۲۳ اثر نقاشی مهم برای عکاسان

شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱


مطالعه و بررسی دقیق آثار نقاشی معروف زیر هر یک از جهتی می‌تواند در عکاسی مفید و مؤثر باشد. مؤلف اصلی این مطلب Derek Winchester است که برای آماده سازی جهت انتشار در سایت، مطالبی را به آن افزوده‌ام.

۱- مونالیزا اثر داوینچی: Mona Lisa, Leonardo Da Vinci

w680

این اثر معروف می‌تواند دارای نکات آموزشی متعددی برای عکاسی  باشد اما مهم‌ترین آنها، ارتباط هنرمند با سوژه و ایجاد ارتباط بین بیننده و عکس سوژه است. ارتباط چشمی سوژه انسانی همراه با میمیک خاص صورت، یکی از نکات مهم در عکاسی پرتره است.


۲-مدرسه آتن اثر رافائل:  The School of Athens, Raphael

2

بسیاری از عکاسان دوست دارند که عکس‌های مینیمال بگیرند یا از یک شخص و یک موضوع منفرد عکاسی کنند. این اثر اما نشان می‌دهد که آثاری این چنین پیچیده نیز می‌توانند موفق باشند. آثاری که حاوی چندین داستان مختلف هستند و هیچ‌کدام از آن‌ها نیز توجه بیننده را از کلیت اثر مخدوش نمی‌کنند. ترکیب‌بندی‌هایی این چنین، می‌تواند آثار متفاوت و ارزش‌مندی بسازد.

۳- دختری با گوشواره مروارید اثر ورمر: The Girl with Pearl Earring, Johannes Vermeer 

3

ورمر عاشق نور پنجره‌ها بود. نور اصلی در بسیاری از نقاشی‌های او، همین نوری است که از پنجره می‌آید. یک نور ملایم و موثر. این نور معمولاً  از لحاظ کیفیت و تأثیر گذاری نمی‌تواند با نورهای مصنوعی دیگر جایگزین گردد. کچ‌لایت چشم‌ها و نوری که از گوشواره‌ها منعکس شده است، اثر را فوق‌العاده ساخته است. علاوه بر آن، ارتباط قوی با سوژه که از ورای آن تا اعماق وجود بیننده تأثیر گذار است، نقطه قوت دیگر این اثر است.


۴- شب‌بیداران اثر ادوارد هاپر:  Nighthawk, Edward Hopper

4

بسیاری برای عکاسی در جستجوی لحظات غیرعادی و خاص هستند. چیزهایی که باعث جلب توجه شدید بیننده شود. تابلوی شب‌بیداران نشان می‌دهد که گاه یک لحظه آرام و معمولی می‌تواند چقدر تأثیر گذار باشد و توجه را بخود جلب کند. این لحظات همواره در اطرافمان جاری هستند و شکارشان گاه سخت‌تر از لحظات غیرعادی است.


۵- دست با کُره منعکس‌کننده اثر اشر:  Hand with reflecting Sphere, M.C. Escher

5

در این اثر چهار ویژگی وجود دارد که هر یک می‌تواند خود یک سوژه عکاسی باشد و ترکیب آن‌ها در این اثر بسیار جالب توجه است: عکاسی از انعکاس‌ها، عکاسی از دست، عکاسی از خود و عکسهایی که حاوی پرسپکتیو هستند.

۶- سخن‌چینان اثر نُرمن راکوِل:  The Gossips, Norman Rockwell

6

اثری برای مطالعه  روش بیان روایتهای خالص از طریق حالات چهره. کاملاً می‌توان از حالات چهره افراد، نوع سخنان را حدس زد. قدرت ثبت حالات چهر‌ه‌ای که قدرت بیانگری و روایت داشته باشند یکی از مهارتهای مهم عکاسی است.

