رسم بر این است که در پایان هر سال میلادی سردبیران و نویسندگان مجلات عکاسی آمریکا با شرکت در یک نظرسنجی فهرستی از برترین و پیشروترین لوازم و تجهیزاتی که برای عکسبرداری در آن سال تولید شده‌اند تهیه می‌کنند. امسال نیز این افراد اقدام به انتخاب ۱۰ ابزاری کرده‌اند که در سال ۲۰۱۲ برای نخستین بار به بازار عکاسی دیجیتال عرضه شدند و با امکاناتی که در اختیار عکاسان قرار دادند نقش مهمی در پیشبرد تکنیک‌های عکاسی و دگرگونی چهره‌ی فنی این مدیوم داشته‌اند. در ادامه‌ی این یادداشت مروری می‌کنیم بر فهرست برترین تجهیزات عکاسی در سال ۲۰۱۲ میلادی

01

دوربین Leica M Monochrom: شرکت لایکا در سال گذشته باز هم عرضه‌کننده‌ی یکی از برترین مدل‌های دوربین عکاسی شد. این دوربین مدل ارتقا یافته‌ی محصول قبلی لایکا یعنی M9 است و ضمن برخورداری از بدنه‌ای تمام مشکی با حروف حک‌شده‌ی سفیدرنگ به سبک مدل‌های قدیمی این شرکت طراحی شده و انحصارا فقط عکاسی سیاه و سفید انجام می‌دهد. از نظر بسیاری از عکاسان و منتقدان هنری، لایکا از دیرباز تاکنون به داشتن نوعی ظرافت و دقت خاص در عکاسی سیاه و سفید مشهور بوده است. 

   CCD این مدل، که ۱۸ مگاپیکسلی است، از روی تکنولوژی سنسورهای کداک ساخته شده و چون هیچ فیلتر قرمز، سبز یا آبی روی پیکسل‌های آن نصب نیست لذا نسبت به یک سنسور رنگی مشابه در دوربین‌های معمولی از سرعت نورگیری بیشتری برخوردار است و باز به دلایل فنی این سنسور، که تنها سیاه و سفید عکاسی می‌کند، کیفیتی به مراتب بهتر از یک سنسور رنگی ۱۸ مگاپیکسلی ارائه می‌دهد. امکان برخورداری از دینامیک رنج بالا به خصوص در نواحی قرار گرفته در سایه، بهبود دقت فوکوس دستی در ویزور اپتیکال و نیز تنظیم حساسیت یا ISO در محدوده‌ای بین ۱۶۰ تا ۱۰ هزار با کمترین مقدار نویز ممکن در میان دوربین‌های دیجیتال کنونی از دیگر مزایای این مدل است. قیمت بدنه‌ی این مدل از دوربین‌های لایکا ۷۹۵۰ دلار اعلام شده است.

02

دوربین Sony Alpha SLT-A99: در سالی که دوربین‌های فول‌فریم بسیاری توسط شرکت‌های مختلف به بازار راه یافتند شرکت سونی با ارائه‌ی این دوربین فول‌فوریم در ماه سپتامبر گوی سبقت را از سایر رقبا ربود. این محصول نخستین دوربین SLR فول‌فریم سونی محسوب می‌شود که در آن از تکنولوژی آینه‌های نیمه‌شفاف (تکنولوژی انحصاری شرکت سونی برای تولید آینه‌هایی که نور را از خود عبور می‌دهند) استفاده شده و
بدنه‌ی آن نیز ۲۸۰۰ دلار قیمت دارد.

