با معرفی فتوشاپ CS2، بریج(Adobe Bridge) نیز جایگاه مهمی در بین عکاسان دیجیتال پیدا کرد چرا که ابزار مناسبی برای مدیریت عکسها به شمار میرفت: براحتی امکان ویرایش متادیتا را فراهم می نمود و از همه مهمتر، با فتوشاپ و مبدل Adobe Camera RAW کاملا مرتبط بود و انتقال فایلها بین این سه محیط براحتی امکان پذیر بود.
اما کمی قبل از عرضه Photoshop CS3 ، ادوبی نرم افزار جدیدی با عنوان Lightroom معرفی نمود که اختصاصا جهت نیازهای عکاسان دیجیتال طراحی شده بود. با این نرم افزار مدیریت فایلها، ویرایش آنها، پردازش RAW و تهیه خروجی، براحتی و در یک محیط مجتمع امکان پذیر شد.
و بعد، فتوشاپCS3 به همراه Adobe Bridge CS3 عرضه شد. این فتوشاپ جدید در بسته های نرم افزاری مختلفی (که علاوه بر فتوشاپ شامل نرم افزارهای دیگری نظیر Illustrator ، Flash و …است برای گروههای نظیر طراحان گرافیک حرفه ای، طراحان وب، تولید کنندگان رسانه‌ای و حتی پزشکان و مهندسان،) به بازار عرضه شده است. اما هیچ بسته خاصی برای عکاسان دیجیتال وجود ندارد!
حال تکلیف عکاسان دیجیتال چیست؟ فتوشاپ + بریج، فتوشاپ + لایت روم یا لایت روم به تنهایی و یا …

بنظر میاید که لایت روم برای عکاسان دیجیتال (بخصوص آنهاییکه عمده عکسهای خود را RAW‌ می‌گیرند) موردی است غیر قابل بحث. چرا که در همه جنبه ها مانند ویرایش متادیتا، وارد کردن فایلها، ویرایش، مدیریت و تبدیل RAW بسیار بهتر و سریعتر از بریج عمل میکند.
پس چرا بریج جدیدی در این نسخه فتوشاپ عرضه شد؟
هدف ادوبی از ارائه بریج، ایجاد محیطی برای سایر کاربران فتوشاپ (مثل طراحان گرافیک و وب) بود تا با استفاده از بریج براحتی بتوانند پروژه هایشان را در نرم افزارهای مختلفی که در یک بسته نرم افزاری وجود دارد، مدیریت نموده و آنها را جابجا کنند. مثلا از ایلوستریتور به فتوشاپ.
هر چند بسته نرم افزاری خاصی برای عکاسان دیجیتال عرضه نشده است، اما امکان تهیه فتوشاپ و لایت روم به طور مجزا وجود دارد. و در حال حاضر بهترین راه حل برای عکاسان دیجیتال به شرح زیر خواهد بود:

۱- Lightroom 1.0‌ + Adobe Photoshop CS3 به عنوان یک راه حل کامل برای همه عکاسان دیجیتال، حتی حرفه‌ای ها
۲- Lightroom 1.0 برای عکاسان دیجیتالی که نیازی به فتوشاپ ندارند.

بله. تعجب نکنید! راه حل دوم، لایت روم به تنهایی است ونه فتوشاپ. لایت روم بسیاری از عکاسان دیجیتال را کاملا از ویرایشهای فتوشاپ بی نیاز می‌سازد. شاید حتی بسیاری از حرفه ای ها را نیز در بسیاری موارد، براحتی به خروجی مورد نظرشان برساند. در عین حال محیطی دارد که جوابگوی نیازهای امروزی عکاسان دیجیتال است.