ده نکته مهم در عکاسی دیجیتال - قسمت چهارم

سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۲

8- سه پایه مناسب را فراموش نکنید.
من اتفاقی شنیدم که کسی می گفت:" او باید یک عکاس واقعی باشد. چون از سه پایه استفاده می کند!". خوب، بهر حال استفاده کردن یا نکردن از سه پایه دلیلی بر عکاس بودن کسی نیست. ولی در شرایط خاص این موجود سه پایه لنگ دراز خیلی بدرد می خورد!
مشکل در این است که به همراه بردن سه پایه مثل تحمل ریگ در کفش است! معمولا سه پایه ها حجیم، سنگین، و بعضی وقتها ناامید کننده هستند و با تصور آنها عبارت "بلای لازم" به ذهن خطور می کند!! (حیونکی سه پایه ها!!)
ولی خبرهای خوش نیز وجود دارد و آن تولید سه پایه های بسیار کوچک و جمع و جور است که در جیب جا می شود و شما را قادر می سازد تا در شرایط خاص دوربین خود را با آن ثابت نمایید. بدین منظور می توانید دوربین خود را روی یک بلندی هموار مثل میز یا تخته سنگ گذارده و یا با استفاده از گیره یا بند این سه پایه را به یک شاخه یا میله ببندید و دوربین خود را به آن متصل نمایید.




شکل 6- نمونه ای از سه پایه های کوچک و ارزان بنام UltraPod II

ممکن است شما به سه پایه ای بزرگ برای کارتان نیاز داشته باشید. برای این منظور نیز تولیداتی نظیر svelte UltraPod وجود دارد که با خرید آنها از رنج خرید و حمل و نقل سه پایه های گران و سنگین رها می شوید. بله، شما هم می توانید یک عکاس واقعی شوید!

9- از تایمر دوربین لذت ببرید
اکنون با داشتن سه پایه می توانید از یکی از تواناییهای کم استفاده که تمام دوربین ها دارند، استفاده نمایید: تایمر دوربین. تایمر گرفتن عکس را با یک تاخیر تا 10 ثانیه پس از فشردن شاتر انجام می دهد و یکی از مشکلات شایع عکسها که غایب بودن عکاس است را حل می کند.
خب این گناه شما نیست که تاریخ نگار فعال خاندان خود شده اید که باید چهره منورتان از تمام عکسهای یادگاری خانوادگی غایب باشد!! یا اینکه برای حاضر بودن در عکس مجبور شوید دوربین تان را به دست غریبه ها بسپارید که به زمین بزنند یا از آن بدتر، با دروبین شما شروع به مسابقه دوی سرعت کنند!!
بجای این همه دردسر، سه پایه محترم را در آورده، تنظیم های لازم را روی دوربین انجام داده و تایمر دوربین را فعال نموده و عکس دلخواهتان را بگیرید. در چنین مواقعی معمولا روشن کردن فلاش برای اطمینان از نور کافی در تمام صحنه مفید است. ضمنا مطمئن شوید که نقطه فوکوس دوربین روی یک نفر در گروه تنظیم شده باشد نه در نقطه ای در منظره پشت افراد، که در این صورت درختانی واضح و اعضای خانواده ای تیره و تار خواهید داشت!
تایمرها برای شرایط دیگری نیز مناسب می باشند. آیا به گرفتن عکس های زماندار هنگام عبور ماشینها در شب یا عکس از مناظر شب علاقه دارید؟ پس دوربینتان را روی سه پایه محکم کرده و با تایمر شاتر را فعال کنید. با این کار از لرزش ناخواسته دوربین هنگام فشار دادن شاتر روی سه پایه جلوگیری می شود.

