معمای عجیب مذهب و ایمان

دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵
012795.jpg

آزاده عصاران :

«عباس عطار» را همه با همراهی نام «مگنوم» می شناسند.
آژانس عكس «مگنوم» در سال ۱۹۴۷ به وسیله هنری كارتیه برسون، رابرت كاپا و تعدادی از عكاسان جنگ تشكیل شد كه برای نشان دادن وقایع مختلف سیاسی و اجتماعی دنیا به وسیله عكس دور هم جمع آمدند. این آژانس در نیویورك، لندن، پاریس و توكیو شعبه دارد و عكاسان را برای كار در بخش های مختلف مطبوعات، تلویزیون، تبلیغات، انتشاراتی ها، گالری ها و موزه های مختلف در جهان آماده می كند.

عباس عطار از سال ۱۹۸۱ عضو این آژانس شد و از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ به مقام ریاست مگنوم درآمد. او در فرانسه زندگی می كند و در دنیا با نام عباس مگنوم معروف است.بیشترین عكس های او در زمینه جنگ و انقلاب در بیافرا، بنگلادش، ویتنام، آفریقای جنوبی همراه با مقالاتی در مورد تبعیض نژادی در مجلات مختلف جهان چاپ شده است. عباس در سال ۱۹۸۳ به مدت سه سال به مكزیك می رود و همراه با عكاسی از این كشور كتاب «بازگشت به مكزیك»

(Return to Mexico ) را می نویسد. وی پیش از این نیز كتاب «ایران» مربوط به وقایع انقلاب را منتشر كرده بود. از آن زمان به بعد عكس های او از بعضی مراسم و وقایع جهانی حتی به شكل سفرنامه در قالب كتابی در می آیند كه در آنها گاهی تصویر به جای كلمات می نشیند.عطار علاقه خاصی به مباحث مربوط به مذهب به خصوص اسلام و برخورد مذاهب و عقاید در دنیای مدرنیته دارد و بهترین و بی نظیرترین عكس هایش را در این زمینه به ثبت رسانده. كتاب مصور و معروف«الله اكبر»(Allah O Akbar ) نمونه كاملی از عشق او به دانستن و عمیق شدن در مذهب و اعتقادات دینی مسلمانان است. كتاب های دیگر او چهره های مسیحیت (Faces of Christianity) و خاطرات ایران (Iran Diary ) از سال ۱۹۷۱ تا ۲۰۰۲ است.

خودش معتقد است كه عكاس به دنیا آمده: به قول یك نویسنده بزرگ اگر حرفه و شغل درستی داشته باشی، نیازی به جاه طلبی نداری و من در شرایط خوبی برای استفاده از علایقم قرار گرفتم.

او بیش از ۱۴ سال از زندگی حرفه ای و عكاسی اش را وقف ثبت مسائل مذهبی و تقابل نگاه های نهفته در مذاهب جهان كرده: مذهب معمای بزرگی در زندگی من محسوب می شود. این موضوع دلربا سال ها مرا شیفته خود كرده و بالاخره توانستم بفهمم كه چرا مردم به تشریفات مذهبی پایبند هستند و نیاز روحی عمیق آنها حكم می كند كه اعتقادات خود را استوار نگه دارند.

عباس اواخر دهه۱۹۷۰ بعد از تحصیل در رشته مطبوعات و ارتباطات در انگلیس و كار در فرانسه به ایران برگشت. عكس های او از انقلاب اسلامی ایران و حوادث حاشیه ای آن و همچنین تصرف سفارت آمریكا در ایران در تاریخ جنگ و انقلاب دنیا ثبت شد: مردم حوادث آن سال ها را به یاد نمی آورند، آنها با عكس های این دوره خاص ارتباط دارند و عكس ها را به یاد می آورند. حافظه ها از بین می رود ولی امكان ندارد كه عكس ها همه چیز را برای مردم زنده نگه ندارد.

عباس مگنوم هیچ وقت رفتار و اعتقادات خود را آموزش نمی دهد و معتقد است هر كسی در راهی كه عقیده شخصی دارد، به شكل هدفمند حركت خواهد كرد: رابرت كاپا معتقد است كه اگر عكس های شما به اندازه كافی خوب نیست، حتماً به اندازه كافی به سوژه نزدیك نشده اید. من معتقدم كه غیر از نزدیكی فیزیكی به سوژه باید ارتباط نزدیك تری را از لحاظ روحی با آن برقرار كنیم. هر عكاسی در ابتدای راه باید بداند كه برای عكاس شدن به معنای واقعی ابتدا باید خود را جزیی از سوژه و آدم های آن سوی لنز خود بداند نه چیزی جدا از آنها. مسلماً یادگیری چنین درسی اصلاً ساده نیست و گاهی خنده دار هم به نظر می آید چون وقتی كار عكاس تمام می شود، از فضا، اشیا و آدم ها جدا می شود و به خانه می رود.او در مورد تغییرات نهایی عكس بعد از لحظه نهایی می گوید : من نمی گویم كه عكس نباید دستكاری شود و ایرادات آن گرفته شود بلكه معتقدم باید آشكار باشد كه چه اتفاقی برای عكس افتاده. مسلماً بسیاری از بهترین و برترین عكس ها و هنرهای تصویری به شكل دیجیتالی گرفته شده اند ولی عكاسی مستند باید كاملاً آزاد از این قید و بندها باشد. عكاسی اجتماعی و مستند با كار تلویزیونی و سینمایی متفاوت است و باید اصالت و جریان درونی تصویر حفظ شود.

او می گوید: ما در مگنوم هیچ چیزی برای تقابل با تكنولوژی روز نداریم. در واقعیت كامل زندگی می كنیم و استفاده صددرصدی از اینترنت و امكانات وب داریم تا تصاویر را به شكل آن لاین روی سایت قرار دهیم و به روز باشیم.

روزنامه شرق، 4 دی 1382، سال اول شماره 98

نویسنده نویسنده: آزاده عصاران


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • عکاسان جنگ، مریم کاظم‌زاده، خشتی
  • عکاسان جنگ، اباصلت بیات، خشتی
  • دلاوران
  • مجموعه فیلم آموزشی:  آموزش منوی دوربین‌های سری ۵۰۰۰ نیکون
  • تکنیک‌های فتومونتاژ
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • در ستایش امر واقعی (۲جلدی)
  • نگاه‌ها به ایران
  • هنر و عکاسی
  • تاریخ عکاسی
  • این، کار من است!
  • آنگاه - شماره ۵
  • عکاس؛ استودیو
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاسی مقدماتی
  • عکاسی - نشر ماهی
  • درباره نگاه به عکس‌ها
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
Powered by Practicalidea
loaded from cache