دوربین‌های DSLR کانن است و ابعادش باعث می‌شود که بدنه دوربین‌های با مانت R یا RF کوچک به نظر برسند. البته مشکل فقط اندازه‌ی بزرگ این لنز نیست. قیمت این لنز بسیار بیشتر از لنزهای زوم رده‌ی حرفه‌ای کانن برای دوربین‌های تک‌لنزانعکاسی است و تقریباً ۲.۵ برابر لنز RF 24-105mm.

اما به هر حال، کیفیت ساخت این لنز درجه‌یک است، مقاوم در برابر آب و هوا با روکش فلورین روی مؤلفه‌های جلویی و عقبی لنز. کار با این لنز با امکان تنظیم رینگ کنترل راحت‌تر است. این لنز مجهز به فوکوس خودکار فوق‌العاده سریعِ Nano USM و لرزشگیر ۵ استاپه است. همچنین گزینه‌ی «de-click» برای رینگ کنترل مزیت دیگری برای فیلمبرداران جدی است. این ویژگی باعث می‌شود که هنگام تغییر فوکوس تغییری در فاصله کانونی ایجاد نشود. علاوه بر این، حداقل فاصله فوکوس در فاصله کانونی کمتر به‌طرز شگفت‌انگیزی کم است، چیزی در حدود ۲۱ سانتی‌متر.

عملکرد اپتیکی این لنز حرف ندارد، شارپنس مرکز عکس در تمامی فواصل کانونی عالی است، حتی در حالت واید. از این نظر، این لنز به‌راحتی لنز EF 24-70mm f/2.8 را پشت سر می‌گذارد، کما این که بهبود قابل توجهی از نظر شارپنس در گوشه‌های تصویر نیز در آن می‌بینیم. انحراف‌های رنگی در دامنه‌ی زوم کم تا میانه و دیستورشن بشکه‌ای در حالت واید نیز کاهش یافته است. روی‌هم‌رفته، کیفیت اپتیکی تصویری که از این لنز خواهید گرفت فوق‌العاده خواهد بود.

۲. Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

بهترین لنز زوم استاندارد برای دوربین‌های DSLR کراپ کانن

مشخصات
مانت: Canon EF-S
فول‌فریم: خیر
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۹/۱۲
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۷
حداقل فاصله فوکوس: ۳۵ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۷۷ میلی‌متر
ابعاد: ۸۴ در ۱۱۱ میلی‌متر
وزن: ۶۴۵ گرم

نکات مثبت

  • بسیار شارپ به‌عنوان یک لنز APS-C
  • دیافراگم ثابت و سریع

نکات منفی

  • لرزشگیر آنقدرها مؤثر نیست.
  • عدم مقاومت در برابر آب و هوا

با این‌که دیافراگم نسبتاً سریع و ثابت این لنز یک مزیت به حساب می‌آید، اما نکته‌ی منفی‌اش این است که این لنز را برای بدنه‌های APS-C بزرگ و سنگین کرده. با این وجود، این لنز با وزن ۶۴۵ گرمی هنوز هم ۱۶۰ گرم سبک‌تر از لنز مشابه فول‌فریم EF 24-70mm f/2.8 است.

رینگ طلایی آلتراسونیک در جلو به این لنز ظاهری قدیمی داده. درونش، یک لرزشگیر نسبتاً قدیمی وجود دارد که تنها تا سه استاپ می‌تواند مؤثر باشد. شرکت کانن هیچ‌گاه برای دوربین‌های APS-C لنزهای سری L نساخته اما این یکی می‌تواند با آن کیفیت نزدیکی کند. به هر حال، این لنز فاقد مقاومت در برابر عوامل آب‌وهوایی است و هود آن را باید جداگانه خرید.

سیستم فوکوس خودکار آلتراسونیک سریع و دقیق است که با امکان فوکوس دستی روی فوکوس خودکار تکمیل می‌شود. شارپنس این لنز به‌طرز قابل توجهی بهتر از تمامی لنزهای APS-C حال حاضر کانن است، انحراف رنگی و دیستورشن بهتر کنترل شده‌اند و بوکه نیز بهتر است. روی‌هم‌رفته، این لنز ثابت کرده که «جدیدتر بودن» همیشه به‌معنای «بهتر بودن» نیست. با این اوصاف، ما همچنان مشتاقیم که نسخه‌ی به‌روزشده‌ی این لنز را برای استفاده روی جدیدترین دوربین‌های APS-C کانن مثل ۹۰D ببینیم.

