android.png

امروزه گوشی‌های همراه، با پیشرفت حیرت‌آور سخت افزاری و نرم‌افزاری، به اندازه‌ی کامپیوترهای چند سال پیش، قدرت محاسباتی و گرافیکی داشته و نرم‌افزارهای قابل اجرا در آنها، در همه‌ی زمینه‌ها به سرعت در حال توسعه و افزایش است. یکی از جنبه‌های جالب در این گوشی‌ها، توانایی عکاسی و فیلمبرداری با کیفیت‌های قابل قبول است که برای بسیاری، حتی توانسته است جای دوربین عکاسی را نیز پر کند.
در این نوشتار، قصد داریم به معرفی معروف‌ترین نرم‌افزارهای کمکی عکاسی که برای سیستم عامل اندروید موجود است بپردازیم. در این مقاله بیشتر نرم‌افزارهایی که  برای محاسبات نورسنجی، عمق میدان و فاصله‌ی هایپرفوکال و نیز مدیریت روند عکاسی و مانند آن  کاربرد دارند، معرفی شده است. این نرم افزارها به عنوان یک ابزار مفید، هنگام عکاسی هنری و حرفه‌ای می‌توانند سرعت و دقت بیشتری در کارها ایجاد کنند. با توجه به این‌ که سایر نرم افزارهای مرتبط با عکاسی مانند دوربین‌ها یا نرم افزارهای ویرایش و ایجاد جلوه روی تصاویر گوشی‌های همراه، هنوز در حدی نیستند که کاربردی حرفه‌ای داشته باشند، در این نوشتار در اولویت قرار نگرفته‌اند. اما سعی می‌کنیم در آینده نگاهی نیز به این رده از نرم افزارها داشته باشیم. بسیاری از این نرم‌افزارها برای گوشی‌های آیفون نیز با همین نام موجود بوده و علاقمندان می‌توانند آنها را از طریق آیتیونز یافته و نصب کنند.
بیشتر نرم افزارها را شخصا آزمایش کرده و ضمن معرفی، سعی شده که مزایا و معایب هر کدام ذکر شود. بیشتر این نرم افزارها کاملا رایگان بوده و یا حداقل بخش زیادی از امکانات آنها رایگان است که قابل استفاده هستند.  با خرید نرم افزار قابلیت‌های پیشرفته‌تری اضافه می‌شود که در هر مورد ذکر خواهد شد. تمام نرم افزارها، از طریق اندروید مارکت، قابل تهیه و نصب هستند.   لینک دانلود نرم افزارها روی آیکون آنها موجود می‌باشد.

نرم افزارهای محاسباتی عکاسی


BaseCalc

image001.jpg

دریافت نرم افزار

image002.jpg


نرم افزاری برای انجام محاسبه‌ی فاصله‌ی دو لنز یا فاصله‌ی دو دوربین (فاصله‌ی Base) در عکس‌های استریوسکوپی. این نرم افزار به عکاس کمک می‌کند که هنگام ثبت عکس‌های سه بعدی پارامترهای درستی را انتخاب کند. محاسبات در این نرم افزار بر اساس فرمول‌ برکویتز (Bercovitz) انجام می‌گیرد.



Andro DOF

image003.jpg

دریافت نرم افزار

image004.jpg


نرم افزار کاملی برای محاسبات عمق میدان (DOF) و فاصله‌ی هایپرفوکال. فقط کافی است مدل دوربین خود را تعیین کنید، فاصله‌ی کانونی، فاصله تا سوژه و دیافراگم را وارد کنید تا برایتان عمق میدان کلی و فاصله‌ی نزدیک و دور عمق میدان و فاصله‌ی هایپرفوکال را محاسبه کند. کار کردن با این نرم‌افزار ساده و راحت است.



Photo Tools

image005.jpg

دریافت نرم افزار


image006.jpg



این نرم‌افزار مجموعه‌ای از ابزارهای عکاسی بسیار مفید برای عکاسان حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای‌های جدی است. استفاده از این نرم افزار نیاز به زمینه‌ای  اولیه از اطلاعات فنی عکاسی دارد. با داشتن این یک نرم‌افزار، از نصب بیش از ۲۰ نرم‌افزار جدا راحت خواهید شد. ابزارهایی که در نسخه‌ی ۴ این نرم‌افزار یافت می‌شوند عبارتند از:

