موسسهٔ حراجی کریستیز طبق معمول هر پاییز، امسال هم در راکفلرسنتر واقع در منهتن نیویورک میزبان برگزاری یک حراجی ویژهٔ عکس‌ بود. 

   در این حراجی ۸۵ عکس از نام‌های آشنای عکاسی قرن بیستم مجموعا به ارزش ۲ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۷۵۰ دلار فروخته شد. جالب اینجا بود که هر دو عنوان گرانترین و ارزانترین عکس فروخته شده در این شب به آثاری از ادوارد وستون رسید. 



   عکسی از ادوارد وستون (۱۹۵۸-۱۸۸۶)، عکاس مدرنیست آمریکایی، به نام NAUTILUS SHELL از مجموعهٔ صدف‌های او مربوط به سال ۱۹۲۷ که پیش از حراج بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار ارزش‌گذاری شده بود نهایتا به قیمت ۴۶۱ هزار دلار فروخته شد و عنوان گرانترین عکس این شب را به دست آورد. 



   دومین عکس گرانقیمت این حراج پاییزی اثری بدون عنوان از ویلیام اگلستون (متولد ۱۹۳۹ در آمریکا) مربوط به سال ۱۹۷۰ بود که در زادگاه این عکاس نامدار یعنی شهر ممفیس ایالت تنسی آمریکا عکاسی شده است. این اثر برآوردی معادل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار داشت و در نهایت نیز ۲۳۳ هزار دلار فروخته شد. 


   
ایروینگ پن (۲۰۰۹-۱۹۱۷) هم با اثری به نام «زنی با رزهایی روی بازویش»، که پیش از حراج بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود، در جایگاه سومین عکاس گرانقیت این حراج ایستاد. عکس مذکور که توسط این عکاس آمریکایی سال ۱۹۵۰ در پاریس عکاسی شده است به قیمت ۱۷۳ هزار دلار فروخته شد. 
 


   اثر دیگری از ایروینگ پن هم، که یکی از شناخته‌شده‌ترین تصاویر تاریخ عکاسی قرن بیستم در زمینهٔ عکاسی مد به شمار می‌رود، با برآورد ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلاری به حراج آمد ولی ۱۶۱ هزار دلار چکش خورد و در جایگاه چهارمین عکس گرانقیمت شب حراج قرار گرفت. این عکس معروف سیاه و سفید پرتره‌ای از Jean Patchett، مدل معروف آمریکایی در دهه‌های ۴۰ تا ۷۰ میلادی در قرن بیستم، است که سال ۱۹۵۰ در نیویورک عکاسی شده و روی جلد مجلهٔ مد VOGUE به چاپ رسیده بود. 
 


   جایگاه پنجمین عکس گرانقیمت هم مجددا به اثری از ایروینگ پن تعلق گرفت. پرتره‌ی معروفی که او در سال ۱۹۵۷ از پابلو پیکاسو، نقاش نامدار اسپانیایی (۱۹۷۳-۱۸۸۱)، در کن فرانسه گرفته است حداکثر ۹۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود ولی ۹۳ هزار و ۷۵۰ دلار فروخته شد. 
 


     ارزانترین عکس این شب هم پرتره‌ای بود که ادوارد وستون سال ۱۹۲۹ از رابینسون جفرز (۱۹۶۲-۱۸۸۷)، شاعر معروف آمریکایی، گرفته بود. این عکس که از برآوردی معادل ۳ تا ۵ هزار دلار برخوردار بود نهایتا ۳۵۰۰ دلار فروخته شد و ارزانترین عکس حراج لقب گرفت. 
 
   در این حراجی آثاری از نام‌های آشنای عکاسی قرن بیستم همچون انسل آدامز، براسای، سباستیائو سالگادو، آرنولد نیومن، دایان آربوس، استیفن شور، آندره کرتس، ریچارد اودون، برنیس ابوت، رابرت مپل‌تروپ، هری کالاهان، هنری کارتیه برسون، رینکه دای‌کسترا، و من ری هم فروخته شد. 


   بیشترین تعداد آثار فروخته شده مربوط به ریچارد اودون (۲۰۰۴-۱۹۲۳) بود. ۱۱ عکس از آثار این عکاس مد آمریکایی مجموعا به ارزش ۲۵۶ هزار و ۲۵۰ دلار به فروش رسیدند. گرانترین این آثار پرتره‌ای مربوط به سال ۱۹۵۵ از لوئی آرمسترانگ، موسیقیدان مشهور آمریکایی (۱۹۷۱-۱۹۰۱)، بود که ۳۰ تا ۵۰ هزار دلار برآورد قیمت داشت ولی ۶۲ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته شد. 
 


   فروش عکس بالا مربوط به سال در چین ۲۰۰۴ که توسط ادوارد بورتاینسکی (متولد ۱۹۵۵ در کانادا) عکاسی شده است از نکات جالب این حراج بود که نشان از راه‌یابی آثار عکاسان متاخرتر به حراج‌های کریستیز دارد. این عکس ۱۱۲۵۰ دلار به فروش رفت در حالی که برآوردی معادل حداکثر ۱۲ هزار دلار داشت. 
 


  همچنین دو عکس از استیفن شور (متولد ۱۹۴۷ در آمریکا) هم در میان آثار به فروش رفته حاضر بودند. نخستین آنها عکس بالا مربوط به سال ۱۹۷۷ در فلوریدا بود که ۵۲۵۰ دلار فروخته شد. 
 



  عکس دیگر استیفن شور هم در سال ۱۹۷۴ در نیویورک گرفته شده و به قیمت ۵ هزار دلار فروخته شد. هر دوی این عکس‌ها برآوردی معادل ۵ تا ۷ هزار دلار داشتند. 

  
   موسسهٔ حراجی کریستیز سال ۱۷۶۶ توسط فردی به نام جیمز کریستی بنیان‌گذاری شد و هم‌اکنون با برگزاری حدود ۴۵۰ حراج سالیانه در ۸۰ رشتهٔ مختلف هنری یکی از مهمترین مراجع حراج آثار هنری در جهان به شمار می‌رود. این موسسه هم‌اکنون ۵۳ دفتر در ۳۲ کشور جهان دارد و در برخی شهرهای مهم جهان شامل لندن، نیویورک، پاریس، ژنو، دوبی، بمبئی، زوریخ، میلان، آمستردام، شانگهای و هنگ‌کنگ حراجی برگزار می‌کند. 

   طبق اعلام رسمی این موسسه، مجموع فروش حراج‌های موسسه کریستیز در نیمهٔ نخست سال ۲۰۱۴ به بیش از ۴ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار رسیده و رکورد بیشترین میزان فروش در نیمهٔ نخست سال در تمام ادوار کریستیز را شکسته است. کارشناسان کریستیز این رشد فروش را مدیون رشد بازارهای هنر در روسیه، چین، امارات و هند می‌دانند.