۳. Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

بهترین لنز زوم استاندارد برای دوربین‌های DSLR کانن

مشخصات
مانت: Canon EF
فول‌فریم: بله
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۸/۱۳
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
حداقل فاصله فوکوس: ۳۸ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۸۲ میلی‌متر
ابعاد: ۸۹ در ۱۱۳ میلی‌متر
وزن: ۸۰۵ گرم

نکات مثبت

  • محکم و مقاوم در برابر آب‌وهوا
  • دیافراگم ثابت و سریع
  • شارپنس فوق‌العاده

نکات منفی

  • نداشتن لرزشگیر اپتیکی

انتشار نسخه اولیه‌ی این لنز که برای عکاسان حرفه‌ای و بسیار علاقه‌مند طراحی شده، به سال ۲۰۰۲ برمی‌گردد. نسخه‌ی Mark II که حاصل یک اصلاح اساسی است ده سال بعد بازار را مال خود کرد.

این لنز محکم‌تر و مقاوم‌تر از نسخه‌ی اولیه است. روکش‌های فلورین روی مؤلفه‌های جلویی و عقبی لنز به دفع رطوبت و چربی کمک کرده و کار تمیز کردن لنز را راحت‌تر می‌کنند. با توجه به این‌که سیگما و تامرون در لنزهای ۷۰-۲۴ خود لرزشگیرهای کارآمدی دارند، عدم وجود لرزشگیر در این لنز کانن دلسردکننده است.

شارپنس این لنز اما فوق‌العاده است، حتی در حالت واید در f/2.8، با این حال در کل به کیفیت فوق‌العاده بالای لنز RF 24-70mm f/2.8 کانن نمی‌رسد. همچنین از نظر میزان انحراف رنگی و دیستورشن بشکه‌ای در فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متری این لنز از رقیبش شکست می‌خورد، با این حال در حالت زوم‌شده دیستورشن کمتری دارد.

۴. Canon RF 24-105mm f/4L IS USM

دارندگان دوربین‌های بدون آینه فول فریم با این لنز احتمالاً بهترین لنز زوم «کیت» کانن را خواهند داشت.

مشخصات
مانت: Canon RF
فول‌فریم: بله
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۸/۱۴
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
حداقل فاصله فوکوس: ۴۵ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۷۷ میلی‌متر
ابعاد: ۸۴ در ۱۰۷ میلی‌متر
وزن: ۷۰۰ گرم

نکات مثبت

  • طراحی جمع‌وجور
  • کیفیت تصویر چشمگیر
  • مقاوم در برابر آب‌وهوا

نکات منفی

  • انحراف رنگی جزئی

این لنز که برای بدنه‌های بدون آینه ساخته شده، نسبت به لنز EF 24-105mm f/4L کوچکتر و سبکتر است که باعث می‌شود با بدنه‌های کوچکتر بدون‌آینه جور باشد. همان‌گونه که از یک لنز سری L انتظار می‌رود، این لنز کیفیت ساخت عالی دارد و مقاوم در برابر آب و هواست و با هود عرضه می‌شود.

علاوه بر روکش فلورین، این لنز به یک لرزشگیر ۵ استاپه مجهز است که از تمامی لنزهای زوم استاندارد تک‌لنزانعکاسی‌های کانن عملکرد بهتری دارد. این لنز همچون لنز EF-S 18-135mm به سیستم فوکوس خودکار Nano USM مجهز است که برای عکاسی سریع است و امکان فوکوس کردن بسیار نرم در هنگام فیلمبرداری را مهیا می‌کند. یکی از مزیت‌های لنزهای مانت RF رینگ کنترل سفارشی آنهاست. این رینگ در جلو لنز قرار می‌گیرد. کانن قابلیت «de-click» را برای آن دسته از فیلمبردارانی مهیا کرده که به‌کنترل‌های نرمی که پله‌ای نیستند نیاز دارند. این رینگ کنترل را می‌توان به سازوکارهایی مثل دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو اختصاص داد.

این لنز از نظر حفظ شارپنس در کل سطح عکس در دامنه‌ی کم تا میانه‌ی زوم نسبت به لنز EF 24-105mm L برتری دارد. شارپنس مرکزی نیز تا دامنه‌ی پایانی زوم بهتر است، اما شارپنس گوشه‌های تصویر در این دامنه در هر دو لنز یکسان است. این لنز RF همچنین دیستورشن یا اعوجاج بشکه‌ای در حالت واید را بهتر کنترل کرده.

۵. Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM

یک لنز زوم استاندارد مقرون‌به‌صرفه عالی، به‌ویژه به‌عنوان لنز کیت دوربین کانن ۶D Mark II

مشخصات
مانت: Canon EF
فول‌فریم: بله
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۷/۱۳
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۷
حداقل فاصله فوکوس: ۴۰ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۷۷ میلی‌متر
ابعاد: ۸۳ در ۱۰۴ میلی‌متر
وزن: ۵۲۵ گرم

نکات مثبت

  • جمع‌وجور و سبک
  • فوکوس خودکار و لرزشگیر خوب

نکات منفی

  • عدم مقاومت در برابر آب و هوا
  • نداشتن درجه‌بندی فاصله فوکوس

این لنز کیت تنها لنز زوم استاندارد فول‌فریم غیر از سری L است که کانن ساخته. نبود نواره‌ی قرمز رنگ در جلو لنز از نداشتن مقاومت در برابر عوامل آب و هوایی خبر می‌دهد. این لنز کمی کوچکتر از لنز EF 24-105mm f/4L و به‌طرز قابل‌ملاحظه‌ای سبکتر است. فوکوس خودکار این لنز با سیستم stepping motor کار می‌کند و طبق معمول دارای درجه‌بندی فاصله فوکوس نیست. به هر حال، لرزشگیر ۴ استاپه می‌تواند مؤثر باشد.