   بدنه‌ی این دوربین نسبت به مدل‌های مشابه سبک‌تر و کوچک‌تر شده و امکان عکاسی پشت سر هم تا ۱۰ فریم بر ثانیه را دارد. برخورداری از سنسور فول‌فریم CMOS با کیفیت ۲۴.۳ مگاپیکسل، تقویت سیستم اتوفوکوس (به ویژه هنگام ضبط فیلم) و افزایش نقاط شاخص آن تا ۱۰۲ نقطه و بهبود کارایی دوربین برای ضبط صدا در مد فیلمبرداری از دیگر مزایای این مدل است. شرکت سونی مشابه این مدل سنسور را، که از جدیدترین ابداعات تیم فنی شرکت است، در دو محصول دیگرش یعنی هندی‌کم NEX-VG900 و دوربین کامپکت DSC-RX1 هم استفاده کرده است.   

03

دوربین Nikon Coolpix S800c: این محصول جدید شرکت نیکون گام مهمی در بهبود و ارتقای دوربین‌های خانگی دیجیتال در سال ۲۰۱۲ بود. ضمن بهره‌مندی از ظاهری زیبا با طراحی منحصر به فرد، این دوربین از سنسوری ۱۶ مگاپیسکلی برخوردار است و سیستم اتوفوکوس آن هم بسیار سریع‌تر از مدل‌های مشابه عمل می‌کند. پیش از این برخی دوربین‌های خانگی جدید با بهره‌گیری از سیستم Wi-Fi امکان بارگذاری مستقیم عکس‌ها از کارت حافظه‌ی دوربین بر روی شبکه‌های اجتماعی را در اختیار کاربران خانگی قرار می‌دادند ولی این کار در پاره‌ای اوقات خالی از اشکال نبوده است. 

   شرکت نیکون در این مدل از دوربین‌های خانگی خود برای رفع آن اشکالات، سیستم تلفن‌های هوشمند اندروید گوگل را به کار گرفته که به کابر امکان دسترسی به امکاناتی چون اینستاراگرام و Adobe Photoshop Express را در هر زمان بر روی نمایشگر لمسی ۳.۵ اینچی دوربین می‌دهد. بنابراین کاربران خانگی می‌توانند با خرید این دوربین ۳۵۰ دلاری همزمان و روی نمایشگر آن کادربندی، انتخاب عکس و ویرایش کنند و عکس‌ها را از همان‌جا بر روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. همچنین این مدل امکان فیلمبرداری با کیفیت Full HD 1080p را دارد. 

04

دوربین Nikon D4: تازه‌واردان به عرصه‌ی عکاسی شاید به خاطر نداشته باشند که نیکون در سال ۲۰۰۸ با دوربین D90 خود نخستین شرکتی لقب گرفت که امکان فیلمبرداری با دوربین‌های DSLR را فراهم کرد. اما حالا و پس از گذشت حدود چهار سال، سنسور فول‌فریم ۱۶.۲ مگاپیکسلی این مدل جدید با استفاده از طراحی حرفه‌ای قصد دارد دوباره اعتبار نیکون در تکنولوژی فیلمبرداری با دوربین‌های DSLR را به این شرکت بازگرداند. این سنسور امکان ارائه‌ی خروجی تصویری غیرفشرده‌ را داراست و از این رو می‌تواند برای اتصال مستقیم به یک تلویزیون HD یا از آن مهم‌تر یک دستگاه ضبط خارجی (بیرونی) مورد استفاده قرار گیرد. 

    اما این مدل برای عکاسان هم مزایایی برای عرضه دارد: عکاسی پشت سر هم با سرعت ۱۱ فریم بر ثانیه، بدنه‌ی بسیار مقام در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و امکان برخورداری از ISO تا ۲۰۴۸۰۰ با کمترین نویز ممکن از جمله‌ی این موارد است. همچنین این مدل، که بدنه‌ی آن ۶ هزار دلار قیمت‌گذاری شده، نخستین دوربینی است که برای استفاده از نسل جدید کارت‌های حافظه‌ به نام XQD هم مناسب‌سازی شده است.  

