تکنولوژی های پرینت

انواع زیادی از پرینترهای رنگی دیجیتال در بازار وجود دارد. بیشتر آنها دارای تکنولوژی شبیه جوهر افشان و یا تصعید رنگ می باشند. در ادامه سه نوع از متداولترین پرینترهایی که برای پرینت عکس رنگی مورد استفاده قرار می گیرند توضیح داده شده است که شما می توانید در هر گروه پرینترهایی را در رده های آماتور، آماتور پیشرفته و حرفه ای پیدا کنید.


جوهر افشان

نحوه کار پرینترهای جوهرافشان دقیقا از نامشان مشخص است: جوهر از میان نازل های بسیار ریز (تقریبا به قطر موی انسان) روی کاغذ پاشیده می شود و با ایجاد قطرات ریز با رنگهای مختلف روی کاغذ تصویر را تشکیل می دهد. این نازلها بخشی از کارتریج می باشند که هد پرینتر را تشکیل می دهد و روی کاغذ در راستای افقی به عقب و جلو حرکت نموده و جوهر را روی آن می پاشد. وقتی یک ردیف از کاغذ به اندازه کافی با رنگ پوشانده شد استپ موتور پرینتر کاغذ را یک ردیف جلوتر می برد و همینطور ادامه می یابد تا تصویر کامل شود.

برای انتقال جوهر از نازل روی کاغذ چند روش وجود دارد. تکنولوژی جوهرافشان حرارتی اول توسط شرکت کانن امریکا به نام – حباب افشان – Bubble-Jet ابداع گردید که برای بیرون راندن جوهر از سوراخ نازل از حرارت استفاده می کند. کانن پروسه حرارت دهی را بگونه ای تنظیم نموده است که پرینترهای حباب افشان امروزی قادر به ایجاد نقاطی با اندازه های مختلف می باشند، در حالی که در جوهرافشان ها نقاط دارای اندازه ثابت می باشند. با تغییر اندازه نقاط پرینتر بهتر می تواند تراکم جوهر را درنقاط مختلف تنظیم نماید. رزولوشن پرینترهای جوهر افشان حرارتی با ۳۰۰ dpi شروع می شود.
تکنولوژی میکرو پیزو Micro Piezo که توسط اپسون آمریکا توسعه داده شده است برای انتقال جوهر بر روی جاغذ از شارژ الکتریکی استفاده می کند. با این روش می توان کنترل بهتری بر روی اندازه و شکل قطرات جوهر داشت و معمولا نقاط ریزتر از نقاط تولید شده با جوهر افشان های حرارتی می باشد. نقاط ریزتر به این معنی است که تعداد بیشتری از این نقاط در اینچ واقع می شود و ینابر این رزولوشن بیشتری قابل دستیابی است. (این پرینترها معمولا با ۷۲۰ dpi شروع می شوند) مزیت دیگر روش پیزو اینست که جوهر لازم نیست دمای بالای تکنولوژی جوهر افشان حرارتی را تحمل نمایند، بنابر این آزادی عمل بیشتری در توسعه جوهر های جدید برای این پرینترها وجود دارد و جوهر های انها معمولا ارزانتر است.

تکنولوژی PhotoREt III متعلق به شرکت هیولت پاکارد یک تکنولوژی لایه گذاری است که نقاط بسیار ریزی را تولید می نماید و دارای نقاط بیشتری بر اینچ نسبت به سایر پرینترهای جوهر افشان است. ( د رحدود ۳۵۰۰ نقطه رنگی در اینچ). این مشخصه به HP این امکان را داده است که بجای اینکه نگران افزایش DPI باشد به افزایش محدوده طیف رنگی خود بپردازد.
امروزه پرینترهای جوهر افشان صرف نظر از این که از چه تکنولوژی استفاده می کنند، در حال گسترش به عنوان وسیله پرینت رنگی در منازل، دفاتر و حتی در مشاغل بوده و با وجود پیشرفت در کیفیت و کارائی در حال کاهش قیمت می باشند.

تصعید رنگی
این تکنولوژی مدت مدیدی به عنوان تنها تکنولوژی قادر به تولید پرینتی دیجیتال با کیفیت واقعی عکس شناخته می شد. در این پرینتر هزاران المنت حرارتی بسیار ریز با ریبونی رنگی در تماس بوده و با انتقال حرارت به آن تصعیدی گازی از رنگ را بوجود می آورد که در هر مرتبه یک رنگ را به کاغذ منتقل می کند. هر المنت حرارتی با استفاده از پردازنده مرکزی پرینتر بطور جداگانه کنترل می شود. طبیعت گازی شکل رنگها باعث می شود که بطور همگن روی کاغذ با هم در آمیخته شده و پرینت هایی با طیف های پیوسته را بوجود آورند که تقریبا قابل تشخیص از عکسهای چاپ شده نمی باشند.
د رابتدا این پرینترها دارای اندازه ای بزرگ، سنگین و بسیار گران بودند. بخاطر اینکه هر ریبون رنگی بطور جداگانه استفاده می شود ( درهرمرحله یکی از رنگهای فیروزه ای، بنفش، زرد و در بعضی پرینترها مشکی) پروسه پرینت در این پرینترها کمی کند نیز می باشد. بهر حال، کیفیت آنها برای خود حرفی برای گفتن دارد و بعضی از انواع جدیدتر و ارزانتر آنها مثل پرینترهای تصعید رنگی ساخت الیمپوس برای استفاده با دوربین های دیجیتالی این شرکت تهیه می شوند در حال عمومیت یافتن می باشند.


تکنولوژی خودرنگ حرارتی (ترمو اتوکروم)

ترمو اتوکروم تکنولوژی جدیدی است که ازلایه های رنگدانه های حساس به حرارت که روی کاغذ نشانده شده اند برای تولید تصویر استفاده می کند. سه لایه رنگی – فیروزه ای، بنفش و زرد – که هر کدام به حرارت خاصی حساس می باشند روی این کاغذها وجود دارد. پرینتر به صورت انتخاب شده هر ناحیه از کاغذ را حرارت خاصی می دهد و در هر بار یک رنگ تولید می شود. برای فعال کردن و سپس ثابت کردن رنگ دانه ها از نور فرابنفش استفاده می شود. شرکت فیلم عکاسی فوجی آمریکا از این تکنولوژی در پرینترها NC و NX خود که مخصوص دوربین های دیجیتال این شرکت طراحی شده است استفاده می نماید.