فوکوس خودکار سریع و تقریباً بی‌صداست، و با وجود این که اعتبار سری L را ندارد، خیلی خوب خودش را ثابت می‌کند. این لنز حس خوش‌ساخت بودن را منتقل می‌کند و حلقه‌های زوم و فوکوس با دقت بالایی کار می‌کنند. همان‌طور که در لنزهای STM معمول است، حلقه فوکوس همبند الکترونیکی دارد که امکان تنظیمات دقیق را مهیا می‌کند.

این لنز با وجود وزن بسیار پایینش از نظر کیفیت تصویر خوب عمل می‌کند. در تمامی طول فواصل کانونی حتی در حالت واید شارپنس خوبی را شاهدیم. دیستورشن، انحراف رنگی و وینیِتینگ کمینه‌اند و روی دوربین ۶D Mark II و اکثر تک‌لنزانعکاسی‌های فول فریم جدید می‌توان از اصلاح خودکار این دوربین‌ها بهره برد.

۶. Canon EF 24-70mm f/4L IS USM

یک لنز زوم استاندارد جمع‌وجور و همه‌کاره، با این که شاید از نظر شارپنس بهترین نباشد

مشخصات
مانت: Canon EF
فول‌فریم: بله
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۵/۱۲
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
حداقل فاصله فوکوس: ۳۸ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۷۷ میلی‌متر
ابعاد: ۸۳ در ۹۳ میلی‌متر
وزن: ۶۰۰ گرم

نکات مثبت

  • کوچک و سبک
  • لرزشگیر هیبریدی کارآمد
  • حالت ماکرو خوب

نکات منفی

  • شارپنس می‌توانست بهتر باشد.

عکاسان حرفه‌ای معمولاً برای ارتقاء زوم استاندارد خود لنز ۷۰-۲۴ f/2.8 را انتخاب می‌کنند. اما این لنزها معمولاً بزرگ و سنگین هستند و وزن‌شان به حدود یک کیلوگرم می‌رسد. دیافراگم f/4 در این لنز موجب کوچکتر و سبکتر شدن آن شده است، با این حال هنوز هم ۷۵ گرم سنگین‌تر از گزینه قبلی است.

ویژگی‌های سری L از جمله مقاومت در برابر عوامل آب و هوایی در این لنز نیز وجود دارد. سیستم فوکوس خودکار آلتراسونیک سریع و ساکت است و می‌توان همیشه روی فوکوس خودکار فوکوس را به‌صورت دستی تغییر داد. این لنز کیفیت ساخت خیلی خوبی دارد و روکش‌های فلورین نیز به کار رفته‌اند.

یکی از جذابیت‌هایی که کمتر به آن توجه شده این است که سوئیچ قفل زوم یک موقعیت فشاری اضافی دارد که فضای بیشتری برای عکاسی ماکرو مهیا می‌کند. با این کار حداکثر بزرگنمایی به مقدار قابل‌توجه x0.7 ارتقاء می‌یابد که دو الی سه برابر بیشتر از اکثر لنزهای زوم استاندارد است. مهمتر آن که، ویژگی «لرزشگیر هیبریری» در حالت ماکرو نیز موجود است که لرزش‌های عمودی و افقی و نیز لرزش‌های متعارف‌تر زاویه‌دار را اصلاح می‌کند. این ویژگی، که در جدیدترین لنز ماکرو ۱۰۰ میلی‌متری کانن نیز قرار گرفته، لرزشگیر لنز را برای عکاسی از فواصل بسیار نزدیک بسیار مؤثرتر می‌کند.

این لنز روی کاغذ باید یک ستاره باشد. اما در عمل، عملکرد وضوح و شارپنس آن در تمامی فواصل کانونی و تمامی دیافراگم‌ها چندان جذاب نیست. لرزشگیر معمولاً مؤثر است و کنترل خوبی روی دیستورشن‌ها و انحراف‌های رنگی شده، اما باید بگوییم که از این لنز نباید شارپ‌ترین عکس‌ها را انتظار داشته باشید.