–    محاسبه‌گر فاصله‌ی هایپرفوکال و  عمق میدان
–    محاسبه‌گر میدان دید
–    محاسبه‌گر نورسنجی
–    محاسبه‌گر نوردهی فلاش
–    محاسبه‌گر جبران نوردهی چندگانه
–    محاسبه‌گر سرعت شاتر حداقل
–    محاسبه‌گر نور در تغییرات طول فانوسی دوربین‌های قطع بزرگ
–    محاسبه‌گر عکاسی با توالی زمانی
–    زمان‌سنج
–    زمان‌سنج شمارشی
–    نورسنج (‌با استفاده از دوربین و اگزیف)
–    محاسبه‌گر نوردهی با قانونی آفتابی ۱۶  (EV)
–    محاسبه‌گر ساعات آبی و طلایی روز
–    محاسبه‌گر فاز ماه و نوردهی
–    اطلاعات مکانی
–    پیش‌بینی آب و هوا
–    کارت خاکستری
–    چرخ رنگی
–    جدول دمای رنگی
–    نمایشگر هیستوگران تصویر
–    نمایشگر اگزیف عکس
–    محاسبه‌گر بزرگ‌نمایی تصویر
–    تخمین‌گر شعاع شارپ‌سازی
–    نمایشگر سطح تراز
–    چک لیست
–    دفترچه یادداشت
–    دوربین همراه با شبکه‌ی یک‌سوم‌ها
–    گالری
–    نقاشی ساده
–    پیوندهای اینترنتی

این نرم‌افزار یکی از بهترین نرم‌افزارهای کمکی عکاسی است که نصب و استفاده از آن را به همه‌ی علاقمندان توصیه می‌کنم.



DoF Calc

image007.jpg

دریافت نرم افزار

image008.jpg

با این نرم‌افزار به راحتی می‌توان عمق میدان را محاسبه کرد. ضمنا فاصله‌ی نزدیک فوکوس، فاصله‌ی دور فوکوس بر اساس دوربین ، لنز، دیافراگم، فاصله‌ی کانونی و فاصله‌ی فوکوس محاسبه می‌شود.
انتخاب این مقادیر با استفاده از گردونه‌هایی که روی صفحه قابل تنظیم هستند به راحتی و سرعت انجام می‌شود. واحدهای اندازه‌گیری مختلف نیز قابل تنظیم است.
استفاده از این نرم افزار ساده بوده و رابط کاربری مناسبی دارد.


DOF Calculator

image009.jpg

دریافت نرم افزار

image010.jpg


ابزار دیگری برای محاسبه‌ی عمق میدان که فاصله‌ی هایپرفوکال، محدوده‌ی نزدیک و  دور فوکوس و عمق میدان را محاسبه می‌کند.
 محاسبه در چند حالت ساده، پیشرفته، حالت معکوس و حالت Av انجام می‌شود. در حالت ساده کاربر می‌تواند با استفاده از منوهای ساده پارامترهای لازم را انتخاب کند.
در حالت پیشرفته، کاربر می‌تواند فاصله‌ی کانونی، دیافراگم و فاصله را وارد کند. این حالت برای وقتی که از فاصله‌ کانونی‌های غیر معمول استفاده می‌کنید مناسب است.
در حالت معکوس، فاصله‌ی نزدیک و دور فوکوس را کاربر وارد کرده و نرم افزار ترکیب‌های ممکن فاصله‌ کانونی و دیافراگم را برای رسیدن به این مقادیر محاسبه می‌کند.
در حالت Av کاربر می‌تواند دوربین، فاصله‌ی کانونی و فاصله تا سوژه را انتخاب کرده و عمق میدان نتیجه را در برابر تمام دیافراگم‌های ممکن از f/1 تا f/128 مشاهده کند.
این نرم افزار اکثر دوربین‌های SLR از برندهای مختلف را پشتیبانی می‌کند. ضمنا واحدهای اندازه‌گیری مختلف قابل انتخاب است. آخرین تنظیمات کاربر به صورت خودکار ذخیره می‌شود. این نرم افزار یکی از کامل‌ترین نرم‌افزارهای محاسبه‌ی عمق میدان و مشخصات مرتبط با لنز و فوکوس است.


