نمایشگاه عکس، اینستالیشن و ویدئوآرت «حمید رضاکرمی» با الهام از کتاب «عقل سرخ» شیخ شهاب الدین سهروردی از  ۲۷ آذر تا ۲ دی ماه ۱۳۸۳ در گالری آبان برگزار شد.
حمیدرضا کرمی دانشجوی سال سوم دانشگاه آزاد اسلامی است. نمایشگاه از سه بخش تشکیل شده است:
۱ـ ۲۰ قطعه عکس در ابعاد ۴۰×۳۰ سیاه و سفید و رنگی (۲ تصویر قرمز رنگ چاپ دیجیتال ) ۲ـ اینستالیشن با عنوان :خاطره دریا(Memory of Sea) در ابعاد ۶۰ ×۳۰×۳۰
(Acrylic-Wood-Photograph) ۳ـ ویدئوآرت با عنوان: خورشید خاموش با شکوه را به من بده(زمزمه های مرگ آسمانی)
Give me the Splendid Silent Sun (Whispers of Heavenly Death)
مدت۴۷/۱۰ دقیقه ,رنگی,VCD عکسها با تصویر سیاه رنگی شروع می‌شوند. عکس بعد نیم رخ صورت مردی است که به سمت چپ کادر نگاه می‌کند و بعد عکس‎هایی که عناصری از طبیعت مانند: کویر، درخت، سنگ، گل، و… به تصویر کشیده شده اند. در زیر تمام عکس‎ها به جر دو عکس که صفحه‎ای کاملا سفید دارند و در میان عکس‏‎ها قرار گرفته‏‎اند، نوشته‏‏‏‎هایی به چشم می‎خورد که بر گرفته از متن کتاب «عقل سرخ» است.این نوشته‎ها به عنوان نشانه‎ای بصری، همچنین تأکیدی بیشتر به متن کتاب دارد تا بیننده اثر را به ارجاع دوباره کتاب فرا خواند. در واقع نوشته‏‎ها حلقه‎های اتصال عکس‎ها هستند که در درک فضای عکس‎ها به بیننده کمک می‎کند. در میانه عکس‎ها ما با دو تصویر (کادر) قرمز رنگ روبرو می‎شویم که در دو طرف دو عکس قرار گرفته شده‎اند در دو عکس میانی دو مرد از زاویه پشت دیده می‎شوند که نگاه آنها را بیننده عکس نمی‎بیند و بعد در ادامه عکس‌ها تصاویری از متن کتاب، آسمانی ابری و بخشی از متن قرآن و در انتها نیم رخ مردکه درست بر عکس نیمرخ اول شروع مجمو عه است قرار گرفته و در آخر، مجموعه با تصویری سفید رنگ خاتمه می یابد. در فلسفه سهروردی همه چیز از سیاهی شروع و درنور که همان سفیدی است خاتمه می یابد و ترکیب این دو رنگ (نور) قرمز را تشکیل می دهد.

از دیگر آثار نمایشگاه اینستالیشنی بود که در مرکز اتاقی که عکسهادر آن قرار گرفته بودند وجود داشت.این اینستالیشن از دو مکعب شفاف وشیشه ای مانند به وجود آمده بود که در روی هم قرار گرفته شده بودند.هنرمند با استفاده از عکسی از دریا و مکعبی چوبی و قرار دادن آنها در دو مکعب شفاف که به نشانه ی حافظه و شفافیت خاطره است خواسته بود بیننده را به نوعی در فضایی که برای او یادآورنده خاطره دریا است قرار دهد یکی عکس به مثابه خاطره و دیگری شیء .
03.jpg
اثر بعدی نمایشگاه,ویدئوآرت بود که «حمیدرضا کرمی» با اقتباس از تصاویر آثار دیگران آن را دستمای کار خود قرار داده است. صدایی که در ویدئو به گوش می رسد صدای خود هنرمند است که بخش‎های از متن کتاب را زمزمه وار تکرار می‎کند این صداها تا حدی نامفهوم است چون دو صدا با تأخیر زمانی به گوش می‎رسد و باعث می‎شود شنونده اثر در فضایی گنگ قرار بگیرد.در ابتدای ویدئوآرت با صفحه‎ای قرمز رنگ روبرو می‎شویم و بعد از چند دقیقه تصویر جنینی در میان آن ظاهر می‎شود جنینی که هنوز پا به این دنیا نگذاشته است و ما بخشهای از بدن این جنین را در کادر مشاهده می‎کنیم. در انتها رنگ قرمز است که بر همه چیز قلبه یافته وتمام تصویر را پر می کند و ویدئودر همین جا به پایان می‎رسد. از نظر هنرمند این نشانه شنیداری در درک بهتر فضا به بیننده کمک می کند تا با آن بهتر ارتباط برقرار کند.
نمایشگاه آثار حمیدرضا کرمی نمایشگاهی مفهومی است که برای نزدیک تر شدن و درک بهتر آن بهتر است مروری به کتاب «عقل سرخ» شیخ شهاب الدین سهروردی داشته باشیم.  
02.jpg