” در تمامى لحظات زندگى روزمره مى توانیم لذت هاى بزرگى را کشف کنیم. “

کامبیز شافعى

bresson-cartier.jpg
هانرى کارتیه – برسون(۱) در سال ۱۹۰۸ در شانتلو(۲) به دنیا آمد. در ۱۹۳۰ به صورت جدى به عکاسى علاقه‏مند شد. و در سال‏۱۹۳۶ به فیلم‏سازى روى آورد و به عنوان دستیار کارگردان فرانسوى ژان رنوار(۳) به کار فیلم‏سازى پرداخت و در ساخت فیلم‏هاى «گردش‏در صحرا(۴)« و «قاعده‏بازى(۵)« با وى همکارى کرد. از فیلم‏هاى کارتیه – برسون مى‏توان به فیلمى درباره‏ى جنگ داخلى اسپانیا اشاره‏کرد.

نام کارتیه با انتشار کتاب «تصاویر آنى(۶)« در سال ۱۹۵۲ به عنوان یک عکاس به اوج رسید. سپس در سال ۱۹۵۵ کتاب«اروپاییان(۷)« او منتشر شد و عکس‏هاى او در عمارت مارسان(۸) در موزه لوور به نمایش گذاشته شد. در سال ۱۹۵۵ کتابى راجع به‏مسکو به نام «مسکو(۹)« و کتابى با نام «از چینى به چین دیگر(۱۰)« را منتشر کرد. در مدت جنگ کارتیه – برسون زندانى شد ولى‏سرانجام فرار کرد و به نیروهاى مقاومت پیوست. بعد از جنگ او یکى از پایه‏گذاران آژانس‏عکس مگنوم(۱۱) شد، تعدادى از عکاسان که تصمیم گرفتند منافعشان را خود اداره کنند. کارتیه‏برسون این شانس را داشت که نخستین عکس‏هاى خود را در نشریه هفتگى مصور فرانسه «وو»به چاپ برساند و از راهنمایى‏هاى «آندره کراتس» که یکى از عکاسان اصلى این مجله بود،برخوردار شود.

کارتیه – برسون به کشف درونیات افرادى اندیشید و در عکس‏هایش، به روح آدمى توجه‏داشت وى کوشید تا حالات او را منعکس کند. او مى‏گوید «ضرباهنگ ساختارى شکل‏ها توسطخود رویدادها پدید مى‏آید و کسى که مطابق این ضرباهنگ کار کند، «لحظه قطعى» را کشف‏خواهد کرد، لحظه‏اى که شکل و موضوع هماهنگ و آماده عکسبردارى مى‏شوند».

کارتیه – برسون با استفاده از دوربین سبک و ساده لایکا در آن زمان توانست امکان عکاسى‏سریع را بدست آورد. و با شناخت لحظه‏اى روانى و تسلط به آن تحول مهمى را در عکاسى ازمردم عادى به وجود آورد. و براساس این تحول بود که عکاسى مطبوعات که در آن زمان رو به‏کهنگى نهاده بود دگرگون شد.

بزرگترین کار او ارائه‏ى تصویرى خاص از کشور و مردم فرانسه است. سرزمینى با سنت‏هاى‏عمیق و محیطى آرام که بسترى مناسب براى تجارت است. او زیبایى صورى مشرق زمین را نیزثبت کرد اما نتوانست نگاه جامعى به آن اجتماع داشته باشد.

امتیاز اصلى او این است که توجه عکاسان را به این نکته جلب نمود که در تمامى لحظات‏زندگى روزمره مى‏توانیم لذت‏هاى بزرگى را کشف کنیم.

هانرى کارتیه – برسون در سوم آگوست سال ۲۰۰۴ در جنوب فرانسه درگذشت.


——————————————————————————–

۱) Henri Cartier – Bresson
۲) Chanteloop
۳) Jean Renoir
۴) Partie de Campagne
۵) Regle du Jeu
۶) Image la Sauvette
۷) Les Europإens
۸) Marsan
۹) Moscou
۱۰) ertual a enihc enud .
۱۱) mungam .

مجله بخارا > شماره ۳۷ > عکاسی > صفحات ۳۱۸ تا ۳۲۲