بخش دوم: دوربین‌های نیکون

 

۱. Nikon Z 24-70mm f/2.8 S

بهترین لنز زوم استاندارد نیکون، اما فقط برای دوربین‌های بدون آینه مانت Z نیکون

مشخصات
مانت: Nikon Z
فول‌فریم: بله
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۷/۱۵
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
حداقل فاصله فوکوس: ۳۸ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۸۲ میلی‌متر
ابعاد: ۸۹ در ۱۲۶ میلی‌متر
وزن: ۸۰۵ گرم

نکات مثبت

  • کیفیت تصویر شگفت‌انگیز
  • کیفیت ساخت فوق‌العاده و بسیار خوش‌دست
  • رینگ کنترل قابل تنظیم

نکات منفی

  • نسبتاً بزرگ و سنگین

سخت می‌توان در برابر این لنز زوم پیشرفته برای دوربین‌های مانت Z نیکون مقاومت کرد. طراحی اپتیکی این لنز تقریباً گوستینگ و فلر را از بین می‌برد. روکش‌های فلورین روی جلو و عقب قرار دارند، یک دیافراگم الکترومغناطیسی و حتی چند محرک فوکوس خودکار برای افزایش سرعت و دقت.

امکانات افزوده‌ای مثل یک رینگ کنترل اضافه، کلید L-Fn و یک نمایشگر OLED نیز در این لنز وجود دارد. آخری می‌تواند عدد دیافراگم، موقعیت زوم، فاصله‌ی فوکوس و نیز عمق میدان را نمایش دهد. از نظر تجربه‌ی کار با این لنز کافی است همین را بگوییم که این لنز فوق‌العاده خوش‌دست است و سبک‌تر از هم‌رده‌اش برای تک‌لنزانعکاسی‌های نیکون.

از نظر عملکرد، این لنز با عملکرد و کیفیت اپتیکی درجه یک، کیفیتی که معمولاً باید آن را در بهترین لنزهای پرایم سراغ بگیریم، پا به عرصه گذاشته. شارپنس مرکز عکس بی‌نظیر است و تا منتهی‌الیه لبه‌های عکس به‌خوبی حفظ می‌شود. در فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر تقریباً هیچ انحراف رنگی‌ای دیده نمی‌شود و این مقدار در فواصل کانونی میانی تا انتهایی حتی کمتر است، کما این که با این لنز اساساً دیستورشنی هم نخواهید داشت.

۲. Nikon AF-S 24-70mm f/2.8E ED VR

بهترین لنز زوم استاندارد برای دوربین‌های DSLR نیکون

مشخصات
مانت: Nikon F
فول‌فریم: بله
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۲۰/۱۶
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
حداقل فاصله فوکوس: ۳۸ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۸۲ میلی‌متر
ابعاد: ۸۸ در ۱۵۵ میلی‌متر
وزن: ۱۰۷۰ گرم

نکات مثبت

  • بهترین کیفیت تصویر برای لنزهای DSLR نیکون
  • کیفیت ساخت حرفه‌ای

نکات منفی

  • اندازه بسیار بزرگ و وزن خیلی زیاد
  • گران

این لنز با طول ۱۵۵ میلی‌متر یکی از بزرگترین لنزهای زوم استاندارد بازار است و وزنی بیش از یک کیلوگرم دارد.

این نسخه که چند سال پیش با طراحی کاملاً جدیدی عرضه شد، به لرزشگیر ۴ استاپه مجهز شده است که در نسخه‌ی قبلی وجود نداشت. این لنز مجهز به روکش‌های فلورین روی مؤلفه‌های جلویی و عقبی، ۹ تیغه‌ دیافراگم و نیز کنترل الکترومغناطیسی است.

با این که از این لنز می‌توان نتایج فوق‌العاده‌ای حاصل کرد، در آزمایش‌های ما آن‌چنان شگفت‌زده‌مان نکرد. این لنز از نظر شارپنس از همتای خود برای مانت Z شکست می‌خورد. همچنین انحراف رنگی، دیستورشن و وینیتینگ بسیار بیشتری نشان می‌دهد. به هر حال، سنجش این که لنزهای مانت Z تا چه حد می‌توانند از اصلاحات درون‌دوربینی کمک بگیرند دشوار است.

۳. Nikon AF-S DX 16-80mm f/2.8-4E ED VR

بهترین لنز زوم استاندارد در رده DX

مشخصات
مانت: Nikon F
فول‌فریم: خیر
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۷/۱۳
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۷
حداقل فاصله فوکوس: ۳۵ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۷۲ میلی‌متر
ابعاد: ۸۰ در ۸۶ میلی‌متر
وزن: ۴۸۰ گرم

نکات مثبت

  • دیافراگم سریع در تمامی فواصل کانونی
  • بسیار کارآمد

نکات منفی

  • انحراف رنگی مشهود
  • دیستورشن و وینیتینگ قابل ملاحظه

این لنز سیستم فوکوس خودکار قدیمی اما کارآمد آلتراسونیک رینگ تایپ را با نسل جدید دیافراگم الکترومغناطیسی تلفیق کرده است. این ویژگی به حفظ دقت نوردهی‌ها در حالت عکاسی پیاپی، به‌ویژه موقع استفاده از بدنه‌های سریع کمک می‌کند.