05

دوربین Canon EOS-1D X: عکاسان حرفه‌ای در زمینه‌های ورزشی، خبری، حیات وحش و پرتره‌های استودیویی می‌توانند مطمئن باشند که هیچ دوربین DSLR با عملکردی بهتر از آنچه مدل EOS-1D X عرضه می‌کند پیدا نخواهند کرد. این دوربین مزایای زیادی برای این دسته از عکاسان به همراه دارد: امکان عکاسی پشت سر هم با سرعت ۱۴ فریم بر ثانیه، بدنه‌ی کاملا مقاوم در برابر انواع شرایط آب و هوایی، شاتر با عمر مفید حداقل ۴۰۰ هزار فریم، اتوفوکوس هوشمند پیشرفته برای شناسایی پیچیده‌ترین سوژه‌های متحرک، ارگونومی بهبودیافته برای عکاسی راحت‌تر روی دست و امکان فیلمبرداری با کیفیتی خیره‌کننده. 

   طبق آزمایش‌های انجام شده عکس‌های این مدل با رقیب مشابه‌اش یعنی Nikon D4 از نظر رزولوشن، نویز و کیفیت رنگ برابری می‌کند اما هنگام عکاسی با فورمت RAW در حساسیت ۲۰۴۸۰۰ این دوربین عملکرد بهتری نست به رقیبش دارد. ولی باید گفت اتوفوکوس دوربین Nikon D4 در نور کم سریع‌تر از این مدل کانن است. در حال حاضر قیمت بدنه‌ی این مدل ۶۸۰۰ دلار اعلام شده است. 

06

دوربین Fujifilm X-Pro1: مهمترین مزیت جدیدترین دوربین شرکت فوجی بهره‌مندی از ویزور باکیفیت و دقیق آن است. این شرکت پیش از این ویزوری با قابلیت تبدیل از حالت اپتیکال به حالت الکترونیکی که دقت بیشتری داشت را در دوربین قبلی خود یعنی مدل X100 عرضه کرده بود. اکنون فوجی این ویزور با کیفیت را در تازه‌ترین مدل دوربینی که به بازار عرضه کرده یعنی X-Pro1 به کار گرفته است با این تفاوت که این مدل امکان تعویض لنز دارد و از سنسور ۱۶.۳ مگاپیکسلی با سایز استاندارد APS-C استفاده می‌کند، لذا نسبت به مدل قبلی یعنی X100 عملکرد حرفه‌ای‌تری خواهد داشت. 

    شفافیت بسیار بالا  و گرین پایین از مزایای منحصر به فرد این ویزور است که البته به باور برخی کارشناسان تا حدود زیادی از روی ویزور دوربین‌های سری M شرکت لایکا کپی‌برداری شده است و هنگام نگاه کردن از درون  آن احساسی شبیه عکاسی با لایکا به فرد دست می‌دهد. اما گذشته از ویزور، فوجی در این مدل از تکنولوژی جدیدی در سنسور به نام X-Trans بهره‌ گرفته که با حذف یک فیلتر و برخی سیستم‌های قدیمی‌تر اکنون به بهره‌وری بهتری رسیده است. بنابراین در مجموع باید گفت بدنه‌ی این دوربین، که ۱۷۰۰ دلار قیمت دارد، نسبت به مدل‌های قبلی فوجی عکس‌های شفاف‌تری ارائه می‌کند. همچنین امکان استفاده از ISO تا میزان ۲۵۶۰۰ در این مدل وجود دارد.

07

گوشی Nokia 808 PureView: احتمالا کمتر کسی انتظار به دست آوردن عکس‌هایی واقعا با کیفیت یا عملکرد بی‌نقص در نور کم را از یک گوشی تلفن همراه دارد. معمولا دوربین این گوشی‌ها طوری طراحی می‌شود که حجم عکس به گونه‌ای باشد که برای ارسال فوری بر روی اینترنت نیاز به فراوری و ویرایش بعدی نداشته باشد. شاید هنوز برای رفع این کمبودها راه درازی در پیش باشد ولی جدیدترین محصول نوکیا نشان از در راه بودن تغییرات مهمی در این زمینه می‌دهد.

