cover.jpg

برای موفقیت در عکاسی، باید مسیری را به تدریج طی کرد: یادگیری تدریجی، تمرین و ارزیابی شخصی. زمانی ممکن است احساس کنید که عکسهای خوبی می‌توانید بگیرید. اما به احتمال زیاد در همان زمان، عکسهایی از دیگران خواهید دید که این احساس شما را بزودی محو خواهند کرد. در این هنگام از خود خواهید پرسید که " مشکل من چیست؟ کجای مسیری که طی کرده ام، اشکال داشته است؟ چه چیزهایی را فرانگرفته ام؟ از کجا باید دوباره شروع کنم؟"


کتاب Take Your Photography to the Next Level اثر George Barr پاسخی است به این مرحله از فرآیند پیشرفت عکاسی هر شخص. این کتاب برای کسانی مفید است که می‌خواهند سطح عکاسی خود را بالا ببرند: یعنی دقیقا همان عبارتی که در عنوان کتاب به چشم می خورد. در این کتاب بحث‌های تکنیکی را نخواهید دید، بلکه دیدن را میاموزید و درمیابید که بین عکس خوب و عکس عالی چه تفاوتی وجود دارد. بعد از خواندن این کتاب، می‌فهمید که در عکاسی باید دنبال چه‌ باشید و چگونه سطح عکس‌های خود را ارتقاء دهید.


فصل اول کتاب در مورد دیدن است: تمرین دیدن و چگونه دیدن را به عنوان مقدمه تهیه عکس، آموزش می دهد. که چه چیزهایی را باید ببینیم و چگونه از دیدن عکس‌های دیگران درس بگیریم. عکس‌های خوب چه ویژگی هایی در زمینه تعادل، تونالیته، کادر و … دارند و چرا صفت خوب یا عالی به یک عکس اطلاق خواهد شد. در این فصل خواهید خواند که وجود چه عناصری در عکس باعث خوب ‌شدن عکس خواهد شد. همچنین به این سوال پاسخ خواهد داد که عکس های کلیشه‌ای چیست و ما به عنوان عکاس چه برخوردی با کلیشه‌ها داشته باشیم.

bowatangle_0343.jpg


فصل دوم جذاب است. چون در مورد پیدا کردن تصویر صحبت می‌کند. چیزی که در بسیاری موارد فکر یک عکاس را مشغول می‌کند و گاه ناامید. در این جا از اهمیت علاقه هر فرد در یافتن تصویر قوی صحبت می‌کند و قوانینی را بیان می‌کند که با واسطه آنها بهتر می‌توانیم عکس‌ خود را بیابیم که این یافتن، با خود عکسی قوی را همراه خواهد کرد. آیا تاکنون با خود گفته‌اید که " اینجا هیچ عکسی نمی‌توانم بگیرم" این فصل کتاب بیان خواهد کرد که در این موارد چه باید کنید.

فصل سوم در مورد ترکیب‌بندی است. اما نه با قوانین خشک و تکراری که همه بارها آنرا خوانده‌ایم و کمتر بکار بسته‌ایم. آیا واقعا هر عکسی نیاز به یک نقطه قوی دارد؟ آیا همیشه عکسها باید ساده باشند و عکسهای شلوغ هیچ شانسی نخواهند داشت؟ آیا همواره باید در همه عکس هایمان، تمام قوانین را رعایت کنیم؟ تکلیف عکسی که از بسیاری جهات قوی است ولی همزمان، مشکلاتی هم دارد، چیست؟ آیا چنین عکسهایی کاملا بی‌ارزش هستند؟

در این فصل نکات عملی جالبی در مورد قاب‌بندی و کراپ عکس خواهید آموخت. چگونه باید کراپ کنیم و چرا کراپ کردن می‌تواند باعث نجات عکس شود. چرا لازم نیست همواره به قابهای معمول مانند ۲×3 و ۳×4  پایبند باشیم. لبه‌های عکس چه اهمیتی دارند و چگونه عناصر عکس بایستی با لبه‌ها ارتباط برقرار کنند.