دامنه زوم این لنز معادل ۲۴ تا ۱۲۰ میلی‌متر فول‌فریم است. همچون سایر لنزهای تک‌لنزانعکاسی‌های DX، این لنز دارای ۷ تیغه دیافراگم است که به‌خوبی گرد می‌شوند، و نیز یک لرزشگیر ۴ استاپه.

این لنز در بیشتر فواصل کانونی بسیار شارپ است اما در انتهای فاصله کانونی خود (حالت تله) به‌طرز قابل ملاحظه‌ای افت می‌کند. در ۱۶ میلی‌متر انحراف رنگی زیاد است اما با افزایش فاصله کانونی تا حد زیادی از بین می‌رود. دیستورشن بشکه‌ای و وینیِتینگ زیاد هستند، اما روی‌هم‌رفته از نظر کیفیت، چندکاره‌بودن و کارایی، این لنز همچنان بهترین لنز زوم استاندارد بازار برای رده DX به حساب می‌آید.

۴. Nikon Z 24-70mm f/4 S

یک لنز زوم استاندارد جمع‌وجور و مقرون‌به‌صرفه برای دوربین‌های Z نیکون

مشخصات
مانت: Nikon Z
فول‌فریم: بله
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۴/۱۱
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۷
حداقل فاصله فوکوس: ۳۰ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۷۲ میلی‌متر
ابعاد: ۷۸ در ۸۹ میلی‌متر
وزن: ۵۰۰ گرم

نکات مثبت

  • کیفیت تصویر چشمگیر
  • طراحی جمع‌وجور
  • قیمت مناسب

نکات منفی

  • تنها برای دوربین‌های با مانت Z نیکون

لنز زوم استاندارد مانت Z مقرون‌به‌صرفه‌تر نیکون با روکش نانو کریستال گوستینگ و فلر را دفع می‌کند و با روکش فلورین در جلو و عقب لنز رطوبت و چربی را. سیستم فوکوس خودکار stepping motor با دقت و سرعت زیاد و تقریباً بدون صدا کار می‌کند و رینگ فوکوس قابل‌تنظیم، افزونه‌ای کاربردی است. اما به هر حال، خبری از کاهش لرزش اپتیکی (VR) نیست.

با آزمایش این لنز تحت تأثیر قرار گرفتیم. با وجود عرضه‌ی چند لنز فوق‌العاده و گران برای مانت Z، کیفیت تصویر و کارایی این لنز به‌عنوان یک لنز زوم کیت همچنان چشمگیر است. شارپنس مرکزی در تمام فواصل کانونی درخشان است، اما در گوشه‌ها کمی افت می‌کند. اساساً هیچ انحراف رنگی قابل ملاحظه‌ای در این لنز وجود ندارد، حتی در گوشه‌های عکس، و از نظر دیستورشن نیز مشکلی وجود ندارد. 

۵. Nikon Z DX 16-50mm f/3.5-6.3 VR

یک لنز بسیار کوچک و سبک برای مانت DX Z نیکون که از نظر کارایی حرف ندارد

مشخصات
مانت: Nikon Z
فول‌فریم: خیر
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۹/۷
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۷
حداقل فاصله فوکوس: ۲۰ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۴۶ میلی‌متر
ابعاد: ۷۰ در ۳۲ میلی‌متر
وزن: ۱۳۵ گرم

نکات مثبت

  • به‌طرز شگفت‌انگیزی کوچک و سبک
  • عملکرد اپتیکی قوی
  • لرزشگیر اپتیکی کارآمد

نکات منفی

  • بیشینه دیافراگم نه‌چندان سریع

این لنز کیت با وزن تنها ۱۳۵ گرم و طول ۳ سانتی‌متری روی دوربین Z 50 نیکون کوچک به نظر می‌رسد. در واقع، مسیر اُپتیکی این لنز به‌واسطه‌ی قطر بزرگ فلانژ مانت Z کوتاه شده است. حتی وقتی این لنز برای استفاده باز می‌شود، طولش تنها به ۵.۵ تا ۶ سانتی‌متر می‌رسد. تنها نکته‌ی منفی این لنز دیافراگم نسبتاً بسته‌ی f/6.3 آن در حالت زوم‌شده است.

نسل جدید لرزشگیر اپتیکی VR تا ۴.۵ استاپ مؤثر است که از این نظر سایر لنزهای زوم استاندارد نیکون را شکست می‌دهد. کیفیت ساخت لنز خوب است اگر چه اتصال مانت پلاستیکی دارد، اما بسیار بادوام است.

شارپنس عالی است، حتی در حالت واید و از این نظر لنز کیت ۵۵-۱۸ میلی‌متری AF-P DX را شکست می‌دهد. به هر حال، هر دو لنز در باقی فواصل کانونی و دیافراگم‌ها شارپنس بسیار مشابهی دارند. همچنین اصلاحات خودکار از میزان دیستورشن و انحراف رنگی می‌کاهند.