۷- فراری اثر  نُرمن راکوِل : The Runaway , Norman Rockwell

7

آثار راکول در زمینه داستان‌گویی بسیار شاخص هستند. هر کدام از اجزای این اثر و ترکیب آنها، داستانهای زیادی برای بیننده دارند و حتی باعث برانگیخته شدن برخی خاطرات قدیمی می‌شود. چنین ویژگی‌هایی در یک اثر عکاسی می‌تواند آن اثر را بسیار خاص و ارزشمند نماید.
نکته جالب دیگر این اثر، ارتباط سه نفر با نگاه است. نگاه قوی سوژه‌های انسانی به یکدیگر در یک اثر عکاسی می‌تواند اثر را بسیار ارزشمند نماید

۸- قوطی‌های سوپ آماده کمپل اثر اندی وارهول : Campbell's Soup cans, Andy warhol

8

توانایی نمایش چیزهای معمولی به روشی غیرمعمول و تاثیرگذار، کاری است که اندی وارهول در این اثر انجام داده است.


۹-The Kiss, Gustav Klimt (+)

امروزه تکنیک‌های جدیدی برای عکاسی وجود دارند مانند HDR که در این تکنیک‌ها، برخی گمان می‌کنند که می‌توان از هر چیزی با این تکنیک عکاسی کرد و حاصل کار یک اثر خوب خواهد شد. Klimt بخاطر تکنیک خاصش در نقاشی شهره است اما این اثر نشان می‌دهد که بازهم  ارتباط خاص بین اجزاء و ترکیب اثر است که می‌تواند اثر را ارزشمند نماید و نه صرف استفاده از تکنیک.

۱۰ – نقاشی‌ غارها

10

اساس غریزی نقاشی و عکاسی را در این آثار می‌توان دید. نیاز به حرف زدن با زبان تصویر. اینکه بخواهیم با زبان تصویر چیزی را نشان دهیم یا بگوییم. قبل از تکنیک و نور و ترکیب‌بندی باید چیزی داشته باشیم که بخواهیم بگوییم یا نشان دهیم.


۱۱- سه ابوالهول اثر سالوادر دالی

12

الگوی‌های تکراری  و چیدمان دقیق‌شان و تأثیر آن‌ها در تهیه عکسهای خوب. ایجاد رابطه و تناسب‌های خاص بین اجزاء تکراری. نمایش تفاوت‌های جزئی در مجموعه‌ای از اجزاء به ظاهر تکراری.

۱۲- آثار Banksy

13

Bansky هنرمند گرافیتی انگلیسی در یک زمینه مهارت بالایی دارد: قرار دادن دو سوژه در کنار یکدیگر ( Juxtaposition) که اغلب دارای مفاهیم انتزاعی هستند و دیدن یکی در مجاورت دیگری باعث تأثیر ویژه بر مخاطب می‌گردد.

۱۳- کافه در شب اثر ون‌گوگ: Cafe at night, Vincent Van Gogh

15

باید از چیزی عکس گرفت که در درجه اول برای خودمان معنا و اهمیت داشته باشد. وقتی به این نقاشی نگاه می‌کنیم می‌فهمیم که این کافه برای ون گوگ معنا داشته و برایش مهم بوده است.

۱۴- موج بزرگ کاناگاوا اثر کاتسوشیکا هوکوسای The Great Wave at Kanagawa, Katsushika Hokusai

16

لحظه قطعی فقط در مورد سوژه‌های انسانی اتفاق نمی‌افتد. لحظه های قطعی در طبیعت فراوان هستند و ثبت آن‌ها نوید بخش یک اثر خوب خواهد بود.


۱۵ – زنانی که در جاده بین مزارع می‌روند اثر هیروشیجه : Women walking on a road through the fields, Hiroshige

17


همواره باید در کمین لحظاتی بود که عناصر طبیعی با سوژه‌های انسانی ارتباط تصویری مناسبی برقرار نمایند. خطوط درختان، جاده‌ها و ردیف انسان‌ها در یک زمان خاص، چنین ارتباط قوی پیدا خواهند نمود.

