نیکون دو سال پیش با تولید دوربین فول فریم ۳۶ مگاپیکسلی D800 و D800E بازار دوربین‌های دیجیتال را به هیجان در آورد. اکنون دوربین جدیدی از همین خانواده به نام D810 به بازار معرفی شده است.

    این دوربین جایگزین هر دو مدل قبلی خواهد شد و قیمت پیشنهادی آن حدود ۳۳۰۰ دلار یعنی تقریبا معادل قیمت D800E  و اندکی بیشتر از قیمت D800 است. اما چرا قیمت D810  مشابه D800E است؟ چون در D810 ترفند از کار انداختن فیلتر AA (ضد دندانه‌دار شدن لبه‌ها) یک قدم پیشتر رفته و کلا این فیلتر حذف شده است که منجر به عکس‌هایی با رزولوشن بالاتر از هر دو مدل قبلی خواهد شد.


     در D810  به غیر از فیلتر AA، تغییرات عمده دیگری نیز دیده می‌شود که این دوربین را از دو مدل قبلی تواناتر ساخته است. شاید مهم‌تر از همه، این تغییرات دوربین را برای خریدارانی که هنوز در حال سبک و سنگین کردن ورود به دنیای فول فریم هستند جذاب‌تر کند. D810 دوربینی نیست که کسی D800/E اش را بخاطر آن بفروشد، اما حداقل از لحاظ مشخصات روی کاغذ بهتر از هر دو مدل است.



     

بر اساس خط مشی مرسوم نیکون اصلاحات اندکی در D4s صورت گرفته و این دوربین به D810 تنزل داده شده و خصوصا کسانی که به فیلمبرداری علاقمند هستند با امکاناتی که به فیلمبرداری این دوربین اضافه شده باید خرسند باشند. از دیگر تغییرات خوشایند در این دوربین طراحی مجدد مکانیزم شاتر و آینه برای کاهش افت رزولوشن حاصل از عملکرد شاتر است و یک مد S-Raw برای عکاسی فایل خام با رزولوشن کمتر است. (چیزی که نیکون دارها سالها تقاضای آن را داشتند.)


مشخصات کلیدی:
 

    – سنسور CMOS فول فریم ۳۶.۳MP
    – حساسیت ISO 64 تا ۱۲,۸۰۰ (قابل افزایش تا ISO 32 – 51,200)
    – شاتر پرده اول الکترونیکی و مکانیزم آینه جدید
    – مد جدید s-Raw  فایل خام با رزولوشن ۹ مگاپیکسل
    – پردازنده Expeed 4
    – حداکثر سرعت عکاسی متوالی ۵ fps در حالت FX و ۷ fps در حالت DX ( با گریپ باتری و باتری‌های EN-EL18 / AA)
    – نمایشگر RGBW LCD سایز ۳.۲ اینچ با رزولوشن ۱۲۲۹K نقطه و رنگ قابل تنظیم
    – نمایشگر اطلاعات منظره‌یاب OLED
    – سیستم بهبودیافته تشخیص منظره امکان تشخیص چهره در مد OVF را فراهم کرده
    – نمایش ناحیه زوم شده تصویر در حالت نمایش زنده برای تنظیم دقیق خطوط افقی
    – سیستم ۵۱ نقطه فوکوس با مد جدید "گروه ناحیه فوکوس خودکار"
    – مد جدید کنترل تصویر flat برای فیلمبرداران
    – ایزو خودکار در مد نورسنجی دستی
    – نوارهای راه‌راه برای بررسی فوکوس در حالت ویدیو
    – خروجی غیر فشرده HDMI ا ضبط همزمان روی کارت حافظه
    – میکروفون استریوی سرخود

   
    در تست‌های صورت گرفته تفاوت بین جزئیات فایل خام D800  و D800E به غیر از حالات بسیار خاصی مانند عکاسی با زمان شاتر کوتاه  در دیافراگم‌های باز با لنز پرایم و استفاده از سه‌پایه،  بسیار اندک بود.





