سطح: پیشرفته 

فایل ۳۲ بیتی HDR؟

فایلهای ۳۲Bit HDR فایلهایی هستند که در سیر تولید عکسهای HDR ایجاد می‌شوند اما هنوز مرحله نهایی، یعنی Tone Mapping روی آنها انجام نشده است. 

همزمان با معرفی Lr4 و ACR معادل آن در سال گذشته، امکان پروسس فایلهای ۳۲Bit HDR نیز در این محیطها امکان پذیر شد. نسخه‌های جدید Lr و Ps نیز مجهز به این قابلیت هستند.

در واقع می‌توان در فرآیند تولید HDR، ابتدا عکسهایی که با نوردهی‌ مختلف تهیه شده‌اند را توسط یک نرم‌افزار (مانند فتومتیکس یا فتوشاپ) به فایل ۳۲ بیتی HDR تبدیل کرد. سپس بجای انجام مرحله نهایی Tone Mapping، این فایلهای ۳۲ بیتی را به Lr/ACR منتقل کرد و پروسس را در آنجا انجام داد.

فایده این کار چیست؟

افرادی که تجربه بیشتری در مورد تهیه عکسهای HDR دارند می‌دانند که با وجود پیشرفتهای اخیر در زمینه پروسس Tone Mapping نرم‌افزارهای HDR، بازهم گاهی اوقات تهیه عکس مورد نظر یا نزدیک به ذهنیت هنرمند، مشکل یا غیرممکن است. برخی موارد نمی‌توان عکس را کاملا طبیعی درآورد و گاهی با وجود همه کوششها، اختلالات روشنایی یا رنگ در برخی مناطق ایجاد می‌شود.

روش پروسس در محیط ACR/Lr در مورد چنین عکسهایی ممکن است موفقیت آمیز باشد چون:

– امکان تهیه عکسهای HDR با نمای واقعی راحت تر است.

– هاله‌های دور اجسام در این روش ایجاد نمی شوند.

– اختلالات رنگی مانند CA کمتر می‌شوند.

– نویز و اختلالات رنگی عملا وجود نخواهند داشت.

– روش پروسس ساده‌تری نسبت به Tone Mapping خواهیم داشت. 

– از همه مهمتر اینکه کنترل بیشتری روی پروسس روشنایی و رنگ داریم. در نظر بگیرید که کل امکانات لایت روم جدید در زمینه روشنایی، کنتراست و پروسس موضعی در اختیارتان است.


چه نسخه‌هایی از Lr و ACR قابلیت پردازش فایلهای ۳۲ بیتی را دارند؟

اگر از فتوشاپ CC و لایت روم ۵ استفاده می‌کنید براحتی می‌توانید این پروسس را انجام دهید. در مورد نسخه‌های قدیمی‌تر، لایت روم نسخه ۴.۱ به بعد و ACR نسخه ۷.۴  به بعد، این قابلیت را دارند. 

121103_nmroshan_5262_3_4_5_6_HDR

121103_nmroshan_5266

عکس اول به روش معمول Tone mapping شده و دومی با روش پروسس ۳۲ بیتی در لایت‌روم. اختلالات روشنایی در آسمان اولی مشخص است که اصلا قابل اصلاح نبود. علاوه بر آن در دومی کنتراست بهتری وجود دارد و رنگها نیز بهتر کنترل شده اند. عکس دومی خروجی مستقیم لایت روم است و هنوز در فتوشاپ پروسس نهایی نشده است.


آیا این روش جدید به معنای خداحافظی با Tone Mapping در نرم‌افزارهای مخصوص HDR است؟

خیر!

هنوز در بسیاری از موارد روش معمول Tone Mapping بخوبی می تواند هنرمند را به عکس مورد نظرش برساند. آن چیزی که در ذهن هنرمند وجود دارد یا آنچه که در واقعیت وجود داشته است. 

 این روش جدید نه همیشه اما ممکن است در بسیاری از موارد که روش Tone mapping نتیجه خوبی نمی‌دهد، حلال مشکلات باشد.

– 

چگونه از این روش جدید برای پروسس ۳۲ بیتی فایلهای HDR استفاده کنیم؟

۱- مرحله  اول و مهم این فرآیند، تولید یک فایل ۳۲ بیتی HDR بدون انجام مرحله نهایی Tone Mapping است 

برای این منظور، کافی است عکسها را در فتومتیکس  یا فتوشاپ تبدیل به HDR کنید اما قبل از مرحله Tone mapping آن فایل ۳۲ بیتی را ذخیره کنید. فرمتهای مختلفی برای ذخیره سازی فایل ۳۲ بیتی وجود دارد اما برای منظور ما فرمت Tiff مناسب است (فرمتهای دیگر مانند .hdr و .exr را نمی‌توان وارد ACR/LR کرد). 

یک پلاگین مفید نیز از همان سازنده فتومتیکس برای لایت روم وجود دارد که خودبخود این کار را انجام می دهد. یعنی فایلهای ‌Bracket را تبدیل به فایل ۳۲ بیتی می کند و فایل ۳۲ بیتی را وارد لایت روم می‌کند. که اگر آن را هم پیدا کنید و نصب کنید، این فرآیند خیلی راحت می‌شود. 

Merge To 32bit HDR Plugin for Lightroom


> تولید فایل ۳۲ بیتی  و انتقال آن به ACR در فتوشاپ CC :

تولید فایل ۳۲ بیتی و انتقال آن به ACR، در فتوشاپ CC بسیار ساده تر شده است. در واقع در صفحه مربوط به HDR Pro فتوشاپ، یک گزینه مخصوص همین کار قرار داده شده است:

Screen_Shot_2013_06_27_at_8.27.43_PM


آن گزینه Complete Toning را که بزنید دیگر نیازی به پروسس HDR در این صفحه نیست و مستقیما فایل ۳۲ بیتی را در ACR باز می کند.

و پس از پروسس در ACR به صورت یک Smart Filter در فتوشاپ برمی‌گرداند:

Screen_Shot_2013_06_27_at_8.33.36_PM

بنابراین روند کار به صورت زیر خواهد شد:

– اگر از لایت روم استفاده می کنید، در لایت روم فایلهای مربوط را انتخاب و از منو، Edit in گزینه Merge To HDR Pro in photoshop را انتخاب کنید. و اگر مستقیما از فتوشاپ استفاده می‌کنید، از مسیر File > Automate> Merge to HDR Pro  اقدام کنید و فایلهای براکت خود را وارد فتوشاپ کنید.

– در فتوشاپ پس از تولید فایل ۳۲ بیتی، گزینه فوق را علامت بزنید و فایل را بفرستید به ACR


۲- چگونه باید فایل ۳۲ بیتی را در لایت‌روم یا ACR پروسس کنیم؟

پس از انتقال فایل ۳۲ بیتی HDR به لایت روم یا ACR، مرحله پروسس آن آغاز می‌شود. 

مزیت این فرآیند همین است که پروسس آن تقریبا مشابه پروسس معمولی فایلهای RAW است. معمولا وقتی در ابتدا این فایلهای ۳۲ بیتی را در ACR یا Lr باز می‌کنید، ظاهر غیر طبیعی دارند. مثلا مناطق روشن آن اوراکسپوز است یا مناطق تاریک آن، جزئیاتی ندارد. کنتراست و رنگ ها ممکن است غیر طبیعی باشند.

ابتدا از روشنایی‌ها شروع کنید وسعی کنید که مناطق روشن و تاریک را احیاء کنید. شاید از میزان انعطاف پذیری این مرحله تعجب کنید چون از فایلهای خام نیز امکان احیاء جزئیات بیشتری فراهم خواهد بود. سپس با Curve و نیز Clarity کنتراست مناسبی ایجاد نمایید. اگر تراز سفیدی نیاز به اصلاح دارد، آن را تنظیم کنید. مساله مهم دیگر استفاده از کنترلهای موضعی است. می‌توانید از Adjustment Brush یا Gradient براحتی برای تنظیم روشنایی و ایجاد کنتراست مورد نظر استفاده کنید.