۱۶-آثار ادگار مولر: Edgar Mueller

18

مولر استاد پرسپکتیو است. اگر  از زاویه دیگری به این اثر بنگرید، حس عمق فعلی را نخواهد داشت. پرسپکتیو، ایجاد حس عمق، و دیدن زوایای تازه، همگی نکاتی هستند که این اثر می آموزاند.

۱۷- کوکنار اثر جرجیا اوکیف: Poppy, Georgia O'Keeffe

19

یک اثر عالی با جزئیات فراوان و دقیق، که خیلی چیزها می‌توان از آن آموخت.

۱۸- کیتوانکول اثر امیلی کار: Kitwancool, Emily Carr

20

امیلی کار بخاطر نقاشی‌های مختلفی که از تیرهای چوبی سرخ‌پوستان کشیده است معروف است. تیرهای چوبی که نقوش جانوران محافظ قبایل بر روی آن‌ها نقش بسته است. مجموعه‌ها در عکاسی  اهمیت دارند. عکسهای منفرد همه چیز نیستند. باید به دنبال پروژه‌ها و مجموعه‌ها بود. چیزهایی که فقط در مجموعه عکس اهمیت می‌یابند. انتخاب موضوع برای مجموعه خود نیاز به تفحص و مطالعه دارد. نیاز به آماده سازی فکری دارد.

۱۹- رقص در مولن دلا گلت اثر پیر آگوست رنوار: Dance at Le Moulin de la Galette, Pierre Auguste Renoir

21

یک نمونه خوب دیگر برای آنکه بدانیم عکس‌ها می‌توانند شامل سوژه های فراوانی باشند که بدون آن که  مشکلی برای یکدیگر یا کلیت عکس ایجاد کنند

۲۰- گوتیک آمریکایی اثر گرانت وود: American Gothic, Grant Wood

22

وود در این اثر تلاش کرده است تا بگوید چه آدمهایی در آن خانه پشتی زندگی می‌کنند. خانه و زوج از لحاظ ظاهری و باطنی شباهت دارند. یک نمونه خوب برای آنکه بتوان سوژه‌هایی را ثبت کرد که نمایانگر محیط و جامعه باشند. چه در ظاهر و چه در معنا.

۲۱- Chez le Pere Lathuille, Edouard Manet

23

این اثر می‌تواند یک عکس خیابانی باشد. یک لحظه قطعی سالها قبل از برسون. به حالت چهره‌ها دقت کنید. حتی می‌توان شنید که چه می گویند. مطالعه دقیق این اثر می‌تواند کمک کند که چگونه لحظات قطعی را در خیابان بهتر بیابیم.

۲۲-Bathing at La Grenouillere اثر Claude Monet

24

گاه در یک کادر نورهای مختلف با شدت‌های مختلف و رنگهای مختلف وجود دارد. استفاده صحیح از این نورها می‌تواند اثر را برای مخاطب جذاب نماید. ردیف قایق‌هایی که در سایه هستند در مقابل دریاچه‌ روشن و در مقابل شاخ و برگ‌هایی که با نور زرد ملایم، روشن شده اند.

۲۳- پیرمرد با لباس قرمز اثر رامبراند: An old man in Red, Rembrandt Harmenszoon van Rijn

25

این اثر نیز چیزهای زیادی برای آموختن دارد: نور پردازی ملایم متناسب با سوژه، نگاه خاص پیرمرد، تأکید بر  لباس قرمز با تمرکز نور، تأکید بر دست‌ها با پرداخت خوب جزئیات، پرداخت مناسب سایه‌ در نواحی غیر ضروری و نورپردازی رامبراند که در آن نور در جهت مخالف صورت یک مثلث نورانی در زیر چشم ایجاد می‌کند.
نویسنده نعما م.روشن