DOF Calculator

image011.jpg

دریافت نرم افزار

image012.jpg


یک نرم‌افزار اندرویدی روسی برای محاسبه‌ی عمق میدان  که با در نظر گرفتن اثر شکست نور، روی یک نمودار تمام محدوده‌ی قابل مشاهده را نمایش می‌دهد .
دارای پروفایل‌های از پیش تنظیم شده برای بیش از صد مدل دوربین از برندهای مختلف می‌باشد. در نسخه‌ی حرفه‌ای آن دوربین‌های قطع بزرگ APS-H نیز قابل دستیابی خواهد بود.


DoF Calculator


image013.jpg


دریافت نرم افزار

image014.jpg

یک نرم‌افزار محاسبه‌گر عمق میدان دیگر برای کسانی که علاقمندند با لنزهای فوکوس دستی کار کنند.
تنها کافی است اطلاعات لازم از قبیل فاصله‌ی سوژه، فاصله‌ی کانونی لنز، دیافراگم مورد نظر و نوع دوربین را وارد کنید  تا نرم‌افزار به سادگی فاصله‌ی هایپرفوکال، نقاط فوکوس دور و نزدیک و عمق میدان را محاسبه کند. نرم‌افزار ساده‌ای است که استفاده از آن راحت بوده و بدون پیچیدگی زیاد می‌توان محاسبات عمق میدان لازم را انجام داد.


Hyperfocal Distance

image015.jpg

دریافت نرم افزار

image016.jpg



نرم‌افزاری بسیار ساده برای محاسبه‌ی فاصله‌ی هایپرفوکال. نسبت به نرم‌افزارهای دیگر حرفی برای گفتن ندارد!


Acacia

image017.jpg

دریافت نرم افزار

image018.jpg



ابزاری مفید برای عکاسی و فیلم‌برداری شامل محاسبه‌گر عمق میدان، صفحه‌ی ثبت صحنه، منظره‌یاب کارگردان، ثبت مشخصات عکس یا فیلم.
این نرم‌افزار یک ابزار کمکی برای دوربین است که برای فیلم‌سازانی که با فیلم و به صورت دیجیتالی کار می‌کنند و نیز عکاسان مفید است.
Acacia دارای یک محاسبه‌گر گرافیکی عمق میدان، مدیریت تجهیزات، ثبت مشخصات عکس یا فیلم و یک صفحه ثبت صحنه (Clapper Board) ساده است.
این نرم‌افزار از دوربین گوشی به عنوان منظره‌یاب کارگردان استفاده می‌کند، ولی با استفاده از آن عکس نمی‌گیرد. این نرم افزار کاملا رایگان بوده و تمام امکانات آن قابل استفاده است. استفاده از این نرم‌افزار به عنوان یکی از بهترین نرم‌افزارهای موجود در این زمینه توصیه می‌شود.


PHOforPHO

image019.jpg

دریافت نرم افزار

­ image020.jpg


مجموعه ای از ابزارهای رایگان برای عکاسان حرفه ای SLR. این ابزارها شامل محاسبه گر نورسنجی، محاسبه گر هایپرفوکال، محاسبه‌گر عمق میدان، تایمر، محاسب­ه‌گر جبران نوری برای نوردهی های چندگانه و یادداشت برداری است. نرم‌افزار ساده و بسیار مفیدی است و یکی از کامل‌ترین نرم‌افزارهای موجود در این زمینه می‌باشد که استفاده از آن توصیه می‌شود.


CamCalc Free

image021.jpg

دریافت نرم افزار

image022.jpg



  یک ابزار محاسباتی برای عکاسی و فیلمبرداری و جلوه های ویژه. عمق میدان، میدان دید، معادل‌های فاصله کانونی، محاسبات فلاش، دمای رنگی، محاسبات تبدیل،  طلوع و غروب . این نرم افزار از دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری مختلف پشتیبانی می‌کند. یکی از کامل‌ترین نرم‌افزارهای موجود در این زمینه می‌باشد.

DoF

image023.jpg

دریافت نرم افزار

image024.jpg


این نرم افزار نیز ابزار دیگری برای محاسبه‌ی عمق میدان است. پارامترهایی که می‌توان با این نرم‌افزار محاسبه کرد عمق میدان کلی، محاسبه‌ی دیافراگم متناسب با یک عمق میدان، فاصله‌ی هایپرفوکال، عدد راهنمای مورد نیاز (Guide Number)، فاصله‌ی برد فلاش، عمق میدان در جلو و پشت سوژه است. نرم افزاری ساده و در زمینه‌ی مورد محاسبه‌ی عمق میدان کامل است که اگر دنبال چنین نرم‌افزاری هستید کاملا کاربری و قابل استفاده است.