۷-از نور پردازیهای ارزان قیمت بهره ببرید.
نور افکنهای قدرتمند ویدئویی برای استفاده در فضای بسته و در نزدیکی پریز برق مناسب است، ولی هنگامی که شما در هوای آزاد هستید چندان مناسب نیست. لامپ های کوچک روی دوربین شما نیز ممکن است در شرایط اضطراری بکار آید ولی می تواند باتری دوربین شما را خیلی سریع خالی نماید.
وقتی که دست مهربان طبیعت نور کافی در روز در اختیار شما می گذارد، چرا با استفاده از منعکس کننده ها از این لطف و مهربانی برای روشن کردن سوژه خود استفاده نکنیم؟ شما می توانید از دیسکهای روشن کننده تاشو آماده و یا صفحاتی که خودتان با استفاده از مقوای سفید برقی یا فویل الومینیومی و یا مواد دیگر که هر کدام خاصیتی متفاوت دارد به این منظور استفاده نماید. این صفحات را می توان با دست نگه داشت و یا روی یک پایه یا جایگاه قرار داد.







  منعکس کننده های تاشو برای تاباندن نور به سوژه مورد استفاده قرار می گیرد. در عکس اول سوژه دیسک منعکس کننده را نشان داده ولی از آن برای تاباندن نور استفاده نشده است. در عکس پایین با تاباندن نور به سوژه تغییرات زیادی در تصویر لباس و طیف های رنگی پوست صورت ایجاد شده است.




اگر بودجه خرید صفحات اماده برای این کار در اختیار ندارید می توانید به فروشگاههای لوازم التحریر مراجعه نموده و دو صفحه مقوای سفید تهیه نمایید. هر چند این صفحات تاشو نیستند ولی کار بازتاب نور و پخش کردن آنها را بخوبی انجام خواهند داد.



۸- با فریب دادن دوربینتان زمینه تصویر را مات کنید.
آیا تا بحال به این فکر کرده اید که چگونه پس زمینه شلوغ تصویر را مات کنید و جلوی انحراف تمرکز از سوژه اصلی را بگیرید؟ در عکاسی، می توان به سادگی دوربین را در مد اولویت دیافراگم قرار داد و با تغییر فاصله کانونی به این حالت دست یافت. ولی مشکل در فیلمبرداری این است که شما همانند دوربین عکاسی نمی توانید با سرعت شاتر بازی کنید.
پس راه حل چیست؟ دوربین تان با افزودن یک فیلترتراکم خنثی ND (neutral density)  گول بزنید تا دیافراگمش را باز کند (بدون دست زدن به سرعت شاتر). این فیلترها در تراکم های مختلفی (از یک تا چهار f) وجود دارند. هر چه فیلتر تاریک تر باشد، دیافراگم بازتر می شود و در نتیجه پس زمینه مات تر می شود.
اگر تمایلی برای خرید این وسیله اضافی که ممکن است کاربرد زیادی هم نداشته باشد ندارید می توانید از یک فیلتر پولاریزه نیز به این منظور استفاده نماید. معمولا فیلتر های پولاریزه دارای تراکم حدود دو گام f می باشند.



۹- با یک فروشگاه ابزار آلات فروشی دوست شوید!
خرید یونیتهای نور پردازی نقطه ای، پایه های نور افکن، لوزم پشت صحنه، و نگه دارنده های وسایل مختلف ممکن است از قیمت خود دوربین شما فراتر رود. قبل از این که ته جیب هایتان را در مغازه های فروش وسایل فیلمبرداری ویدئویی بتکانید گشتی در فروشگاههای فروش ابزار الات بزنید و با فروشندگان آن دوست شده و مشورت کنید.
شما می توانید نور افکن ویدئویی تان را با نورافکن مخصوص فروشگاهها، لوله های PVC، و گیره های چوب با قیمتی بسیار پایینتر از نورافکن های مخصوص این کار بسازید. فقط کافی است کمی ابتکار به خرج دهید.



۱۰- به سینما بروید و تلویزیون نگاه کنید.
ارزانترین راه آموختن این است که مقابل تلویزیو ن بنشینید و ببینید که حرفه ایهای این کار چگونه صحنه ها را به تصویر می کشند. هنگامی که می خواهید کار دیگران را تجزیه و تحلیل کنید، خواهید دید که اساس فیلم سازی خوب عبارت است از: نورپردازی قوی، صدای واضح، و قطع سکانس های ساده و به موقع.
توجه نمایید که سکانس ها چقدر طول می کشد، محل قرارگرفتن دوربین کجاست و کارگردان چگونه فیلم را تدوین نموده است. همواره یک قلم و کاغذ دم دست داشته باشید و نکته  های جالب در هر مورد را یادداشت نمایید تا بعدا بتوانید آنها را به خاطر آورده و امتحان کنید.



سخن آخر
همانند خیلی چیزهای دیگر در زندگی، سختی کار روی یک برنامه ویدئویی آموزشی یا فیلمبرداری یک جشن تولد، هنگامی که رموز کار را بدانید بسیار آسانتر خواهد شد. هنوز ترفندهای زیادی وجود دارد که باید بیاموزید، اما این ده نکته ممکن است کمی شما را راه بیندازد.