    استفاده از تکنولوژی جدیدی به نام «نمونه‌گیری از پیکسل‌ها»، که شامل یک شاتر مکانیکی و لنز کارل زایس هم هست، به سیستم اپتیکال دوربین گوشی معروف به «PureView» این امکان را می‌دهد تا خروجی سنسور ۳۸ مگاپیکسلی دوربین این گوشی را بهبود بخشد. البته با تمام پیشروی‌ها و مزایای دوربین این مدل گوشی، هنوز راه زیادی برای اصلاح و بهبود عملکرد در پیش است.  قیمت این گوشی با کارت حافظه ۷۰۰ دلار و بدون کارت حافظه ۵۸۰ دلار است. 

08

لنز  Tamron SP 24–۷۰mm f/2.8 Di VC: تجربه نشان می‌دهد لنزی با فاصله‌ی کانونی ۲۴–۷۰mm همراه با f/2.8 همیشه بین عکاسان محبوب‌ترین لنز زوم بوده است. این محدوده‌ی زوم همزمان امکان برخورداری از زاویه‌های باز و زاویه‌های بسته را تا حد معقول و پرکاربرد و با عملکرد خوب در نور کم و امکان استفاده از عمق میدان کم فراهم می‌کند. شرکت تامرون اکنون این لنز محبوب را برای استفاده روی دوربین‌های فول‌فریم کانن و نیکون با نصب یک  VCیا لرزشگیر ویژه ارتقا داده است. البته این لنز بر روی سری آلفا از دوربین‌های DSLR سونی هم قابل نصب است ولی از آنجا‌ئیکه بدنه‌ی سری آلفا به طور پیش فرض مجهز به سیستم لرزشگیر سنسور هستند این لنز برای این سری از دوربین‌های سونی بدون لرزشگیر عرضه می‌شود. 

  طبق آزمایش‌های انجام شده توسط کارشناسان، استفاده از لرزشگیر این لنز می‌تواند سرعت عکاسی به صورت دوربین روی دست را مثلا از ۱/۶۰ ثانیه به ۱/۸ ثانیه کاهش دهد بدون اینکه به کیفیت عکس خدشه‌ای وارد شود. بنابراین این لنز که ۱۳۰۰ دلار قیمت دارد و تقریبا هزار دلار از موردهای مشابه‌اش ارزان‌تر است می‌تواند بهترین گزینه برای عکاسانی باشد که تمایل دارند همیشه در نور طبیعی عکاسی کنند و هزینه‌ی کمتری هم برای لنز بپردازند. 

09

دوربین Lytro Light-Field Camera: شاید اکنون زمان آن رسیده باشد که هر روز باید در تعریف خود از عکس و عکاسی بازنگری کنیم. پیش از این در یادداشتی درباره‌ی ابداع انقلابی یک شرکت آمریکایی در عرصه‌ی دوربین‌های عکاسی مطالبی را بیان کردم. این شرکت نخستین مدل از این سری دوربین‌ها را اواخر سال ۲۰۱۱ به بازار فرستاد و در سال ۲۰۱۲ هم مدل ارتقا یافته‌تری از دوربین‌های خود موسوم به  «Light-Field» را معرفی کرد. 

