history1.jpg

به طور معمول، روال history در فتوشاپ به صورت خطی است. بدین معنا که هر مرحله جدید ویرایش، به انتهای لیست تاریخچه افزوده می‌شود. و اگر به مرحله‌ای عقب‌تر برگردید و یک ویرایش جدید انجام دهید، تمام مراحل بعد از آن، حذف و ویرایش شما پس از مرحله‌ای که انتخاب کرده‌اید، افزوده می‌شود.
اما History در فتوشاپ می‌تواند به گونه‌ای غیر خطی نیز عمل کند.

در این روش، در صورتی که به مرحله‌ای برگردید و ویرایش جدید انجام دهید، مراحل بعدی کار حذف نمی‌گردد. بلکه فقط تاثیرشان بر عکس لغو شده و ویرایش شما بر آن مرحله انتخابی اعمال می‌گردد. در نمای پلت History نیز ویرایشی که انجام داده‌اید، در انتهای لیست قرار گرفته و مراحل قبلی، علیرغم عدم تاثیرشان، در لیست باقی می‌مانند.
این روش باعث می‌شود که کاربر بتواند مجموعه ویرایشهای مختلفی را به عکس اعمال نماید و به طور همزمان تاثیرشان را ببیند و در موردشان تصمیم بگیرد. حتی می‌تواند نسخه‌های مختلفی از یک عکس را بسازد و آنها را ذخیره نماید.

> برای استفاده از تاریخچه غیر خطی، ابتدا باید آن‌را را فعال کنید: در پلت History از منو پلت، مسیر زیر را بپیمایید:
History Option > Allow Non-linear History

برای اینکه بهتر متوجه قضیه شوید، یک پروژه عملی را انجام می دهیم:
فایل را باز کرده و اصلاح level و Curve را انجام می دهیم.
سپس برای اینکه در مورد نسخه سیاه و سفیدش نیز تصمیم بگیریم، در پلت History روی مرحله قبل از دو اصلاح انجام شده، کلیک می‌کنیم و از طریق Image > adjustment > Black & White تصویر را سیاه و سفید می‌کنیم. علت این اقدام این است که نمی‌خواهیم اصلاحات Level و curve قبلی، بر روی عکس سیاه وسفید تاثیر بگذارد. و بعدا اصلاحات مخصوص آنرا اعمال خواهیم کرد.
روی این نسخه نیز اصلاحات مورد نظر(Curve) را انجام می دهیم.
اکنون وضعیت پلت history به شکل زیر است:

history.jpg

می‌بینید که آخرین اصلاحات انجام شده که بر روی فایل اولیه اعمال شده است، در انتهای لیست قرار دارند. اما اصلاحات عکس رنگی اولیه هم حفظ شده‌اند.
حالا روی آخرین مرحله قبل از تبدیل سیاه‌و‌سفید کلیک کنید. می‌بینید که نسخه اصلاح شده رنگی عکس نمایش داده می شود. هر زمان که بخواهید می‌توانید این نسخه را به صورت یک فایل مجزا ذخیره کنید.

در سیستم خطی history برای چنین کاربردی می‌توان از snapshot در پلت history استفاده کرد اما دیگر امکان دیدن و تغییر سلسله مراحل هر قسمت وجود ندارد. همچنین در روش غیر خطی می‌توان براحتی هر کدام از مراحل را حذف کرد تا تاثیرش لغو گردد. برای فهم بهتر این کاربرد بایستی خودتان دست به کار شوید و چند تمرین انجام دهید.

این نوع تاریخچه غیر خطی در رتوش چهره نیز کاربردهای موثری دارد که درموردش صحبت خواهیم کرد.

نکته ۱- روش غیر خطی، حافظه بیشتری از سیستم طلب می‌کند و همچنین سازماندهی و فهم سلسله مراحل تاریخچه را کمی مشکل. هر وقت نیازی به آن داشتید، فعالش کنید.
نکته ۲- در Lightroom برای چنین مقصودی، یک ویژگی عالی وجود دارد بنام Virtual Copy که شرح مبسوط‌ش را در این آدرس (+) بخوانید.