Olympus_E5.jpg


دوربین DSLR المپوس E5 تقریبا پس از سه سال که از به بازار آمدن دوربین موفق E3 می‌گذرد در نمایشگاه ۲۰۱۰ معرفی شد. به هر حال منتظر چنین دوربینی بودیم. در سه سال گذشته فن آوری‌های عکاسی پیشرفت بسیاری کرده‌اند و این پیشرفت‌ها را می‌توان در دوربین E5 مشاهده کرد. از نظر کارایی و فن آوری E5 را می‌توان چیزی در بین دوربین‌های Nikon D300S و Canon EOS 50D دانست. دوربین E5 بدنه‌ای بسیار مقاوم در برابر نفوذ هوا، غبار و آب دارد و از آلیاژ منیزیوم ساخته شده است. این دوربین مجهز به سنسور ۱۲.۳ مگاپیکسلی بسیار پیشرفته‌ی Live MOS است در حالی که E3 تقریبا همین سنسور را البته در رزولوشن ۱۰.۱ مگاپیکسل داشت. گستره‌ی حساسیت یا ISO دوربین E5 از ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ است در حالی که دوربین E3 حساسیت تا ۳۲۰۰ را ارایه می‌داد.

اکنون امکان بسیار عالی دوربین E5 توانایی ضبط ویدیویی ۷۲۰p HD است که E3 چنین امکانی را نداشت. این ضبط ویدیویی با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه انجام می‌شود و در فرمت AVI ذخیره می‌شود. صدا به صورت mono ضبط می‌شود ولی جک میکروفون استریو اکسترنال دارد. بر روی این دوربین از پردازشگر تصویر جدید TruePic V+ استفاده شده است در حالی که دوربین E3 پردازشگر TruePic III داشت. ویژگی که در این دو دوربین مشابه است فن آوری فوکوس خودکار یا AF است که در هر دو تقریبا یکسان است و از نوع ۱۱ نقطه‌ایست.

Olympus_E5_2.jpg

 

سرعت عکاسی پیاپی دوربین E5 در حدود ۲، ۳، ۵ و ۷ فریم بر ثانیه است در حالی که E3 توانایی عکاسی پیاپی با سرعت ۳ فریم بر ثانیه را داشت. دوربین جدید بعضی فیلترهای هنری یا Art filter‌ها را دارد که هر کدام می‌توانند جلوه‌ی خاص یا دراماتیکی به عکس گرفته شده بدهند که البته شاید حرفه‌ای‌ترها خیلی به آن توجه نکنند. نمایشگر دوربین E5 پیشرفت بسیاری نسبت به E3 داشته است و ۳ اینچی با کیفیت ۹۲۰,۰۰۰ نقطه است، در حالی که نمایشگر دوربین E3 قطر ۲.۵ اینچ را داشت و کیفیت ۲۳۰,۰۰۰ نقطه را ارایه می‌کرد. هر دوی آن‌ها نمایشگرهای چرخان دارند. اکنون E5 می‌تواند از کارت‌های حافظه‌ی SD/SDHC و مدل پر ظرفیت‌تر SDXC پشتیبانی کند (مدل‌های SDXC تا ظرفیت ۲ ترابایت دارا می‌باشند). دوربین E3 پورت‌های متنوع و بسیار خوبی داشت و اکنون در مدل جدید پورت‌های HDMI و میکروفون استریو اکسترنال هم اضافه شده اند. از دیگر ویژگی‌های این دوربین می‌توان به فن آوری i-Enhance، تراز سنج الکترونیکی دو محوره (عمودی و افقی)، فن آوری تشخیص چهره و مود multi exposure اشاره کرد. در ضمن این دوربین با وزن ۸۱۳ گرم؛ چیزی در حدود ۱۳ گرم از دوربین E3 سنگین‌تر است.