  

   اگر قرار باشد هر دو مدل با یک دوربین جایگزین شوند، قاعدتا باید این دوربین بالاترین رزولوشن ممکن را ارایه دهد. تنها می‌توانیم امیدوار باشیم که نیکون در  D810 همان تصاویر JPEG شارپی را که D800E  داشت ارایه دهد.

     ممکن است برخی هنوز توجیه نشده باشند که چرا نیکون دو سال پیش دو مدل D800 و D800E را به  عنوان دو مدل مجزا عرضه کرد. برداشت ما در آن زمان این بود که D800E مزایایی داشت اما اگر برای کسی مهم نبود می توانست با هزینه کمتر D800 را بخرد.

     
    شاید اکنون پس از موفقیت مدل‌های D7100  و D5300 نیکون به این اطمینان رسیده که با خیال راحت فیلتر AA را از بدنه‌های رزولوشن بالایش حذف کند – البته طبیعتا با ریسک افزایش موجی شدن تصویر.
 


تغییرات عمده D810 در مقابل D800/E

–    سنسور بدون فیلتر AA (در مدل‌های D800E این فیلتر غیر فعال شده بود.)
–    سرعت عکاسی متوالی ۵ fps در مد FX (در مقابل ۴ fps)
–    مد جدید ناحیه فوکوس خودکار گروهی (در مدل‌های قبلی ۵ نقطه فوکوس با هم کار می‌کرد.)
–    مکانیزم جدی آینه و شاتر الکترونیکی برای حذف ارتعاشات دوربین
–    حالت نورسنجی بر اساس سنجش نواحی روشن برای حفظ جزئیات در نواحی روشن در مناظر با کنتراست بالا
–    فیلمبرداری ۱۰۸۰/۶۰p با میکروفون داخلی استریو (در مدل قبلی ۱۰۸۰/۳۰p  با میکروفون مونو)
–    صفحه RGBW LCD رزولوشن ۱۲۲۹K سایز ۳.۲ اینچ ( در مقابل سایز ۳.۲"  921k- نقطه  RGB)
–    دیافراگم برقی هنگام ضبط ویدئو روی  کارت SD/CF (قبلا فقط برای استفاده از HDMI فعال بود)
–    توانایی ضبط روی کارت حافظه و همزمان خروجی روی HDMI
–    مد جدید کنترل تصویر flat (برای کسانی که در فیلمبرداری به محدوده دینامیکی وسیع‌تری نیاز دارند.)
–    عکاسی پیوسته نامحدود (قبلا محدودیت ۱۰۰ عکس وجود داشت)
 


تغییرات سنسور

   سنسور فول فریم D810 دقیقا همانی نیست که روی D800/E استفاده شده بود. نیکون در چیدمان میکرو لنزها تغییراتی داده و حساسیت سنسور را افزایش داده است و فیلتر اپتیکی پایین گذر را از روی سنسور حذف کرده است. بر اساس تئوری D810 باید رزولوشن عالی نسبت به D800/E ارایه دهد، اما ممکن است این بهبود در شرایط بسیار خاصی مشاهده شود.

    ایزو پایه جدید معادل ۶۴ خبر خوبی برای کسانی است که می‌خواهند برای برخورداری از عمق میدان باریک با دیافراگم‌های باز عکاسی کنند و نیاز به استفاده از فیلترهای تیره خاکستری را کاهش می‌دهد. توجه داشتید باشید که ایزو ۶۴ واقعی است و با کاهش کنتراست چنین حساسیتی به دست نیامده است. حتی اگر به حساسیت کمتری نیاز داشتید، می‌توانید در مد حساسیت گسترش یافته تا ایزو ۳۲ آن را کاهش دهید. (اما در این ایزو کمی محدوده دینامیکی نواحی روشن را از دست می‌دهید.)
 


پردازنده تصویر Expeed 4
 

     Expeed 4 آخرین نسخه تراشه پردازنده تصویر نیکون است که به عنوان مغز دیجیتال D810 استفاده شده است. نیکون ادعا می‌کند که پردازنده جدید D810 ۳۰ درصد سرعت بالاتری دارد و در سرعت عکاسی ۲۵ درصد زمان پاسخگویی بالاتری دارد.