۶. Nikon AF-S 24-120mm f/4G ED VR

یک لنز زوم استاندارد قدیمی اما قوی برای DSLR های فول فریم نیکون

مشخصات
مانت: Nikon F
فول‌فریم: بله
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۷/۱۳
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
حداقل فاصله فوکوس: ۴۵ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۷۷ میلی‌متر
ابعاد: ۸۴ در ۱۰۴ میلی‌متر
وزن: ۷۱۰ گرم

نکات مثبت

  • دامنه زوم بالا
  • مقاوم در برابر آب و هوا

نکات منفی

  • شارپ‌ترین لنز نیست.
  • لرزشگیر تنها تا ۳.۵ استاپ کارایی دارد.

این لنز که در واقع نسخه دوم لنز موفق نیکون AF-S 24-120mm VR است، دارای یک دیافراگم ثابت و لرزشگیر به‌روزشده است. با این حال، از فروش این لنز ده سالی می‌گذرد و لرزشگیر ۳.۵ استاپی حالا از اکثر لنزهای جدیدتر نیکون ضعیف‌تر است.

همچون لنز جدیدتر مانت Z نیکون ۷۰-۲۴ میلی‌متری f/4، این لنز در برابر آب و هوا مقاوم است و همراه هود عرضه می‌شود.

شارپنس در سراسر دامنه زوم خیلی خوب حفظ می‌شود، از مرکز تا گوشه‌های عکس. به هر حال، انحراف رنگی و دیستورشن‌ها اگر اصلاح نشوند بسیار قابل‌ملاحظه‌تر از نسل جدید لنزهای مانت Z هستند. این لنز برای دوربین‌های D750 و دوربین‌های تک‌لنزانعکاسی فول فریم قدیمی‌تر مناسب است، اما از نیکون‌های با رزولوشن بالا مانند D850 بیشترین بهره را نمی‌برد.

۷. Nikon AF-S DX 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR

بهترین لنز برای دست‌یابی به حالت تله‌فتو در میان لنزهای زوم استاندارد DSLR نیکون DX

مشخصات
مانت: Nikon F
فول‌فریم: خیر
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۷/۱۲
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۷
حداقل فاصله فوکوس: ۴۵ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۶۷ میلی‌متر
ابعاد: ۷۸ در ۹۷ میلی‌متر
وزن: ۴۹۰ گرم

نکات مثبت

  • عملکرد اپتیکی خوب
  • قیمت معقول

نکات منفی

  • داشتن انحراف رنگی
  • بزرگ و سنگین به‌عنوان یک لنز DX

این لنز که با اختلاف بزرگترین دامنه‌ی زوم را در میان لنزهای زوم کیت دوربین‌های DX دارد، ۲.۵ تا ۳.۵ برابر سنگین‌تر نیز هست. مهمترین عامل این وزن سنگین زوم بسیار بلند این لنز است که معادل ۲۷ تا ۲۱۰ میلی‌متر فول فریم را در بر می‌گیرد.

فوکوس خودکار بر مبنای سیستم آلتراسونیک رینگ‌تایپ مرسوم کار می‌کند و امکان فوکوس دستی روی فوکوس خودکار وجود دارد. دیافراگم از طریق یک اهرام مکانیکی کنترل می‌شود که این باعث می‌شود این لنز نیکون تنها لنز زوم «کیت» استاندارد DX باشد که کاملاً با دوربین‌های DSLR قدیمی سازگار است. همچنین این تنها لنز در رده خودش است که اتصال مانت فلزی غیرقابل نفوذ در برابر آب و هوا دارد.

با وجود به این دامنه زوم بالا، کیفیت تصویر کمی فدا شده است. شارپنس در حالت واید و حالت تله خیلی خوب است، اما در فواصل کانونی میانی کمی افت می‌کند. فوکوس خودکار سریع است و لرزشگیر تا ۴ استاپ مؤثر عمل می‌کند.

بخش سوم: دوربین‌های سونی

۱. Sony FE 24-70mm f/2.8 G Master

عملکرد این لنز زوم استاندارد فول فریم بی‌نظیر است!

مشخصات
مانت: Sony E
فول‌فریم: بله
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۸/۱۳
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
حداقل فاصله فوکوس: ۳۸ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۸۲ میلی‌متر
ابعاد: ۸۸ در ۱۳۶ میلی‌متر
وزن: ۸۸۶ گرم

نکات مثبت

  • شارپنس چشمگیر
  • بوکه عالی
  • کیفیت ساخت درجه یک

نکات منفی

  • بزرگ و سنگین

این لنز با قیمت پنج برابری لنز کیت ۷۰-۲۸ میلی‌متری از نظر کیفیت اپتیکی بی‌رقیب است. کیفیت ساخت این لنز حس محکمی و خوش‌ساخت بودن را منتقل می‌کند. با این که این لنز لرزشگیر اپتیکی ندارد اما در عوض دوربین‌های فول‌فریم جدیدتر سونی با لرزشگیر درون‌دوربینی‌شان این خلاء را جبران می‌کنند.