10- عکس آب را با حرکت آهسته بگیرید.
من از خانواده ای هستم که کمتر می توان با عکسی هنری آنها را تحت تاثیر قرار داد. یکی از استثنائاتی که اخیرا روی داد این بود که خواهرم یک سری از عکسهایی که از آب گرفته ام را همانند یک نقاشی زیبا توصیف کرد. این برای من یک تعریف بزرگ به حساب می آمد!!
آنچه که او را به واکنش برانگیخت یکی از انواع عکاسی مورد علاقه من می باشد: عکسی از آب متحرک با سرعت پایین. با پیدا کردن یک موقعیت و ترکیب مناسب از آب در حال حرکت و سپس باز نگه داشتن شاتر برای یکی دو ثانیه ، عکسی جالب که دارای منظره ای واضح و زیبا و آبی مات و متحرک است به دست می آید.




شکل 7-الف




شکل 7-ب- شما با قرار دادن دوربین روی سه پایه و کند کردن سرعت شاتر تا 1 ثانیه یا بیشتر می توانید منظره ای نقاشی مانند از آب متحرک داشته باشید. (Canon Powershot G2).

شما برای ثابت نگه داشتن دوربین در طی عکاسی زماندار نیاز به سه پایه خواهید داشت و با استفاده از تایمر نتیجه بهتری خواهید گرفت. اگر دوربین شما دارای تنظیم اولویت دیافراگم می باشد، دیافراگم را روی f8، F11، یا F16 تنظیم نمایید. با این کار عمق میدان بیشتری خواهید داشت و ضمنا سرعت شاتر پایینتر خواهد آمد.
بهتر است شاتر حدود یک ثانیه یا بیشتر باز باشد تا اثر حرکت آب به خوبی مشاهده شود. برای این منظور بهتر است دنبال آبشارها یا جویبارهایی باشید که در سایه قرار دارند تا بتوان زمان شاتر را در حد مطلوب کم نمود.
یک حقه دیگر این است که از قرار دادن عینک آفتابی خود در مقابل لنز برای تاریک تر کردن منظره و بالا بردن زمان عکس برداری استفاده نمایید . با این کار از مزیت حذف انعکاسهای مزاحم در تصویر نیز بهره مند خواهید شد.

سخن آخر
بیشتر دوربین های دیجیتال حتی دوربین های اتوماتیک دارای تنظیم های جالبی هستند. با کمی خلاقیت و نبوغ و بازی کردن با تنظیم ها و بکار بردن حقه های ساده مختلف می توان عکسهایی گرفت که بیننده آن بلافاصله بپرسد:" دوربین شما چیست؟"
می توانید نوع دوربین را به آنها بگویید، ولی خودتان خوب می دانید که این دوربین نیست که چنین عکسهای خوبی می گیرد، عکاس چیره دست است!!

نویسنده مؤلف: محمدرضا شهبازی


ارسال نظر

در پاسخ به نظر زیر :

مطالب مرتبط

تازه‌های عکاسی

وبلاگ در سایت عکاسی

وبلاگ و فتوبلاگ

انجمن‌های عکاسی

سایت عکاسی

سایت عکاسان ایرانی

فروشگاه کتاب عکاسی

  • عکاسان جنگ، مریم کاظم‌زاده، خشتی
  • عکاسان جنگ، اباصلت بیات، خشتی
  • دلاوران
  • مجموعه فیلم آموزشی:  آموزش منوی دوربین‌های سری ۵۰۰۰ نیکون
  • تکنیک‌های فتومونتاژ
  • ترکیب بندی در عکاسی - دیوید پرکل
  • حرفه: هنرمند شماره ۶۷
  • در ستایش امر واقعی (۲جلدی)
  • نگاه‌ها به ایران
  • هنر و عکاسی
  • تاریخ عکاسی
  • این، کار من است!
  • آنگاه - شماره ۵
  • عکاس؛ استودیو
  • مجموعه عکس چیست؟
  • عکاسی مقدماتی
  • عکاسی - نشر ماهی
  • درباره نگاه به عکس‌ها
  • پامنار
  • انزلی
  • باران شغال
  • دیده و درون
  • عکاسی مستند
  • شیب تند عصر پنج‌شنبه
  • نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران - ۲ جلدی
  • تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی
  • عکاسی دیجیتال - نشر دوژه
  • نگاهم کن! خیالم کن!
  • در جهت عکس
  • عکس و دیدن عکس
Powered by Practicalidea