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

نظرات

مهدی
پاسخ به این نظر
با دیدن عکسها بیش از هر چیز عدم تداخل بین سوژها در آثار با زاویه دید باز توجه بنده را جلب نمود و دیگر در کامل پرتوهای نوری از سمت هنر مند و اعمال صحیح آنها در آثارشان با تشکر
علی بیات
پاسخ به این نظر
عالی بود
سپاس
قدیر وقاری
پاسخ به این نظر
مرسی. بسیار عالی و آموزنده بود. سایت عکاسی متحول شده است. دست شما درد نکند.
نوا
پاسخ به این نظر
بسیار عااااااااالی بود
مررررسی
مونا سعادت نیا
پاسخ به این نظر
با تشکر از شما
نکات آموزنده ای را ارائه نمودید.
raha
پاسخ به این نظر
واقعا...عالی بود ممنون
هادی
پاسخ به این نظر
متشکرم. تا حالا بهش توجه نکرده بوم ولی فهمیدم که خیلی چیزا رو میشه ازش یاد گرفت. تا الان فکر می کردم که بیشتر وقتا نقاشی از عکاسی الهام می گیره اما فکر کنم بهتره تجدید نظر کنم. بازهم تشکر
محمدعلی زینلی
پاسخ به این نظر
ممنون جناب دکتر روشن دست شما درد نکنه
پاسخ به این نظر
ممنون مفید بود
هادی مظلومی
پاسخ به این نظر
بهترینها را جدا کردید و بسیار توضیح خوب و کمک کننده ای در عکاسی برای ما نوشتید . تشکر می کنم بابت زحمات شما . با اجازه من با زکر نام سایت از موضوعات شما استفاده می کنم .
سعیده نجفی
پاسخ به این نظر
سلام بر دوستان.ممنون،جالب توجه بود.
فیروزه
پاسخ به این نظر
باسلام
بسیار مطالعه مطالب لذت بخش بود
سرفراز باشید
گلناز
پاسخ به این نظر
ممنون عالی بود
amir
پاسخ به این نظر
kheily mofid baraye man ...
محسن نظاری
پاسخ به این نظر
بسیار عالی لذت بردم
مریم شمخالی
پاسخ به این نظر
سلام
نکته بسیار جالبی است.
نقاط پایه ای در بین هنرها و هنرمندان برگرفته از سرشت درونی انسانی است.
واین معجزه پیچیدگی ساده بیان هنری را نشان می دهد.
صادق
پاسخ به این نظر
بسیار زیبا و دیدنی
سیدجواد میری
پاسخ به این نظر
بسیار عالی ، ممنون جناب دکتر
سید علی حسینیان نسب
پاسخ به این نظر
بسیار عالی و خاص. ممنونم
فتاحی
پاسخ به این نظر
سپاسگزارم
مژده یونس مهاجر
پاسخ به این نظر
خیلی عالی بود...
ممنون...
حسین نریمانی کرمانشاهی
پاسخ به این نظر
باسلام،جناب روشن برای این روحیه ی معلمی ودغدغه ی اموزش درعکاسی به شماتبریک می گویم.وازاینک رایگان اینهمه مطلب یادگرفتم به شخصه ازجنابعالی منونم وهمچنان تشنه ی فراگیری.پاینده باشی.
فرید
پاسخ به این نظر
مثل همیشه عالی بود، ممنون
پاسخ به این نظر
بسیار آموزنده بود
واعظ
پاسخ به این نظر
مطلب خیلی خوبی بود عالی عالی
پاسخ به این نظر
دست شما درد نکنه
امید سریری
پاسخ به این نظر
عالی بود، ممنون

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • تاریخ عکاسی
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاس؛ استودیو
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • بوشهر ۱۳۸۵-۱۳۵۳
  • تکنیک‌های ویرایش عکس در فتوشاپ
  • ترکیب بندی در عکاسی - لوری اکسل
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • مرجع کامل آموزش نرم افزار لایت روم
  • آنگاه - شماره ۵
  • شورشیان هنر قرن بیستم
  • کادربندی درعکاسی
  • مبادی سواد بصری - مترجم: مسعود سپهر
  • نقد عکس
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
  • گذر امروزی در طهران دیروزی
  • نقوش آهنی
  • عمامه داران
  • جام تهی
Powered by Practicalidea