در مورد ایروینگ‌ پن سخن زیاد گفته شده و نیازی به تکرار آن‌ها در اینجا نیست. اما بدون شک او یکی از هنرمندانی است که صفات بزرگ و تاثیر‌گذار در مورد او کاملا صادق است. در یک دوره ۷۰ ساله کاری، آثار شاخص و مهمی در شاخه‌های مختلف عکاسی از خود بجا گذارده است: از پرتره تا طبیعت بی‌جان و از  کارهای حرفه‌ای او در تبلیغات تا کارهای شخصی دیگرش. هر چند او را بیشتر با عنوان عکاس پرتره و مد می‌شناسند ولی علاقه هنری او به سایر شاخه‌های عکاسی و حتی سایر هنرهای غیر عکاسی قابل توجه است.

84045_1370509

Dora Maar (A), France, ۱۹۴۸, printed November 3, 1984


ایروینگ پن در سال ۱۹۹۵ مجموعه کامل بایگانی خود را به انستیتو هنر شیکاگو اهدا کرد. تمام اسلاید‌ها، کانتکت‌شیت‌ها، عکس‌های چاپ‌شده، طراحی‌ها، یادداشت‌ها و حتی برخی دوربین‌هایش جزو این بایگانی بودند. هر چند خود او، این بایگانی را به دقت، مرتب و طبقه بندی کرده بود، اما موزه هنر شیکاگو نیز برای دسترسی بهتر مخاطبین و محققین مجدداً این بایگانی را طبقه‌بندی کرد.

120760_1372111

Running Children, Rabat, Morocco, ۱۹۵۱, printed before 1959


 این بایگانی ارزشمند نه تنها ارائه کننده آثار ایروینگ‌پن است بلکه نمایانگر مشخصات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نیمه دوم قرن بیستم نیز محسوب می‌شود. همچنین چون او تمام جزئیات کارهای خود را ثبت می‌کرد، مطالب دقیق فراوانی در مورد روش کار او از لحاظ تکنیکی و غیرتکنیکی، روش برخورد و روش انتخاب عکس‌ها در این بایگانی وجود دارد.

119059_1371979

Richardson, Tony, September 1, 1958


کانتکت‌شیت‌های بایگانی پن، نکات جالبی در مورد ایده‌پردازی‌ها او و نیز ارتباط بین آثار او را نمایان می‌کنند. به عنوان نمونه رابطه بین آثار طبیعت بی‌جان مانند سه مکعب فلزی و عکس مربوط به آگهی شَنِل کاملاً آشکار است. همچنین رابطه جالب بین کارهای جدیدترش مانند طبیعت بی‌جان ایتالیایی و کارهایی که در ابتدای شروع حرفه عکاسی‌اش ارائه کرده است، نمایانگر بازیابی مجدد برخی ایده‌های قدیمی‌اش است.

84054_1370527

۳ Steel Blocks, New York, April 1980, printed March 1981


خبر خوب آن است که اخیراً نسخه مجازی و تحت وب این بایگانی نیز برای استفاده همگان افتتاح شده است. در این بایگانی ارزشمند می‌توان آثار پن را به صورت کلی، بر اساس شاخه (مانند پرتره و عکاسی خیابانی) یا حتی بر اساس تجهیزات و تکنیک  (مثل دوربین رولی‌فلکس و چاپ نقره ژلاتین) مشاهده کرد و توضیحات مربوطه را مطالعه کرد. هر عکس با مشخصات کامل و با کیفیت و اندازه مناسب قابل رویت است. همچنین در قسمتی از بایگانی با عنوان Timeline می‌توان کل آثار او را بر اساس زمان ارائه در یک نمودار مشاهده کرد و هر کدام را برای بررسی بیشتر انتخاب نمود.

79117_1370357

Theater Accident, New York, ۱۹۴۷, printed 1984


اگر با ایروینگ پن آشنا نبودید، این فرصت بسیار مناسبی برای مرور کامل آثار اوست. و اگر هم قبلاً با او آشنا بودید، مطمئناً این بایگانی کامل، منبع بسیار خوبی برای استفاده و دیدن آثار کمتر دیده شده اوست.

108054_1370643

Cretan Landscape, ۱۹۶۴, printed January 1974


هر چند چنین فرصتهایی از معجزات وب است اما عادت مرور سریع مطالب وب، خود می‌تواند مانعی برای استفاده کامل از چنین منابع عظیمی باشد. این بایگانی آثار را باید با دقت و حوصله مرور نمود و بهتر است در چندین نوبت با اختصاص زمان کافی، این  آثار را مرور کرد و از آن‌ها استفاده نمود.

>از همکاران محترم رسانه‌ای، سایت‌ها، وبلاگ‌ها و نشریات چاپی و اینترنتی خواهشمندم حق نشر این مطلب را برای سایت عکاسی محفوظ بدانند و در صورت نیاز به ارجاع، حتما مطابق «آیین‌نامه‌ بازنشر مطالب سایت عکاسی» عمل کنند.