همانگونه که قبلا هم اعلام شده بود، ویژگیهای جدید پردازش RAW در ACR4.1 عینا در نسخه جدید Lightroom نیز گنجانده شد و الان موقع مناسبی است که بحثی در این زمینه داشته باشیم.
در قسمت اول از این سلسله مباحث، به شارپ سازی خواهیم پرداخت و بعدا راجع به Defringe ، Clarity و حذف نویز می گوییم.


 

شارپ سازی با امکانات جدید


یکی از مهمترین تغییرات در ACR4.1 و lightroom1.1 ، بحث شارپ سازی و امکانات جدید آن است. در قسمت Detail با چهار کنترل در این زمینه مواجه خواهید شد :
Amount
Radius
Detail
Masking

قبل از ورود به بحث باید یادآوری کنم که برای شارپ سازی حتما باید در بزرگنمایی ۱۰۰درصد تصویر را ببینید تا متوجه تغییرات آن شوید، نکته ای که البته در نسخه جدید لایت روم تذکر نیز داده میشود.

Amount : از اسمش مشخص است که وظیفه اش، تعیین میزان شارپ سازی است. اما مقدار حداکثرش، به ۱۵۰ نیز میرسد که ظاهرا بیفایده است. اما در واقع با ترکیب سایر کنترلهاست که این میزان نیز در برخی شرایط ارزشمند خواهد بود.

Radius : این کنترل تعیین میکند که چند پیکسل در دوطرف لبه ها شارپ شوند. مقدار پیشفرض ۱ است و محدوده قابل انتخاب ۰.۵ تا ۳ و مشخصا با افزایش آن، میزان شارپ سازی تحت تاثیر واقع میشود. اما میتوانید با ترکیب آن با Amount تاثیرات جالبی ایجاد کنید. مثلا Amount را به حداکثر برسانید و Radius را برابر ۰.۵ قرار دهید و نتیجه را ببینید.
نکته دیگر؛ با گرفتن دکمه ALT و تغییر دادن ایندو کنترل می توانید تاثیرات را بهتر متوجه شوید.

Detail : اسمش چندان واضح نیست. اما کارش مهم است، چرا که میتوان با آن مانع ایجاد آثار مصنوعی در اثر شارپ سازی شد. این آثار مصنوعی، معمولا خود را به صورت ایجاد هاله های رنگ و روشنایی در اطراف لبه ها نشان میدهند.
هر چه میزان این کنترل را بیشتر کنید، شارپ سازی قویتر و آثار جانبی اش هم بیشتر میشود. برای مبارزه با این آثار، میزان این کنترل را تا مقدار دلخواه با توجه به تصویر، کم کنید.
نکته؛ با افزایش میزان Amount و کاهش detail میتوانید شارپ سازی قدرتمندی بدون ایجاد آثار مصنوعی ایجاد کنید.
نکته؛ دراینجا نیز با گرفتن ALT میتوانید پیش نمایشی از تاثیر آن در کانال روشنایی مشاهده نمایید.
sharp2.jpg

تصویر با اندازه بزرگتر

Masking :
قبل از توضیح این کنترل، ذکر یک مساله لازم است:
اصولا فرآیند شارپ سازی یک فرایند چندمرحله ای است. شاید شنیده باشید که بهترین موقع برای شارپ سازی در پایان مراحل ویرایش و پردازش عکس است. چون شارپ سازی فرایندی است با ازدست رفتن اطلاعات عکس و اگر در ابتدا انجام گردد، در سایر مراحل پردازش، مشکل ساز خواهد بود. این مساله در حالت کلی صحیح است اما رویکرد دقیقترش این است که در مراحل دیگر نیز نیاز به شارپ سازی داریم.
خروجی تمام سیستمهای دیجیتال عموما با کاهش شارپنس همراه است. در مراحل اولیه، باید این کاهش شارپنس را بیشتر در لبه ها، جبران کنیم. به عبارت بهتر یک شارپ سازی خاص لازم داریم که اولا در همین مراحل اول ( مثلا در مرحله پردازش RAW) باید انجام گردد و ثانیا این شارپ سازی بیشتر بر لبه ها واقع گردد.
در گذشته برای این نوع شارپ سازی که Capture Sharpening گفته میشود، مجبور بودیم در فتوشاپ ماسکی بسازیم که لبه های اجسام را مشخص کرده و سپس شارپ سازی را اعمال کنیم ( برای مطالعه بیشتر دو مطلب زیر را بخوانید :
هنر شارپ کردن : قسمت اول
هنر شارپ کردن : قسمت دوم

 

 


اما اکنون با استفاده از کنترل Masking میتوانیم شارپ سازی Capture خود را در همین مرحله اول بر عکس اعمال کنیم. هر چقدر این کنترل را افزایش دهید، تاثیر شارپ سازی بیشتر بر لبه ها متمرکز خواهد شد و سطوح کمتر مورد شارپ سازی واقع خواهند شد. با گرفتن ALT این تاثیر را بهتر متوجه خواهید شد.
sharp3.jpg


راهکار پیشنهادی تاریکخانه دیجیتال برای شارپ سازی در ACR4.1 و Lightroon 1.1

۱– اگر میخواهید ادامه مراحل شارپ سازی (یعنی مراحل Creative sharpening و Output sharpening) را در فتوشاپ انجام دهید، بهتر است که در مرحله پردازش و تبدیل RAW ، شارپ سازی را با استفاده از Masking بیشتر بر لبه ها اعمال کنید.
(در مورد Creative sharpening و Output sharpening به مقالاتی که در چند خط قبل اشاره شد، مراجعه کنید.)
۲– اگر میخواهید که روندشارپ سازی را در ACR و لایت روم خاتمه دهید و نیازی به ویرایشهای بعدی در فتوشاپ ندارید، میزان masking را کم کنید و با کنترلهای دیگر به راحتی مقدار شارپ سازی خود را تعیین و اعمال نمایید.


sharp2.jpg

مفاهیمی چون Capture sharpening ، Creative sharpening و Output sharpening حاصل مقالات و آموزشهای Bruce Fraser است. ایده های جدیدی که در پردازشگرهای RAW جدید میبیند همگی مرهون توصیه های او به Adobe است. او یکی از افراد تاثیر گذار در صنعت digital imaging بود که متاسفانه سال گذشته پس از یک دوره مبارزه با سرطان ریه، درگذشت.