زنده باد كاوه، زنده باد عكاسى

چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۸۵

یارعلى پورمقدم: خوشبختانه برگزارى نمایشگاه عكسى كه به یاد كاوه گلستان در خانه هنرمندان برپا شد نوید آن را داد كه هیاهویى را كه چندى است عكاسى در پیرامون خود ایجاد كرده است نه تنها براى سرپوش گذاشتن بر ناتوانى هایش نبوده بلكه حاكى از آن است كه به چنان بلوغى رسیده است كه جا دارد دیگر شهامتش را به گستاخى تعبیر نكنیم. وجه غالب عكس هاى آویخته در این نمایشگاه «انسان گرفتار» را موضوع شناسایى خود قرار داده است. پرتره هاى ارائه شده براى الصاق در پرونده پرسنلى و یا اداره گذرنامه گرفته نشده اند بلكه واقعیاتى را با خود حمل مى كنند كه گاه به مراتب هولناك تر از كابوس هاى ما هستند. كشتى شكستگانى كه در غرقاب رسم ناخوشایندى به نام زندگى چنان دست و پا مى زنند كه سرنوشت هملت دانماركى پیش مصائبى كه بر آنان مى گذرد كشك محسوب مى شود.
معلولینى منزوى در خانه معلولان، زنى با پوزه بند در اتوبوسى كه حامل افسردگى است، دخترى به نام زهره بر بازوى پدر كارگر خرد و خاكشیرش خالكوبى شده است. متهمه اى چادرى با پلاك آویخته اى با شماره ،۲۹۰۹۶ تزریق معتادان در ویرانه ها، مردى با اشك مالیده بر مخروبه اى كه روزى خانه اش بود، جنازه خاك آلود فرزندانى كه اگر مى توانستند از زیر آوار زلزله بم جان سالم به در ببرند حالا بر دوش پدرانشان حمل نمى شدند، میت هایى كفن پوش كه در گودال ها و به امان خدا رها شده اند. از واكسیناسیون بگیر تا اكراد، افاغنه، كارگران نیشكر، برنده صلح نوبل، سربازانى در میدان مشق، آپارتمان هایى در شب، منگى در میان یك تظاهرات، دعوا و درگیرى در مجلس، وزیر امور خارجه و رئیس جمهور همگى حضور دارند تا صفحه اى از تاریخ ملتى را مصور كنند.


- هیچ نازك دلى نگاه و بغض هراسیده كودك پاپتى و نیمه عریانى را فراموش نمى كند كه از لابه لاى ترافیك داشت از چنگ تعقیب كننده اى مى گریخت كه در كادر نبود- اتفاق خوبى كه در این نمایشگاه مى افتد آن است كه از یكسو زمین هیچ گاه آن چنان كه در این نمایشگاه به تصویر كشیده مى شود ناامن و غیرقابل سكونت نبوده است ولى از سوى دیگر غریوى كه از این جمع عكاس برمى خیزد بهروزى انسان را مى طلبد تا مبین این حقیقت شود كه هنر گرازى است كه به انسان عشق مى ورزد.
براى تبار شناسى این عكاسى لازم نیست كه خود را درگیر مباحث پیچیده اى كنیم چون نسب نامه این عكاسى احتمالاً به عكاس دوره گرد ى مى رسد كه طى روایتى متهم به جعل مى گویند از هم ولایتى هاى پیمان هوشمند زاده بوده است و تا همین اواخر هم داشت در اطراف میدان آزادى از سربازان شهرستانى یادگارى هاى پولارویدى مى گرفت. نگاه این عكاسى _ شكر خدا _ ایرانى است و به شدت واجد این استعداد است كه خود عنقریب سرسلسله اصل و نسب سرشناسى شود كه براى جهانیان نیز نام آشنا باشد. پرهیز از هرگونه ادا و اصول از مشخصات بارز نمایشگاهى است كه عكاسانش اسیر زمانه تاریخى خود نشدند بلكه به همراهانى مبدل شدند كه دارند همچنان پا به پا مى آیند. عكس ها فوق العاده اند چون با همه پیچیدگى چیزى براى لاپوشانى ندارند. آنها تجلى یك راز عیانند چون زخم هایى را كه به ما نشان مى دهند عمیق تر از آن است كه دلمان را نیاشوبد و اندوهى كه از آن سخن مى گویند مظاهرى هستند كه براى درك ماهیت شان الزاماً نباید صاحب یك روح پخته بود. اجسادى هستند كه سزاوار تشریح اند. آواز هایى فارسى اند كه از دهان ایرانیان شنیده مى شوند. اگر در موقعیت كنونى عكاسى در هیئت هنر شاخصى ظاهر مى شود براى آن است كه در تمام این سال ها _ مثل نقاشى _ به بیراهه نرفته است و هیچ صنفى در ایران نمى تواند مدعى شود كه بیش از عكاسان از جنگ و انقلاب سود برده است- مگر نه اینكه مى گویند هر آلبوم گورستانى از لحظات سپرى شده است؟- عكاسى وظیفه شنا س ترین هنرى بود كه طى گذر از این سال ها همراه با ما در چاله ها و چالش ها شركت كرد تا امروز صاحب نگاه و تشخصى شود كه نه تنها آینه دار زمانه خویش است بلكه از آنجا كه در بستر عكاسى جهان نیز جارى است مى تواند به ارتقاى سطح این هنر در دنیا نیز بیفزاید و كاوه گلستان بهایى است كه عكاسى ما بابت این بلند پروازى هاى خود مى پردازد _ حتى تندر هم در سرشاخه هاى درختان رفیع شعله ور مى شود.
در شرایط كنونى كه گالرى ها به عنوان یك واحد اقتصادى كه در حوزه هنر هاى تجسمى فعالیت دارند تحت نفوذ نظام فرهنگى، سرگرم تولید «ستاره» اند، این قلم وظیفه خود مى داند كه ضمن قدردانى از كلیه كسانى كه در برگزارى این نمایشگاه شركت داشتند و مخصوصاً از مادر داغدارى كه كفتران افجه اى اش را به معرض فروش گذاشت تا عوایدش را صرف این برگزارى كند، خواهشمند است در دومین جایزه سالانه عكاسى مطبوعاتى كاوه گلستان بحث عواید را دون شأن ایشان بدانیم و براى همیشه آن را كنار بگذاریم. عكس هاى كاوه بضاعت آن را دارد كه خود هزینه بزرگداشت هایش را بپردازد.

روزنامه شرق، 21 مهر 1383، شماره 313

نویسنده


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • عکاسان جنگ، مریم کاظم‌زاده، خشتی
  • عکاسان جنگ، اباصلت بیات، خشتی
  • دلاوران
  • مجموعه فیلم آموزشی:  آموزش منوی دوربین‌های سری ۵۰۰۰ نیکون
  • تکنیک‌های فتومونتاژ
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • در ستایش امر واقعی (۲جلدی)
  • نگاه‌ها به ایران
  • هنر و عکاسی
  • تاریخ عکاسی
  • این، کار من است!
  • آنگاه - شماره ۵
  • عکاس؛ استودیو
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاسی مقدماتی
  • عکاسی - نشر ماهی
  • درباره نگاه به عکس‌ها
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
Powered by Practicalidea