life.jpg

اولین شماره مجله لایف Life در نوامبر ۱۹۳۶، حدود ۷۱ سال پیش، توسط henry luc بنیانگذار موسسه Time و با تاکید بر فتوژورنالیسم منتشر شد. این مجله به صورت هفته‌نامه تا سال ۱۹۷۲ منتشر و در این سال به طور ناگهانی انتشارش متوقف شد. ۶ سال بعد و در سال ۱۹۷۸ مجددا به صورت ماهانه انتشارش آغاز شد و البته این‌بار نیز در سال ۲۰۰۰ در انتشارش وقفه‌ حاصل گشت. بازهم در سال ۲۰۰۴ انتشارش به صورت هفته‌نامه شروع و تا آوریل ۲۰۰۷ ادامه یافت و از آن زمان تاکنون شماره جدیدی از آن منتشر نشده است.
مجله لایف اولین مجله‌ی امریکایی بود که تماما به عکاسی خبری می‌پرداخت. بسیار محبوب بود و گاه در یک هفته تا ۱۳ میلیون نسخه فروش داشت. خاطرات روزانه هنری ترومن، چرچیل و بسیاری از شخصیتهای دیگر سیاسی، در این مجله چاپ شد.

hollywood_bdavis_300x400.jpg
بتی دیویس- ۱۹۳۹


عکس‌های چاپ شده بر روی جلد این مجله نیز بسیار مشهور بودند (+)، شاید یکی از معروفتر‌ین آنها، عکسی بود که آیزنشتات در نیویورک سال ۱۹۴۵ از جشن پیروزی بر ژاپن(V-J Day) گرفته بود(+).

eisenstaedt.gif
آلفرد آیزنشتات

شروع انتشار مجله لایف توام با حوادث جنگ جهانی دوم بود. تیراژ اولیه آن ۳۰۰۰۰۰ نسخه در هفته بود که پس از چهار ماه به یک میلیون نسخه افزایش پیدا کرد. در ۱۹۴۱ و با ورود امریکا در جنگ، لایف نیز وارد جنگ شد و با گزارشگران مرد و زن خود، به صورت هفتگی گزارشها و عکسهای جبهه‌های جنگ را منتشر می‌کرد. در ۱۹۴۲ مسابقه‌ای هنری با جایزه ۱۰۰۰ دلاری بین نظامیان برگزار کرد که ۱۵۰۰ عکس در این زمینه دریافت کرد و ۱۶ عکس برتر را در مجله چاپ نمود.


war05_300x400.jpg
بمب ها بر فراز اروپا- ۱۹۴۴

war01_300x400.jpg
سرباز آلمانی-۱۹۴۰


عکاس برجسته جنگ، رابرت کاپا نیز در استخدام این مجله بود. رابرت کاپا در بطن نبرد D-Day در سواحل نرماندی بود و عکسهای بسیاری برای مجله فرستاد( ۲۰ دقیقه اول فیلم نجات سرباز رایان، یک ادای دین کامل به وقایع این روز تاریخی است). گفته‌ می‌شود احتمالا بعلت مشکلی که در تاریکخانه مجله پیش آمد، بسیاری از عکسهای این واقعه دچار مشکل شد.
capa_d-day1.jpg

capa_d-day2.jpg

مجله ادعا کرد که این مشکل بعلت لرزیدن دست کاپا هنگام عکاسی در جبهه جنگ بوجود آمده است، چیزی که کاپا آن رد کرد. کاپا بعدا خاطراتش را با عنوان طنزآمیز " کمی خارج از فوکوس" (Slightly Out of Focus) در همین مجله منتشر نمود. کاپا در سال ۱۹۵۴ و در اولین جنگ هندوچین، هنگامی که برای مجله کار می‌کرد کشته شد.
در دوران پس ازجنگ، مجله لایف بسیاری از حوادث مهم را مصور نمود و نوشته‌های بسیاری از نویسنده‌های معروفی مانند همینگوی منتشر نمود.
در دهه ۶۰ عکسهای جنگ ویتنتام، عکسهای هنرپیشه‌های معروف سینما مانند الیزابت تیلور و نیز عکسهای بسیاری از کندی و خانواده‌اش در مجله منتشر شد.

famous05_jfk_300x400.jpg
عکس کندی بر روی جلد مجله، لوگوی سیاه‌رنگ بعلت مرگ کندی، جایگزین لوگوی قرمز رنگ مجله شده است.