نمایش جداگانه ناحیه زوم شده در مد نمایش زنده

    با این مشخصه یک ناحیه بزرگنمایی شده از چپ و راست نمایشگر در کنار هم به نمایش در آمده و امکان تراز خط افق را برای عکاس فراهم می‌کند. این روش از تراز الکترونیکی که این روزها در دوربین‌ها استفاده می‌شود بسیار دقیق‌تر است و برای عکاسان معماری، محصولات و منظره بسیار کارآمد است.
 

 
حالت Group-area AF


      ناحیه گروهی فوکوس خودکار اولین باز در D4s معرفی شد. در این حالت دوربین با استفاده از گروهی متشکل از ۵ نقطه فوکوس روی سوژه فوکوس می‌کند که نقطه مرکزی آنها توسط کاربر انتخاب شده  است. این گزینه خطر فوکوس دوربین روی بکگراند بجای سوژه را کاهش می دهد. اگر صورت‌ها رد حالت AF-S شناسایی شوند، دوربین اولویت را به آنها داده و وقتی صورتی موجود نباشد دوربین روز نزدیک‌ترین سوژه به دوربین فوکوس خواهد کرد.


نورسنجی بر اساس نواحی روشن و S-Raw

    نورسنجی بر اساس نواحی روشن که بیشتر مناسب عکاسان تئاتر و موزیک است، نورسنجی را بر اساس نواحی روشن صحنه انجام می دهد تا این نواحی با جزئیات کامل ثبت شده و از بین نروند. در بعضی شرایط این گزینه باعث کم نور شدن نواحی با روشنایی میانی خواهد شد، اما اگر سنسور D810 همانند سنسور دوربین‌های قبلی دارای نویز پایه پایینی باشد (که همین انتظار می‌رود) با افزایش نور نواحی تیره و متوسط در پس پردازش تصویر، می توان با تحمل اندکی نویز در نواحی تیره به تصویری کامل دست یافت، خصوصا اگر با فرمت Raw عکاسی کنید.

     حالت S-Raw یک مد Raw جدیدی ۱۲ بیتی غیر فشرده با رزولوشن کاهش یافته ۹ مگاپیکسل است. این رزولوشن برای بسیاری از کاربردهای عالی است و بسیاری از عکاسان ممکن است هنگام عکاسی از موارد خاصی ترجیح دهند که تصاویری با سایز کوچک‌تر و قابلیت انتقال بالاتر داشته باشند.
 


مد کنترل تصویر Flat، ویدئوی ۱۰۸۰/۶۰P، نوار راه راه و …
 

     نیکون تشخیص داده که هنوز زمان مناسب برای ۴K فرا نرسیده است، اما امکان فیلمبرداری HD این دوربین را با مد ۶۰p تجهیز کرده و نیز میکروفون استریوی داخلی و حالت نوار راه راه برای بررسی نواحی روشن و یک حالت کنترل تصویر جدید به نام flat را اضافه کرده است. با این مد که هم روی عکس‌ها و هم فیلم قابل استفاده است، یک تصویر با حداکثرمحدوده دینامیکی  ایجاد شده و امکان پردازش بعدی برای تنظیمات تصویر را بالا می‌برد.
 


حساسیت اتوماتیک در حالت نورسنجی دستی برای فیلمبرداری

     امکان تنظیم خودکار ایزو تنها برای حالت نورسنجی خودکار مفید نیست. این حالت برای وقتی که کنترل دستی کامل روی شاتر و دیافراگم دارید نیز بسیار سودمند است. اکنون D810  امکان استفاده از ایزو خودکار در حالت نمایش زنده برای استفاده در عکاسی و نیز فیلمبرداری را فراهم کرده و اجازه می دهد که فیلمبرداران سطح روشنایی ثابتی را هنگام فیلمبرداری در شرایط نوری متغیر داشته باشند.

منبع:Dpreview