به اندازه یك تمبر، اما بزرگ

چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۸۵


منصور نصیرى

074244.jpg

مارگارت بورك وایت در سال ۱۹۰۶ در Bronx نیویورك متولد شد. در ۱۹۲۲ به خاطر علاقه وافرش به مارها مشغول تحصیل خزنده شناسى در دانشگاه كلمبیا شد و تحت تعلیمات كلارنس وایت به عكاسى علاقه مند شد.
سه سال بعد با اِوِرِت چپمن ازدواج كرد كه زندگى آنها یك سال بعد به طلاق انجامید.
بورك دانشگاه ها و كالج هاى بسیارى را از جمله دانشگاه میشیگان، دانشگاه پوردو میشیگان و وسترن ریزرو در كلیولند تجربه و عوض كرد تا سر انجام در سال ۱۹۲۷ از دانشگاه كرنل فارغ التحصیل شد.
یك سال بعد به كلیولند اوهایو رفت و در كارخانه فولاد «اوتیس» به عنوان عكاس صنعتى شروع به كار كرد.
در ۱۹۲۹ با سمت دستیار ویراستار براى مجله فورچون فعالیت مى كرد. از مارگارت بورك به عنوان اولین عكاس غربى كه اجازه ورود به اتحاد جماهیر شوروى را یافت نام مى برند. او همچنین اولین فوتوژورنالیست زنى است كه در مجله لایف - توسط هنرى لوسى- استخدام شد.
طى سال هاى اواسط دهه ۳۰ بورك مانند دوروتى لانگ از قربانیان خشكسالى «Dust Bowl» عكاسى كرد.
در ۱۹۳۷ به اتفاق ارسكین كالدول _ داستان نویس - كتاب «قیافه هایشان را دیده اید» منتشر كرد.
دو سال بعد با كالدول ازدواج كرد كه زندگى مشترك آنها نیز در ۱۹۴۲ به پایان رسید.
از او به عنوان اولین زن خبرنگار كه اجازه حضور در مناطق جنگى را طى سال هاى جنگ جهانى دوم یافت، نام مى برند.
دهه پنجاه براى بورك با بیمارى پاركینسون همراه بود و سرانجام در اوت ۱۹۷۱ شاتر دوربین بورك ۶۵ ساله براى همیشه بسته شد.
مارگارت بورك وایت یكى از عكاسان نوآور و مستعد قرن بیستم بود. او به عنوان یك زن پا به دنیایى گذاشت كه در تسلط مردان بود و توانست نام خود را در شمار عكاسانى كه تاریخى ترین لحظات تاریخ آمریكا را به تصویر كشیده اند ثبت كند.
در دهه ۲۰ عظمت صنعت و ماشین را در مقام یك عكاس صنعتى خلاق به تصویر كشید، طى سال هاى ركود فراگیر دهه ۳۰ فقر و رنج را مستندنگارى كرد و در سال هاى دهه ۴۰ تصویر حقیقى جنگ را به خانه آورد.
اواسط قرن بیستم زمان مهم و پربارى در تاریخ آمریكا است و مارگارت بورك وقایع عمده روز را عكاسى كرده است. در آن زمان بورك مى گفت: «هدف هنر جست وجوى زیبایى در جلوه هاى عظیم دوران است. امروز آن جلوه عظیم صنعت است.»
جسارت و شجاعت به همراه وسواس زیاد براى تهیه بهترین تصویر ممكن به عكس هاى او تمایز بخشید. در سال هایى كه به عنوان عكاس در مجله لایف كار مى كرد عكس هاى منحصر به فردى را مى آورد كه دیگران نگرفته یا نتوانسته بودند بگیرند و لایف از این طریق موفقیت كسب مى كرد.
بورك بارها جانش را براى تهیه عكس براى لایف به خطر انداخت تا آنها را در كنار نوشته هاى زنانه و با احساسش به چاپ برساند.
لایف در سال ۱۹۵۹ كه بورك وایت مشغول كشمكش و مبارزه با بیمارى پاركینسون بود عكس هاى آلفرد آیزنشتات را از زندگى روزمره و مبارزه شجاعانه بورك به چاپ رساند.
كتاب زندگینامه او «زندگى یك عكاس» به همراه عكس هاى سیاه و سفید درخشانش در شمار كتاب هایى است كه تقریباً در تمام كتاب خانه هاى مدارس و دانشگاه هاى آمریكا در دسترس جوانان قرار داده شده است.بورك وایت نه یك قدیسه بود و نه یك فعال اجتماعى. او در مقام هنرمندى بلندهمت كه از ثروت و شهرت هم لذت مى برد، عكس هاى یكتایى در معرض دید ما قرار داده كه هنوز هم تاثیر خود را حفظ كرده اند.بخشى كه اغلب در زندگى این بانوى عكاس نادیده انگاشته مى شود موفقیت كارى او و درآمد بسیار بالاى او به عنوان یك زن فوتوژورنالیست است. شاید اگر كمى مقتصد و صرفه جو بود و ریخت وپاش ها و ولخرجى هایش را كنترل مى كرد نامش را در جدول مولتى میلیونر هاى آمریكا نیز ثبت مى كرد!
• مارگارت بورك وایت كتاب هاى:
قیافه هایشان را مى شناسید، ۱۹۳۷؛ با ارسكین كالدِول
عكاسى جنگ روسیه
۱۹۴۲ آنها «دره نشان قلب ارغوانى» مى نامندش، ۱۹۴۴ (مدالى كه در ارتش آمریكا به كشته و زخمیان مى دهند)
نیمه راه آزادى، گزارشى از هند امروز، ۱۹۴۹ ‎/ پرتره خودم، ۱۹۶۳ ‎/ میهن محبوب، آرام بیاسا، ۱۹۴۶‎/ ‎/ «طعم جنگ» (منتخبى از نوشته هاى بورك به تنظیم جاناتان سیلورمن) را در طول فعالیت حرفه اى اش به عنوان یك عكاس منتشر كرد.
كتاب هایى نیز درباره او منتشر شده اند، از جمله: براى جهان، تا ببیند: زندگى مارگارت بورك به قلم جاناتان سیلورمن، ۱۹۸۳ ‎/ مارگارت بورك وایت: زندگینامه به قلم ویكى گُلدبرگ، ۱۹۸۶ ‎/ عكس هاى مارگارت بورك وایت، شون كالاهان ۱۹۷۲.
بورك به عنوان یك عكاس صنعتى در سال هاى دهه ۲۰ میلادى همزمان با پیشرفت صنعت مشهور شد.
جوایز «موزه» در ۱۹۲۷ كه به عكس هاى او از كارخانجات تولید فولاد اعطا شد، نام او را بر سر زبان ها انداخت و یكى از نتایجش پیشنهاد كار از سوى هنرى لوسى براى مجله فورچون بود.
در ۲۵ سالگى بورك یك عكاس مشهور جهانى شده بود و عكس هایش در موزه ها و نمایشگاه هایى در سراسر جهان در كنار سخنرانى هایش به نمایش در مى آمدند.
در اوایل دهه سى اولین عكاسى بود كه به اتحاد جماهیر شوروى پا گذاشت و از كمونیسم عكاسى كرد.