در ۱۹۶۷ لایف جایزه national magazine award را برد. در این دوره نیز عکس‌های افراد مشهوری چون Gordon Parks و Henri Huet زینت بخش صفحات مجله بود. بخصوص عکسهای جنگ‌های جنوب آسیا که توسط Henri Huet تهیه شده بودند. همچنین عکس‌های اولین سفر فضایی به کره ماه در این دوره در مجله منتشر شد.

famous06_beatles_300x400.jpg
بیتل‌ها بر روی جلد لایف

در طول سالیان ۱۹۷۲-۱۹۷۸ که مجله تعطیل بود، ده ویژه‌نامه خبری در موضوعات مختلفی نظیر " زنان استثنائی آمریکا" و " یک سال با تصاویر" عرضه کرد که هر کدام با تیراژ حدود ۵۰۰۰۰۰ تا یک میلیون و با قیمت پشت جلد ۲ دلار فروخته شد.
درانتشار مجدد مجله که از سال ۱۹۷۸ شروع شد، انتشار به صورت ماهانه و همراه با تغییراتی در ظاهر مجله (مانند لوگو) بود. طی ۲۲ سال بعد این مجله به صورت یک مجله خبری نسبتا موفق با تاکید بر خبرهایی که برای عموم مردم جالب بود، طی طریق کرد. در سال ۱۹۹۱ همزمان با جنگ اول امریکا بر علیه عراق، دوباره مجله وارد حالت جنگی شد و عکسها و گزارشها خبری مربوطه را منتشر نمود.

910301_360x436.jpg
جنگ اول عراق- ۱۹۹۱

در سال ۱۹۹۵ آیزنشتات درگذشت. او، که عکسهای بسیاری از افراد مشهوری مثل هیتلر، موسولینی، مرلین مونر، همینگوی و سوفیا لورن گرفته بود، با مرگش مجددا مجله لایف را در صدر توجه عمومی قرار داد.
در سال ۱۹۹۹ با اینکه مجله از لحاظ مالی در وضعیت مناسبی نبود، چند ویژه نامه منتشر نمود. "100 حادثه مهم قرن" و " 100 شخصیت مهم قرن"، از جمله این انتشارات بودند که با استقبال زیادی نیز مواجه شدند. در سال ۲۰۰۱ مجددا مجله تعطیل شد تا اینکه از سال ۲۰۰۴ به صورت ضمیمه سایر روزنامه‌های مشهور نظیر واشنگتن‌پست و لس‌انجلس تایمز منتشر شد. این دوره نیز فقط ۳ سال تا آوریل ۲۰۰۷ به طول انجامید.

این داستان پرفراز و نشیب مجله لایف بود. همه دوستداران عکاسی خبری امید دارند که باردیگر این مجله تولدی دوباره داشته باشد و به روزهای اوج خود بازگردد.

سایت رسمی مجله لایف اما پابرجا است (+). در این سایت قسمتی به عنوان Cover Search دارد که در آن می‌توان بر حسب کلمات کلیدی به جستجوی عکسهای روی جلد این مجله پرداخت. (+). همچنین ۳ مجموعه از عکس‌های روی جلد از حوادث و شخصیتهای مهم، عکسهای مربوط به جنگ و عکسهای مربوط به هنرپیشه‌های هالیوود در این قسمت دیدنی است(+). ویژه‌نامه‌های ۱۰۰ حادثه مهم قرن (+) و ۱۰۰ شخصیت مهم قرن(+) نیز در این سایت وجود دارند.

ویدیویی از عکسهای روی جلد مجله لایف:

و دو ویدیوی دیگر:
http://www.youtube.com/watch?v=uAJ3h6dOrk4
http://www.youtube.com/watch?v=yM2_QczEjBU


اطلاعات بیشتر:
http://en.wikipedia.org/wiki/Life_(magazine)
http://blog.magnumphotos.com/2007/11/photo_of_the_week_life_magazine_covers.html
http://money.cnn.com/2000/03/17/bizbuzz/life/
http://www.life.com/Life/eisie/eisie.html
عکسهای آیزنشتات در لایف (+)