شارپنس و کنتراست در تمامی فواصل کانونی در یک کلام عالی است و روکش AR نانو گوستینگ و فلر را دفع می‌کند.

۲. Sony E 16-55mm f/2.8 G

استانداردی جدید برای لنزهای زوم استاندارد APS-C سونی

مشخصات
مانت: Sony E
فول‌فریم: خیر
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۷/۱۲
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
حداقل فاصله فوکوس: ۳۳ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۶۷ میلی‌متر
ابعاد: ۷۳ در ۱۰۰ میلی‌متر
وزن: ۴۹۴ گرم

نکات مثبت

  • کیفیت تصویر فوق‌العاده
  • مقاوم در برابر آب و هوا

نکات منفی

  • دیستورشن بشکه‌ای در ۱۶ میلی‌متر
  • خیلی گران

این لنز به‌عنوان یک لنز زوم استاندارد تمامی ویژگی‌های مثبت را دارد. این لنز که برای کار با دوربین‌های سری A6000 سونی طراحی شده، کیفیت تصویر تأثیرگذاری را با شارپنس و کنتراستی شگفت‌انگیز و بوکه دلپذیر ارائه می‌دهد.

اکنون محصول خوش‌دست‌تری را شاهدیم که یک دکمه حفظ فوکوس قابل تنظیم به آن اضافه شده است. این لنز کیفیت ساخت بالایی دارد و مقاوم در برابر آب و هوا نیز هست. فوکوس خودکار بسیار سریع و فوق‌العاده دقیق است.

تنها نکته منفی نداشتن لرزشگیر اپتیکی و دیستورشن بشکه‌ای در حالت واید است که البته این مشکلات می‌توانند درون خود دوربین یا طی ویرایش عکس اصلاح شوند.  

۳. Sony FE 28-70mm f/3.5-5.6 OSS

یک لنز زوم استاندارد مقرون‌به‌صرفه

مشخصات
مانت: Sony E
فول‌فریم: بله
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۹/۸
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۷
حداقل فاصله فوکوس: ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۵۵ میلی‌متر
ابعاد: ۷۳ در ۸۳ میلی‌متر
وزن: ۲۹۵ گرم

نکات مثبت

  • لرزشگیر اپتیکی
  • جمع‌وجور و سبک

نکات منفی

  • شارپنس معمولی
  • عدم مقاومت در برابر آب و هوا

این یک لنز کیت محبوب برای بدنه‌های آلفاسون است. این لنز به‌عنوان یک لنز زوم استاندارد فول‌فریم و با وجود جمع‌شونده نبودنش، بسیار کوچک و سبک است. این لنز همچنین مجهز به یک لرزشگیر اپتیکی سه‌استاپه است که روی نسل قدیمی‌تر بدنه‌های A7 که فاقد لرزشگیر درون‌دوربینی هستند بسیار به کار می‌آید. کیفیت ساخت در کل خوب است، و با وجود مقاومت در برابر غبار و رطوبت، فاقد رینگ لاستیکی دور اتصال مانت فلزی است.

به هر حال، کیفیت شارپنس کمی مأیوس‌کننده است، که آن را با آن دسته از فول‌فریم‌های سونی که تعداد مگاپیکسل را افزایش می‌دهند، از جمله A7R IV و A9 II، کمی ناهماهنگ می‌کند.

بخش چهارم: دوربین‌های فوجی‌فیلم

۱. Fujinon XF16-55mm f/2.8 R LM WR

یک لنز زوم استاندارد بی‌نظیر برای ‌دوربین‌های بدون آینه APS-C فوجی‌فیلم

مشخصات
مانت: Fujifilm X
فول‌فریم: خیر
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۷/۱۲
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
حداقل فاصله فوکوس: ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۷۷ میلی‌متر
ابعاد: ۸۴ در ۱۰۶ میلی‌متر
وزن: ۶۵۵ گرم

نکات مثبت

  • کیفیت تصویر چشمگیر
  • بسیار خوش‌دست

نکات منفی

  • بزرگ و سنگین
  • نداشتن لرزشگیر اپتیکی

این لنز با قیمت حدوداً چهار برابری لنز XC15-45mm f/3.5-5.6 OIS PZ بهترین گزینه برای ارتقاء لنز زوم استاندارد کاربران دوربین‌های APS-C فوجی‌فیلم است.

البته این لنز فاقد لرزشگیر اُپتیکی است، اما مقاوم در برابر آب و هواست و مجهز به سیستم سریع فوکوس خودکار «موتور خطی» با بیشینه دیافراگم ثابت f/2.8 و یک رینگ کنترل. این لنز با ۲ استاپ سرعت بیشتر نسبت به لنز کیت ۴۵-۱۵ فوجی‌فیلم در حالت تله، عمق میدان باریک‌تری به شما خواهد داد.