074247.jpg

بعد ها عكس هاى بسیار بزرگ او بر دیوار هاى مركز «راكفلر» و تجربه عكاسى هوایى نیز در كارنامه اش قرار گرفت.
او اولین و تنها زن عكاسى بود كه در كنار عكاسان بزرگ لایف استخدام و مشغول به كار شد و به خصوص در این دوره به عنوان یكى از الگوها و ایده آل هاى جنبش هاى زنان مورد توجه قرار گرفت.
در ۱۹۴۱ اولین عكس هاى جنگ جهانى دوم از حمله و بمباران شبانه كاخ كرملین روسیه را توسط نازى هاى آلمان به جهان نشان داد. یك سال بعد به عنوان اولین زن عكاس جنگ اولین یونیفورم خبرنگارى را به تن كرد كه هنوز هم توسط بسیارى از خبرنگاران زن پوشیده مى شود.
در سفرى دریایى كشتى حامل او در راه آفریقا مورد اصابت اژدر قرار گرفت. آلفرد هیچكاك فیلم «قایق نجات» را با الهام از این ماجرا ساخت.
در ۱۹۴۷ به آلمان رفت و لحظاتى از زندگى قربانیان كمپ ها را به تصویر كشید.در همان سال در هند آخرین كسى بود كه قبل از ترور گاندى با او مصاحبه كرد و یكى از معروف ترین عكس هاى گاندى را گرفت.
در فیلم «گاندى» Candice Bergen نقش بورك عكاس و خبرنگار را بازى مى كند. در میان عناوین اعطایى به او دكتراى دانشگاه میشیگان و دانشگاه Rutgers كه به آیزنهاور هم داده شده به چشم مى خورد. عكس هاى به جا مانده از او در دانشگاه سیراكوز نیویورك قرار دارد.امیلى كلر براى عكس هاى كتاب «زندگى یك عكاس» از میان هزاران عكس این مجموعه ۶۳ عكس را انتخاب كرده و در كنار زندگینامه او به چاپ رسانده است.بورك هنگام كار در لایف به بهبود و پیشرفت سبك و شیوه «مقاله تصویرى» كمك كرد و نشان داد سبك جدید گزارش در میان تمام خوانندگان ملل محبوب و پرطرفدار است.
ماموریت هاى عكاسى او را به سراسر جهان از قطب شمال، اروپا، اتحاد جماهیر شوروى، هند، آفریقاى جنوبى و كره جنوبى كشاند.كتاب «زندگى عكاس» خواننده را با سیر تحول دخترك خجالتى و ساكت به بانوى جذابى كه با پشتكار زیاد به دنبال ارضاى حس كنجكاویش تا تبدیل شدن به عكاسى با عكس هاى منحصر به فرد رفت، همراه مى كند.
Alfred Stieglitz ریش سفید عكاس ها یك بار به بورك گفته بود «عكس هاى تو اگر به اندازه یك تمبر هم باشند هم چنان بزرگند. تو بزرگ مى بینى.»

روزنامه شرق، 29 آذر 1383، سال دوم شماره 368

نویسنده نویسنده: منصور نصیرى


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • تقویم حرفه: هنرمند ۱۳۹۷ - ۶ طرح جلد
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea