شرکت VSCO یا Visual Supply Co اساساً به خاطر ارائه پیش‌تنظیمات رنگ متنوعی مشهور است که به عنوان یک افزودنی برای فتوشاپ و لایت‌روم استفاده می‌شود و قادر است تنظیمات رنگی متنوعی شبیه فیلم‌های قدیمی روی عکس‌های دیجیتال اِعمال نماید. هر چند ابزارهای فراوانی طی این سالها برای چنین منظوری عرضه شده‌اند اما آنچه که محصولات VSCO را خاص می‌نماید، برخورد ویژه این ابزار برای رسیدن به این هدف است. 

   در‌واقع با هدف قراردادن نیاز عکاسان حرفه‌ای، VSCO در مجموعه این ابزارهایش سعی کرده است که اولاً تنظیمات رنگی بسیار متنوع و کاملی از  فیلم‌های قدیمی با دقت بسیار بالا تهیه کند و ثانیاً پروفایل‌های مخصوصی برای فایلهای خام دوربینها ساخته است که این تنظیمات رنگی در سطح فایل خام بر فایلها اعمال گردد و علاوه بر آن کاربر بتواند از همان تنظیمات آشنای محیط مبدل RAW برای تنظیم بیشتر رنگ مورد نظرش استفاده کند.


VSCO CAM + VSCO Grid 

vscologo

    با همه گیر شدن عکاسی با موبایل، حتی در بین علاقمندان جدی عکاسی و عکاسان حرفه‌ای، VSCO با رویکرد خاص خود، به دنیای عکاسی با موبایل وارد شد و حاصل آن ابزار VSCO CAM بود که در حال حاضر ( فروردین ۹۳) نسخه سوم آن برای سیستم‌های iOS و آندروید به صورت رایگان در دسترس است.

دریافت ابزار از Apple Store

دریافت ابزار از Google Play


این ابزار دو قسمت اصلی دارد : 
۱-  محیطی برای ویرایش عکس‌ها بعلاوه امکان اعمال تنظیمات رنگی متنوع ( شبیه همان تنظیمات رنگی که در پاراگراف قبلی گفته شد)
۲- محیطی به نام Grid : برای اشتراک عکس و دیدن عکس‌های دیگران ( اما با رویکردی بسیار ویژه)

امکانات ویرایشی این ابزار کامل است: 
تنظیم روشنایی/کنتراست/ دمای رنگ/ کراپ/ چرخش عکس/ وین‌یت/ اشباع و Tint/ احیای مناطق سایه یا روشن عکس/ شارپ سازی/ grain/ تنظیم رنگ برای مناطق Shadow و highlight/ و تنظیم Skin Tone

photo_5

محیط ویرایش عکس

     اعمال تنظیمات‌های ویژه رنگی نیز به سادگی صورت می‌گیرد. برخی از این تنظیمات رایگان هستند و برخی غیررایگان. تنظیمات رنگی متنوع و همراه با امکان تنظیم شدت  رنگ است. کیفیت نهایی این رنگها و تنوع آن‌ها نسبت به تنظیمات رنگی اینستاگرام، برتری محسوسی دارد.

photo_4

محیط اعمال تنظیمات ویژه رنگی

m1_vscocam_jeradknudson

نمونه تنظیم رنگ : پیش‌تنظیم M1 – عکس از Jerad Knudson

p5_vscocam_niravpatel

نمونه تنظیم رنگ : پیش تنظیم P5 – عکس از Nirav Patel 


قسمت Grid :

     به نظر می‌رسد که سازندگان این ابزار خواسته‌اند با Grid یک محیط ویژه برای کاربران خاص فراهم کنند. درست بر خلاف اینستاگرام که محیطی شلوغ ( کامنتها و تگ‌ها و لایک‌ها) و پررفت و آمد ( کاربران زیادی که عکسهای همه آن‌ها را می‌بینید) است، محیط Grid بیشتر مانند یک نمایشگاه یا گالری عکس ساکت و آرام است. در‌واقع نکته مهم Grid این است که عکس‌هایی که در Grid می‌بینید همگی انتخاب شده اند. به عبارت دیگر شما فقط بهترین عکس هایی که به اشتراک گذاشته شده است را می‌بینید و نه همگی عکس‌ها را. 


      شما می‌توانید عکس‌های خودتان را در قسمت Grid اختصاصی خودتان به اشتراک بگذارید اما شرط قرار گرفتن آن‌ها در Grid اصلی ابزار آن است که توسط داوران انتخاب شود. خودِ  این مساله، یک انگیزه برای تهیه و ارسال عکس‌های قابل رقابت را موجب می‌شود.


       در نسخه های پیشین حتی امکان Follow هم وجود نداشت اما در نسخه آخر این امکان افزوده شده است. وقتی با محیط این ابزار بیشتر آشنا شوید، آن را بیشتر شبیه یک نمایشگاه از عکس‌های خوب خواهید یافت تا محیطی برای به اشتراک گذاری فوری عکس. خودِ سازندگان این ابزار نیز کلمه Exhibit ( نمایش) استفاده می‌کنند تا کلماتی چون Post یا Share. بیشتر از Photograph نام می‌برند تا کلماتی چون photos، Picture یا pics. شاید نوعی ستایش از اصلِ عکاسی. آن هم در محیطی مانند موبایل که کاربرانش عادت کرده‌اند عکس‌های زیادی را با سرعت و بدون تمرکز ببینند.

   برای آن که لذت دیدن عکس‌های خوب کامل شود، این ابزار قسمتی دارد به نام Journal که در آن به صورت هفتگی یک سری عکس‌های منتخب عالی را به نمایش می‌گذارد و هر از چند گاهی نیز یک هنرمند را همراه با آثارش معرفی می‌کند. علاوه بر آن خبرها و مطالب جالب در مورد عکاسی نیز تکمیل کننده این قسمت ابزار است.

photo_1
نمای قسمت Journal  

vscocamselects97_romekrasenas

 نمونه عکس منتخب هفتگی : عکس از Romec Rasenas

p8_vscocam_logancole

نمونه عکس منتخب هفتگی : عکس از logan cole 

vscocamselects97_gabrielflores

نمونه عکس منتخب هفتگی : Gabriel Flores 

 –

     در نهایت: VSCO CAM  شبیه اینستاگرام نیست. بلکه بیشتر شبیه یک گالری دیجیتال از عکس‌های منتخب است که کاربران جدی و علاقمند عکاسی در موبایل‌شان بتوانند در سکوت و آرامش عکس‌های خوب را ببینند.