با این که این لنز شاید برای دوربین‌های APS-C زیادی بزرگ و سنگین باشد اما در عوض از نظر کیفیت ساخت، خوش‌دستی و کیفیت تصویر عملکردی عالی دارد.

۲. Fujinon XF16-80mm f/4 R OIS WR

یک لنز زوم استاندارد همه‌کاره که گزینه‌ای عالی برای کاربری عمومی است

مشخصات
مانت: Fujifilm X
فول‌فریم: خیر
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۶/۱۲
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۹
حداقل فاصله فوکوس: ۳۵ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۷۲ میلی‌متر
ابعاد: ۷۸ در ۸۹ میلی‌متر
وزن: ۴۴۰ گرم

نکات مثبت

  • لرزشگیر اپتیکی ۶ استاپه
  • مقاوم در برابر آب و هوا
  • عملکرد اپتیکی خوب

نکات منفی

  • در حالت ۱۶ میلی‌متری لبه‌های عکس کمی نرم می‌شوند.

با وجود لنز عالی اما گران XF16-55mm f/2.8 R LM WR و لنز بسیار مطمئن XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS، جای یک لنز خالی است که فضای بین این دو را پر کند. لنز XF16-80mm f/4 R OIS WR همین کار را می‌کند. این لنز زوم استاندارد جمع‌وجور با پوشش دامنه فاصله کانونی معادل ۲۴ تا ۱۲۰ میلی‌متری از بیشینه دیافراگم ثابت f/4 بهره می‌برد. با این که مثل گزینه قبلی سریع نیست اما در عوض سبکتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

این لنز از یک سیستم لرزشگیر اپتیکی عالی ۶ استاپه بهره می‌برد و از ده ناحیه از نظر آب و هوایی درزگیری شده تا با مقاومت در برابر آب و هوای دوربین‌های پیشرفته‌ی فوجی هماهنگ باشد. عملکرد اپتیکی بسیار خوب است—اگرچه دوست داشتیم شارپنس بیشتری در گوشه‌های عکس در حالت واید ببینیم، اما غیر از این عیب دیگری نمی‌توان از این لنز گرفت. این یک لنز عالی برای آنهایی است که به‌دنبال یک لنز همه‌کاره برای کاربردهای عمومی هستند. ‌

۳. Fujifilm XC15-45mm f3.5-5.6 OIS PZ

این لنز زوم استاندارد تصاویر دلپذیری به دست می‌دهد، اما شاید زوم موتوری‌اش چنگی به دل نزند

مشخصات
مانت: Fujifilm X
فول‌فریم: خیر
تعداد مؤلفه‌ها/گروه‌ها: ۱۰/۹
تعداد تیغه‌های دیافراگم: ۷
حداقل فاصله فوکوس: ۱۳ تا ۳۵ سانتی‌متر
اندازه فیلتر: ۵۲ میلی‌متر
ابعاد: ۴۴ در ۶۳ میلی‌متر
وزن: ۱۳۵ گرم

نکات مثبت

  • طراحی جمع‌وجور
  • عملکرد اپتیکی منسجم

نکات منفی

  • زوم موتوری خیلی دقیق نیست.
  • انحراف رنگی می‌تواند قابل توجه باشد.

این لنز زوم استاندارد فوجی که در رنگ‌های سیاه و نقره‌ای تولید می‌شود، شاید به‌اندازه‌ی لنزهای مشابهش برای دوربین‌های میکرو چهار سوم کوچک و سبک نباشد اما با قابلیت جمع‌شوندگی در فضای زیادی صرفه‌جویی می‌کند و به‌عنوان یک لنز زوم استاندارد APS-C فوق‌العاده کوچک و سبک است.

این لنز دارای نوعی مکانیسم زوم موتوری است و با خاموش و روشن کردن دوربین لنز به‌صورت خودکار باز و بسته می‌شود. امکان زوم سریع و آهسته وجود دارد، بسته به این‌که چقدر رینگ زوم را بچرخانید. این قابلیت برای فیلمبرداری مفید است، اما برای تنظیمات خیلی دقیق در موقع عکاسی چندان ایده‌آل نیست.

حداقل فاصله‌ی فوکوس در حالت واید به‌طرز نامتعارفی کوتاه است. رینگ فوکوس الکترونیکی با دقت کار می‌کند و سیستم فوکوس خودکار stepping motor سریع و ساکت است. روی‌هم‌رفته، کیفیت تصاویر حاصل خیلی خوب است—شارپنس مرکز عکس در نیمه‌ی اول دامنه زوم بالاست، اما باید بگوییم که در فاصله کانونی ۴۵ میلی‌متری افت می‌کند.