   تفاوت عمده‌ی این تکنولوژی جدید با نسل کنونی دوربین‌های دیجیتال در این است که با هر بار فشار دادن دکمه‌ی شاتر دوربین فایلی ۱۲ مگاپیکسلی ذخیره می‌کند که پس از عکاسی و با نرم‌افزار مخصوص امکان استخراج عکس‌هایی با فاصله‌های کانونی متغیر (برای تمام اشیایی که از فاصله‌ی ۳.۵ اینچی تا بی‌نهایت لنز قرار داشته‌اند) برای عکاس وجود دارد. یعنی برخلاف دوربین‌های کنونی که هر عکس را با یک فاصله‌ی کانونی غیرقابل تغییر ثبت می‌کنند با این دوربین‌های نسل جدید می‌توانید فاصله‌ی کانونی را در یک عکس بارها تغییر دهید یعنی به عبارتی اول عکس بگیرید و سپس هر کجا که خواستید فوکوس کنید. به علاوه اگر فایل خام این عکس را هم روی اینترنت قرار دهید هر بیننده‌ای می‌تواند نقطه‌ی فوکوس را در عکس شما بنا به خواسته‌ی خود تغییر دهد.

    لنز این دوربین قدرت زوم ۸X دارد و از سیستمی بهره می‌برد که می‌تواند هر عکس را به صورت میلیون‌ها شعاع‌ها نوری جداگانه‌ ذخیره کند تا بعدا توسط نرم‌افزار با دقت بیشتری با هم ترکیب شده و عکس نهایی را بسازند. این دوربین تفاوت‌های بسیاری با دوربین‌های نسل کنونی دارد ولی مانند بسیاری از محصولات ناشی از ایده‌های جدید هنوز مراحل اصلاح و آزمایش را می‌گذراند و نیاز به زمان بیشتری برای همگانی شدن دارد. امروزه قیمت آخرین مدل این دوربین‌ها، که ظاهرا تنها در بازار آمریکا عرضه شده، از ۴۰۰ دلار آغاز می‌شود. 

10

کارت حافظه‌ی Sony XQD: تا این لحظه دوربین Nikon D4 تنها دوربینی است که امکان استفاده از سری جدید کارت‌های حافظه موسوم به XQD در آن وجود دارد. اگر چه شرکت Lexar اعلام کرده بود که نهایتا تا پایان سال ۲۰۱۲ محصولاتی با این تکنولوژی جدید به بازار می‌فرستد اما در پایان ژانویه ۲۰۱۳ هستیم و هنوز خبری از تولیدات این شرکت با فناوری XQD نیست و سونی تنها شرکتی لقب گرفته که کارت حافظه‌ای با این فناوری تولید کرده است. فناوری XQD بیشتر برای جایگزینی CF در دوربین‌های DSLR طراحی شده و از حجم و سرعت ذخیره اطلاعات بسیار بالاتر و در عین حال از اندازه‌ای بسیار کوچک‌تر برخوردار است.

    کارت‌های حافظه‌ی سری H سونی که با این فناوری ساخته شده‌اند و هر کدام ۱۳۰ دلار قیمت دارند از سرعت ذخیره‌ی اطلاعاتی برابر با ۱۲۵ مگابایت بر ثانیه برخوردارند و شرکت در سری S از این کارت‌ها (که در آینده‌ی نزدیک در همه‌ی کشورها عرضه خواهند شد) این سرعت را تا ۱۶۸ مگابایت بر ثانیه هم ارتقا داده است. روشن است که این سرعت ذخیره‌سازی از سرعت عکسبرداری (پر شدن حافظه‌ی موقت) سریع‌ترین دوربین‌های کنونی هم بیشتر است ولی مسلما همیشه سرعت بیشتر در ذخیره‌ی اطلاعات برای عکاسان و فیلمبرداران می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. با در نظر گرفتن وجود رقبای بالقوه‌ی بسیار در بازار برای این محصول سونی می‌توان انتظار داشت که به زودی شاهد کارت‌هایی با سرعت‌های بسیار بالاتر از این هم باشیم.


از همکاران محترم رسانه‌ای، سایت‌ها، وبلاگ‌ها و نشریات چاپی و اینترنتی خواهشمندم حق نشر این مطلب را برای سایت عکاسی محفوظ بدانند و در صورت نیاز به ارجاع، حتما مطابق «آیین‌نامه‌ بازنشر مطالب سایت عکاسی» عمل کنند.