یکی از ویژگیهای جالب و مفید لایت روم، امکان گروه‌بندی عکسهایی است که به هر دلیلی از نظر شما دارای تشابهاتی هستند. مثلا عکسهایی که در یک پروژه کاری پرتره از زوایای مختلف تهیه کرده‌اید را میتوان بر حسب زوایای مختلف، گروه بندی نمود. یا عکسهای یک فرد خاص را در یک گروه خاص قرار دهید. از این امکان میتوان برای گروه‌بندی عکسهایی که برای ساخت پانوراما گرفتید و یا چند عکسی را که به منظور bracketing تهیه کرده اید، نیز سود جست.
در همه این حالات با انجام گروه بندی، (که در لایت روم stack نامیده میشود) هم دسترسی شما به این عکسها بهتر خواهد بود وهم از شلوغ شدن محیط کارتان جلوگیری می‌گردد. فایده دیگر آن، امکان نسبت دادن کلمات کلیدی مشترک به کل یک گروه است.

 


برای انجام گروه بندی، عکسهای مورد نظرتان را انتخاب کنید و سپس از مسیر Photo > Stacking > Group Into Stack آنها را در یک گروه قرار دهید. برای خارج کردن عکسها از گروه، از مسیر Photo > Stacking > Unstack اقدام کنید. اگر میخواهید عکسی را به یک گروه از پیش موجود اضافه نمایید، هم عکس و هم گروه مورد نظر را انتخاب کنید و Photo > Stacking > Group Into Stack را اعمال نمایید.
یکی از ویژگیهای جالب دیگر، امکان گروه بندی بر اساس زمان عکاسی است. با این روش میتوانید مثلا عکسهایی را که در یک سفر چند روزه گرفته اید، بر حسب روزهای مختلف گروه بندی کنید. برای انجام این کار، فولدر مورد نظر را انتخاب کرده و سپس دستور Photo > Stacking > Auto-Stack By Capture Time را اجرا کنید. در صفحه تنظیمات آن، تعیین کنید که حداقل فاصله زمانی عکاسی بین گروه های مختلف چقدر باشد.
برای باز کردن یا بستن گروه نیز کافیست که روی علامت Stack روی سردسته گروه کلیک کنید.
دقت نمایید که ویرایشهایی که به یک گروه اعمال میکنید تنها به عکس اول آن گروه تاثیر خواهد گذاشت. برای اعمال این ویرایشها به کل گروه، از دستورات Copy Settings/Paste Settings استفاده کنید.