seaweed_9192.jpg


فصل چهارم به یک موضوع مهم می‌پردازد و آن، اهمیت و روش ارزیابی عکسهای خود است. چگونه باید  بهترین عکسهای‌مان را برای نمایش به دیگران انتخاب کنیم و در این راه چه نکات مهمی وجود دارد. نقاط ضعف عکسها چیست و چگونه می‌توان با شناخت اینها، به سرعت عکسهای ضعیف‌مان را شناسایی کنیم.

tree_20reflection_202.jpg


عنوان فصل پنجم زیباست: بازیهای فکری! در این فصل شما با راههای مختلفی آشنا می‌شوید که خود را و عکاسی خود را به چالش بکشانید و در نهایت از این چالشها برای پیشرفت خود سود بجویید. در واقع هدف این فصل این است که بدانیم گاه لازم است نوعی شوک و تازه‌گی به جریان فکری و عملی عکاسی مان تزریق نماییم.


فصل ششم به نوعی جمع‌بندی و هدف غایی کتاب است: چگونه سطح عکاسی‌مان را ارتقاء دهیم. مشخص است که برای این کار ابتدا باید سطح خود را بدانیم. سطوح مختلف عکاسی در دو جنبه تکنیکی و هنری با مشخصات دقیق در این فصل بیان شده‌اند. با توجه به این مشخصات هر کسی می‌تواند به ارزیابی خود بپردازد و عکاسی خودش را از لحاظ تکنیک و هنر، در یکی از این سطوح قرار دهد. سپس نکات عملی بیان می شود که چگونه می‌توان از هر سطح به یک سطح بالاتر، پیشرفت نمود. این فصل حاوی نکات بسیار جالبی است که می توان با کمک آنها، عیب‌های خود را شناخت و درصدد رفع آنها برآمد.

کتاب حاوی تعداد زیادی عکس است که با کیفیت خوب چاپ شده‌ و همگی توسط مولف گرفته‌شده اند. برخی عکسها به طور مستقیم با مطالب کتاب مرتبطند و برخی دیگر با زیرنویس‌های مفید، نکات جالبی را گوشزد می‌کنند. شروع هر فصل نیز به یک یا دو عکس تمام صفحه با توضیحات کامل، چه از لحاظ تکنیکی و چه از لحاظ حسی، مزین شده است.


George Barr کیست؟

 

george.jpg

 

مولف کتاب ۵۹ ساله و ساکن کانادا است. او از سن ۱۲ سالگی و با یک دوربین Zeiss Ikonta‌عکاسی را شروع کرده است و بعد از استفاده از سیستمهای مختلفی نظیر مدیوم فرمت و ۴×5، اکنون با DSLR عکاسی می‌کند. George Barr پزشک است و در تمام این سالها، عکاسی فاین‌آرت، به عنوان دل‌مشغولی اصلی زندگی او بوده است. با ورود به دنیای عکاسی دیجیتال و آموختن اصول این دنیای جدید، او اکنون خود به عالی ترین سطح چاپ عکس با پرینترهای حرفه‌ای جوهر افشان رسیده است. مقالات متعددی در مجلات Black & White و Lenswork منتشر کرده است و عکس هایش در بسیاری از مجلات معروف عکاسی چاپ شده است. از او مقالات متعددی در سایت Luminous Landscape‌ نیز منتشر شده است. با تجربه ای که او در آموزش پزشکی داشته است، بخوبی توانسته است در این کتاب، بدون پرداختن به حواشی، با شرح راهکارهای عملی برای پیشرفت سطح عکاسی، برای تمام افراد در هر سطحی که از عکاسی هستند، مطالب مفیدی ارائه نماید.


این کتاب در سال ۲۰۰۸ با قطع وزیری و در ۱۹۹ صفحه چاپ شده است. قیمت کتاب۳۹ دلار می‌باشد.

> آدرس کتاب در آمازون
> سایت شخصی George Barr